Inlägg #1: Postat: 2002-01-10 10:33:00
|
Juanita Gina Zanetti |
Visst är det så, min lillebror hade en svensk tjej för några månader sedan och problemet kom in i bilden när föräldrarna fick reda på att deras dotter hade sex med en argentinsk kille. Det höll inte, de förstörde deras kärlek och han blev ledsen. Sen kan jag mycket väl tänka mig att hennes föräldrar tycker att de är fördomsfria när de fikar och pratar om invandrarpolitik med vännerna på jobbet.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-10 10:38:00
|
Marcus P |
Där satt den Chrille. Förmodligen din bästa hittills.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-10 11:55:00
|
Hugo Olsson |
Du fördömer rakt av, utan att ens försöka tänka efter eller förstå. På sätt och vis gör du det AMN efterlyser: sprider fördomarna så att inte samma grupp får ta all skit. Jag läser AMN så här: om vi ska kunna göra något åt fördomarna måste vi förstå varför de uppkommer. Rannsaka oss själva, inte bara våra kompisars föräldrar.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-10 13:26:00
|
sus |
Ett bra inlägg i den här debatten!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-10 15:43:00
|
Runar |
Vad är slutsatsen? Att alla som heter Svensson i efternamn ska gå hem och skämmas för att deras sorteringsförmåga inte är lika fiiin som din samtidigt som de ändå är så priviligerade och inte tillhör underklassen? Att det sedan finns massor med uteliggare som heter Karlsson bortser vi ifrån. Tur att jag är "invandrare" då och inte ursvensk så att jag slipper det!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-10 18:36:00
|
Vivi-Ann |
Bra skrivet, Chrille. Mycket bra.
Mina Bosniska vänner fick bo i en militärförläggning, tjugo personer i ett rum. Ihopfösta som boskap. När jag hör henne berätta om deras första tid i Sverige, skäms jag över mitt land. MVH Vivi
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-10 20:28:00
|
Carola |
Jag tycker du förklarade dig mycket bra och tydligt. Excellent skrivit Christian. :
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-12 23:35:00
|
Anna Maria Nilsson |
man kan börja ifrågasätta vad biolgiskt och socialt betingar egentligen betyder. egentligen är det hela oväsentligt. vill man så kan man få det till att det är biologiskt betingat att lyssna på sina föräldrar i första hand om man så vill. det var inte dit jag ville komma.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-19 01:10:00
|
Olle |
Jag har många fördomar erkänner jag. När det gäller vissa fördomar, har jag dock ingen sjukdomsinsikt alls. Denna min sjukdom, beror på vad jag läst, hört och upplevt. Jag hoppas en dag bli frisk, så att jag kan se samhället på rätt sett!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-06 00:03:00
|
gisela |
jag tror inte heller att rasism är särskilt biologist. jag har t.ex. aldrig sett några små barn som brytt sig om sådant som hudfärg eller brytning. det kommer först när man blivit gammal nog för att "förstå" att sådant är "konstigt". Ibland kommer jag på mig själv med tankar som Anna-Marias, men tidigare hade jag en kompis från kurdistan och före det gick jag i en klass där jag 2 till var enda svenskarna. och då tänkte jag aldrig något sådant, alls.
|
|