|
Inlägg #21: Postat: 2002-01-17 16:26:00
|
|
Leenus |
Generellt så går spindlar igenom koden och plockar ut länkar. även om de ligger i ett dolt lager. äsh du visar ju att du inte lyssnar. maila mig om du är intresserad.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2002-01-17 17:37:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 21 |
"Generellt" gäller att varken du eller jag han någon aning om hur alla spindlar fungerar. Däremot vet jag att frames, Javascript, Flash-navigering etc är beryktat för att ställa till med problem för sökmotorer. Huruvida du känner till detta är tills vidare oklart.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2002-01-17 17:38:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 21 |
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2002-01-18 12:28:00
|
|
Leenus |
Javascript kan användas för att hjälpa sökmotorer att hitta sidor i frames men ändå lägga dem rätt. Att det skulle försvåra? Det beror ju helt på vad det används till. om en DHTML-navigering ändå innehåller hyperlänkar så hittar ju sökmotorn dem ändå. Flash är ett annat universum såklart, men sidan kan ju hittas ändå, dock inte undre delar av sidan, men flash ska inte användas för siter av webbtidningskaraktär.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2002-01-18 12:29:00
|
|
Leenus |
Med "undre delar av sidan" menar jag såklart undersidor, en annan sida än startsidan, i en flashsite.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2002-01-18 13:04:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 24 |
Sajten www.intelligence.se som du väl själv konstruerat? är ett bra exempel på hur onödig teknik strular till det för sökmotorerna. Mata in textsträngen "perceptionsförmåga i särklass" i Google, och klicka på det första sökresultatet, så ser du hur fel det blir.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2002-01-18 13:06:00
|
|
Man kan säkert använda Javascript så att vissa sökmotorer och vissa spindlar hittar rätt. Detta nullifierar dock på intet sätt att frames, Javascript, Flash-navigering etc är beryktat för att ställa till med problem för sökmotorer och spindlar.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2002-01-18 13:13:00
|
|
På en annan websajt du konstruerat, www.hjartsjo.se, "klipps" delar av sidan av trots att det inte finns någon horisontell scrollbar, så man måste förstora browserfönstret t.ex. fullscreenmode för att kunna se allt på sidan. Och på menyn till vänster klipps sista bokstaven av på mitten. Om man inte förstorar fönstret. Alla länkar till grejer heter "javascript:void0", så man kan inte spara adresser eller maila dem till folk. Sajten är oerhört snygg, men ändå kass ur användarsynpunkt.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2002-01-18 13:14:00
|
|
Mannen |
Samuel Sirén:
Vågar du inte byta upp dig från ditt Netscape 2.0?
Att inte använda sig av nyare teknik av html 1.0 är bara dumhet. Lika dumt som att använda häst & vagn istället för bil.
Att inte anamma ny och faktiskt bra teknik är att gå tillbaka till stenåldern inom IT åldern. Dit vill vi inte. Ladda hem en ny webläsare. Det tar inte lång tid, jag lovar. Oftast är det också gratis. Bra va? Du kommer bli nöjd och webutvecklarna också. Tada!
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2002-01-18 13:27:00
|
|
Leenus |
Samuel: Om fönstret är mindre så får mindre plats. Klipp ut 10*15 cm ur DN så får du samma effekt. hjärtsjö finns i två varianter för olika upplösningar. Intelligence borde ha ett script som lägger sidan i sitt frameset, men det var två år sen jag jobbade på den.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2002-01-18 13:30:00
|
|
Leenus |
De länkar som triggar script och inte leder till sidor går till javascript:void0 ja. De ska inte leda till en sida. De ska leda till en annan del av navigeringen. Siten kräver DHTML som stöds av alla läsare från 97 och frammåt. Du måste ha en brevlåda för att få DN, du måste ha javascript/CSS påslaget för att se siten.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2002-01-18 13:38:00
|
|
Leenus |
Däremot håller jag verkligen med om att det är underligt att sourze ligger i en frame. Den fyller ju ingen funktion utan döljer bara den adress jag är på. Märkligt faktiskt.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2002-01-18 13:49:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 29 |
Jag kör Netscape 4.78, Internet Explorer 6.0Beta och då och då Opera.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2002-01-18 13:53:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 30 |
Alltså, Hjärtsjös webjsajt blir "klippt" om man inte förstorar fönstret. Denna effekt undviks på normala websidor med hjälp av en horisontell scrollbar som dyker upp automatiskt. Du har alltså uppenbarligen lagt ner jobb på att uttryckligen få det att fungera dåligt.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2002-01-18 13:55:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 30 |
Apropå Intelligence, klart att du kan säga att det "borde" vara på ena eller andra sättet, t.ex. ett scrpit vars alla konsekvenser tills vidare är okända, men det väsentliga är ändå att det fungerar dåligt nu, och att det gör det för att du använt komplett onödig teknik bara för att det skall se häftigt ut.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2002-01-18 13:58:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 31 |
Ja,och detta innebär alltså att den som hittar något förnämligt på Hjärtsjös websajt och vill skicka vidare adressen till detta häftiga till sin polare/chef/kollega, kan inte göra detta på ett enkelt sätt. Och det är ytterst illa, tycker jag. Vad Hjärtsjö själva tycker vet jag ju inte.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2002-01-18 14:07:00
|
|
Samuel Sirén mera svar på svar 30 |
På Hjärstjö ser man heller inte vilka länkar man redan klickat, eftersom du inte använder normala hyperlänkar. Vars färg alltså ändras från blått till lila. Det syns på Hjärtsjö faktiskt inte ens vad som är länkar och vad som är vanlig text. När jag kollade Hjärtsjö nyss syntes det alltså inte vad jag redan hade tittat på för ett par timmar sedan. Detta är extremt irriterande för en användare, även om det säkert är lite snyggare än normala hyperlänkar.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2002-01-18 14:10:00
|
|
Leenus |
Det är inte nödvändigtvis så att man _ska_ besöka sidan annat än från förstasidan. Ber de om direktlänkar så fixar jag det. Alla siter är inte av samma karaktär.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2002-01-18 14:24:00
|
|
Samuel Sirén |
Låt oss titta på en till av dina kunder: IP-Only. Mata in "ip-only" i Google, så kommer www.ip-only.net högst upp. Klicka nu på länken "Cached" i Google, så ser du hur Google ser sidan. Som du kan se, har Google inte kunnat läsa sidan som det är tänkt, och konsekvensen är att IP-Only ÖVERHUVUDTAGET INTE är indexerad av Google! Den som t.ex. söker efter "colocation" i Sverige kommer ALDRIG att via Google komma till IP-Only. Och detta är alltså ditt fel!
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2002-01-18 14:27:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 38 |
Alltså, om dina kunder inte explicit ber om det, utgår du från att de inte är speciellt intresserade av att innehållet på deras sidor skall synas i så många sökmotorer som möjligt? Är detta rätt uppfattat?
|
| |