Inlägg #1: Postat: 2002-01-11 09:52:00
|
christer kyreus |
Jättefråga! Kräver egentligen större plats än SOOURZE-spalter. Helst en bok. Ett kan sägas menar jag:
1. Människan är start beroende av
arv och miljö och därmed "bunden"
i sina handlingsalternativ.
OCH SAMTIDIGT: inom ramen för
våra livsöden har vi fri vilja att välja alternativ för förändring. Tex gangsters som bytt liv och blivit
handlingskraftiga medmänniskor,
tex socialarbetare i "ghetton".
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-11 10:11:00
|
Bertram |
Har du inte missupfattat vad som menas med fri vilja? I chokladexemplet spelar det ingen roll varför du väljer Japp eller Daim. Grejen är att du väljer den ena för att just du gör det. Ingen utomstående tvingar på dig någon av dem. Att man sedan blir påverkad av pris, reklam, förpakning m.m. har inget med saken att göra, det är fortfarande du själv som väljer i just den situationen. En lustig förlängning av dina teorier är att om det är som du säger så skulle allting vara förutbestämt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-11 10:15:00
|
Marcus P |
Det är en komplicerad fråga du tar upp. Och det värsta är att om du har rätt, kan vi lika gärna skrota ganska mycket i samhället. Om man inte kan ställa individen till svars för sina handlingar faller t.ex. hela rättssystemet. Själv tror jag ungefär som Kyreus, alltså att vi har en fri vilja men att den inte alltid har så många alternativ.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-11 10:36:00
|
Jesper N |
Det känns som om man kan jämföra våra valsituationer med Heisenbergs teorier; precis som att det inte går att bestämma exakt var en elektron finns i ett givet ögonblick utan bara en bestämd sannolikhet att den finns där gud spelar tärning, så kan man inte veta vilket val jag kommer att göra i en situation utan bara sannolikheten för valet. Människans fria vilja skulle kunna vara det som gör att valen endast är sannolika, även om sannolikheten i visa fall är bra stor
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-11 11:22:00
|
Jörgen G |
Vår tillvaro styrs helt av arv och miljö, alt. gener och samhälle som du kallar det. Och för att visa det tar du ett exempel med att välja mellan Japp eller Dajm, ett val som endast påverkar dig själv och dina smaklökar, och ingen annan. Vad är det då som får en kille att knivråna någon på stan? Inte den fria viljan enligt dig. Det kan ju inte vara samhället miljön, eftersom samhället förbjuder och dömer sådana handlingar!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-11 12:21:00
|
peter horal |
om den fria viljan inte finns och därmed aldrig funnits så måste all icke genetisk påverkan ha skapats av en högre makt??.Hur har värderingar o normer skapats om inte av x antal samlade och modifierade "fria viljor"
mvh
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-11 13:04:00
|
Maniko Bonné |
Om man nu ska säga att allt bestäms av arv, miljö mm och att vi på så sätt inte har någon fri vilja så måste det ju betyda att alla människor är menade att vara där de är inklusive brottslingar. I sådana fall betyder det att de som bestämmer och har höga positioner inom samhället egentligen inte har gjort något för att förtjäna dessa positioner, de var bara menade att hamna där
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-11 13:06:00
|
Ivar Wennerholm |
I mina ögon är fri vilja just förmågan att handla enligt ens egna intentioner och målsättningar, inget annat. Och i denna mening har de flesta en fri vilja.
