Om moral

Den här tråden diskuterar artikeln Om moral.
Inlägg #1: Postat: 2002-01-11 20:11:00
HE
Varför måste man skriva på överenskommelser för att ha ideal?
Inlägg #2: Postat: 2002-01-11 20:49:00
tobias
bra artikel
Inlägg #3: Postat: 2002-01-12 14:37:00
Kent Davidsson
Det motto du föraktar innebär hänsyn till andra medan ditt eget motto endast andas egoism. Vad Ludmilla och Mona har med det hela att göra vet jag inte.
Inlägg #4: Postat: 2002-01-12 15:00:00
christer kyreus
Två saker kan sägas:
1. Det finns bra grundregler:
a/hellre fria än fälla
b/ Gyllene Regeln: ALLT VAD DU VILL ATT MÄNNISKORNA SKALL GÖRA MOT DIG, DET SKALL DU OCKSÅ GÖRA MOT DEM Bibeln
Men också viktigt: Hur är vi vuxna som förebilder för barn och ungdomar. För de gör inte som vi säger utan som vi gör. Och vi har väl något slags gemensamt ansvar?
Inlägg #5: Postat: 2002-01-12 17:20:00
nihilisten
Klander o beröm är två olika verktyg för moralisk uppfostran.
Vilket av dessa,om något,som man bör använda i en situation när en person handlar rätt eller orätt, bör helt enkelt bestämmas av effekterna.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-13 05:34:00
Sanningen
Är du för mord, med andra ord? Detta borde du vara om du konsekvent följer din moral, att människan "får göra allt hon kan göra". Direkt motbjudande.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-13 11:07:00
Sten Andersson
"Man skall inte spela polis" säger många:Får man köra rattfull, hora med okända, jobba svart "om man inte skadar nån"? Hur vet man det?En moral att fundera över
Inlägg #8: Postat: 2002-01-13 11:17:00
Anna Eklundh
Replik på min egen text: En kritik jag kunde ge mig själv skulle vara att jag använder ordet "får" på ett icke-vedertaget sätt. Att få göra något kräver ju att du får göra det för någon, för mamma, polisen, gud etc. Men, vad jag vill visa är att vi ofta använder ordet "får" som om vi var överens om för vem. Är vi det? Har vi samma gudsuppfattning, samma referensram och samma intressen? Jag vill vidga perspektivet och få med fler människors "får" i min i egen blickpunkt.
Inlägg #9: Postat: 2002-01-14 12:20:00
Jonas
Din text hade kunnat bli riktigt intressant om du hade lyckats förklara varför "Man får göra vad man vill så länge man inte gör någon annan illa" skulle vara ett förkastligt förhållningssätt. Det gjorde du inte. Ditt alternativ, "Man får göra allt man kan", är knappast användbart i ett civiliserat samhälle. Det ger ju grönt ljus för alla sorters samvetslös exploatering. Är det verkligen dit din moral pekar?
Laddar...