En människa vars val slumpas fram av en slags "inbyggd slumpgenerator" är verkligen inte fri. Det är inte heller en person som inte formas av sin omgivning och sina erfarenheter. Denna människa är fast i ett handlingsmönster som ej går att bryta. Kan en sådan individ kallas för fri? Knappast! Men jag medger att frågan är minst sagt knepig.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-11 13:09:00
|
navid modiri |
så länge jag tror att jag har en fri vilja så har jag det. det spelar ingen roll vad jag egentligen har, det spelar ingen roll om vi - som många filosofer tror se matrix - att vi lever i en drömvärld. så lå länge vi inte är medvetna om drömmen kan vi inte heller vara medvetna om verkligheten eller hur? då spelar det ingen roll. jag tror att jag är fri därför är jag fri!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-11 13:20:00
|
Anders Nilsson |
Till att börja med håller jag med dig vad gäller att vår miljö och alla våra erfarenheter styr oss. Jag håller inte med om att DNA skulle styra oss det minsta. Jag är själv genetiker på ett sjukhus. Jag tror att den största av faktorer som styr oss är hur våra föräldrar eller annan viktig person i våra liv varit mot oss under uppväxten. Om mina föräldrar bara åt japp så köper jag det eller också köper jag INTE det just därför. Det spelar ingen roll. Valet är ändå styrt av annan än mig.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-11 14:07:00
|
Olog Öberg |
Jag tror att fri vilja är en illusion vi har. Jag tror att allting är predestinerat dvs om vi hade resurserna skulle vi kunna bestämma exakt vad som skulle hända i nästa ögonblick detta kräver förstås att vi själva kan ställa oss utan för denna värld. Men eftersom vi inte har en fri vilja så kan vi inte heller ta "hänsyn" eftersom det kräver en fri vilja. Jag tror det är bäst att vi antar att vi har en fri vilja annars skulle saker bli så mycket svårare att hantera.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-01-11 15:14:00
|
Viola |
Fri vilja förutsätter val. Förmågan att välja förutsätter vi har en genomtänkt livsfilosofi grundad på etik och moral, erfarenhet av kärlek, att vi bygger ett samvete, lär känna oss själva för att skapa förutsättningar för att ta ansvar för våra val. Gener ger många möjligheter men innebär inte förutbestämda val. Erfarenheter hjälper oss justera vår livsuppfattning. Inga val är möjliga utan troatt man håller något för sant/möjligt. Verkligt fri är människan aldrig då hon inte äger all kunskap
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-01-11 21:03:00
|
chl |
Rätt, människors beteende bestäms av arv och miljö. En del tenderar att vilja blanda in "metafysiska faktorer" vlket får negativa konsekvenser. Håller dock inte med dig att vad gäller straffets syfte. Straff är inte alls något negativt/icke-konstruktivt utan i allmänhet en _nödvändig_ markering för att visa vad som är OK och vad som inte är det. Straff/belöning är väl f.ö en naturlig del i barnuppfostran.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-01-12 01:58:00
|
Andreas |
Problemet med en strikt deterministisk syn på människans handlingar är att den gör all moralisk diskussion meningslös. Du missar själv detta problem då du i texten frågar vad vi ska göra med insikten att vår vilja inte är fri. Det är väl ingen vits att fråga vad vi bör göra om vi inte kan välja vad vi gör?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-01-12 15:18:00
|
Skalman |
Om jag inte var så lat skulle jag räkna ihop hur många gånger du sa emot dig själv i artikeln... men som sagt, det orkar jag inte. Hur som helst, det var en av de flummigaste och dummaste artiklar jag läst på länge och jag vette sjutton vad du ville komma fram till.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-01-12 15:19:00
|
Skalman |
Om jag inte var så lat skulle jag räkna ihop hur många gånger du sa emot dig själv i artikeln... men som sagt, det orkar jag inte. Hur som helst, det var en av de flummigaste och dummaste artiklar jag läst på länge och jag vette sjutton vad du ville komma fram till.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-01-12 19:24:00
|
nihilisten |
Finns en viss skillnad på "fri vilja" och "egen vilja".
Det finns en ram för min "egna vilja",inom den är jag fri.
När jag senare vill gå utanför ramen
upptäcker jag chimären med den sk
"fria viljan".
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-01-12 21:30:00
|
nihilisten |
Etiken bestämmer vad vi har att välja mellan.
"Det är fel att lära sig döda"
"Värnplikten innebär att man lär sig döda".
Slutats:"Det är fel att göra värnplikten".
Logiskt.Ändå har man inte mycket mer att välja på än fängelse om man inte vill göra värnplikten.
Jag vill varken gå i fängelse eller göra värnplikten-alltså är min vilja inte fri-den är orsaksbunden.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-01-15 16:36:00
|
Stefan Holmqvist |
Tänk om någon sitter och läser Jeppson, Elmgren & Co och inte bara tror bokstavligen på vart enda ord utan följer det dom skriver. Vi pratar fet urkurskning här.
|
|