|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-09 19:09:00
|
|
Olle |
Hade vi följt Dublin-konventionen så hade invandringen minskat markant.
Det finns också ett annat sätt som halverade antalet asylsökande i Belgien. De gav flyktingarna materiell och mat istället för kontanter. De skulle inte bli så populärt att komma hit då, om det inte absolut behövs. Och det är ju dessa människor som ska få asyl.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-10 11:33:00
|
|
Hugo Olsson |
De som kommer hit flyr från krig, tortyr och terror. Vi skickar tillbaka dem igen för att de har fel stämpel i passet. Det är ju för i helvete MÄNNISKOR det handlar om, ingen jävla boskap.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-10 15:48:00
|
|
Runar |
Just det Hugo, alla som söker asyl i Sverige har flytt hals över huvud från tortyr och krig! Det är skandal att en fjärdedel skickas tillbaka trots att de med största säkerhet kommer att avrättas och torteras direkt så fort de går över gränsen! Detta är solklar rasism och nazism från myndigheterna!!!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-10 15:52:00
|
|
Runar |
Och, Hugo, att ge flyktingarna mat istället för pengar, det är SKAMLIGT! Så gör man med djur, inte människor!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-10 20:47:00
|
|
Hugo Olsson |
Ett exempel: en kvinna från centrala Afrika som upprepade gånger blivit våldtagen av polisen i hemlandet. Hon berättade inte det för den polisen hon träffade i Sverige - därför ansågs hon inte trovärdig, trots fysiska skador. FN protesterade, men hon blev tillbakaskickad. Sverige är numera ett av de länder som oftast bryter mot FNs flyktingkonvention.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-11 00:18:00
|
|
ChristianH |
Runar: En sekund där trodde jag verkligen att du hade något vettigt att säga...
Olle: Du tror fpå att folk kommer hit för pengarnas skull?
Hugo: Du har så rätt! tyvärr kan inte alla få stanna men det är människor som förtjänar respekt och humant bemötande och svenska myndigheter hanterar flyktingärenden på ett bedrövligt sätt!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-11 12:51:00
|
|
Hugo Olsson |
Tack, Christian. Vi måste hjälpas åt om vi ska mota Olle i grind...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-11 14:29:00
|
|
Runar |
Ursäkta om mina ironiska inlägg inte gick hem. Men Sverige bryter "bara" mot internationella regler i något 10-tal fall, de allra flesta skickas tillbaka för att de inte uppfyller kraven på att få asyl. Men varför måste människor skickas tillbaka av den anledningen? ..forts
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-11 14:32:00
|
|
Runar |
Jo, det beror på hur välfärdssystemet är konstruerat. Regeringen vill att alla människor ska ha tillgång till alla bidragen och då anser regeringen att det blir för dyrt att ta in många fattiga utlänningar. Men måste verkligen bidragssystemen se ut som de gör? Jag tycker att exemplet med Belgien var bra. Där delades mat ut istället för pengar. Så kunde vi också göra. Pengar kan användas till vad som helst men mat är mat.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-11 14:34:00
|
|
Runar |
Det "rasisitiska folkhemmet" skulle man kunna säga om dagens system. Människor måste vara ganska lika kulturellt för att passa in och blir det för många som avviker måste systemet göras om. Vissa vill då hellre se till att det inte kommer in avvikande än att göra om systemet.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-11 14:39:00
|
|
Runar |
Sista inlägget: min ironi riktades mot den blåögdhet som jag tycker att Hugo uppvisar. "Alla som kommer hit från utlandet och har utländskt namn och utseende är allihopa genomärliga änglar som alltigenom har superärliga avsikter". Så är naturligtvis inte fallet. De är människor precis som du och jag.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-01-11 14:41:00
|
|
Runar |
Absolut sista: Dessutom uppmuntras inte hederlighet då det är mycket svårt att invandra till Sverige för att leta efter ett arbete och få en bättre levnadsstandard. Man måste i princip få asyl eller hitta någon att gifta sig med eller ha någon anhörig. Det fuskas därför med "tappade" pass och falsk identitet och skenäktenskap. Men måste det vara så? Vad händer om "förbudet" mot "hederlig" invandring tas bort?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-01-11 19:17:00
|
|
Hugo Olsson |
Problemet med att föra en nyanserad diskussion om invandringspolitiken är att den genast drar till sig spyflugor typ "Furian". Runar, du har flera poänger i det du säger. Men jag tycker att den här tråden är fel ställe att framföra dem på. Vad gäller Belgien: har du egna källor eller tror du "Olle" rakt av?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-01-14 20:22:00
|
|
ebolavirus |
Furian. Varför har just du större rätt att leva på denna del av jorden än någon annan? Ingen äger världen, alla har lika stor rätt till den.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-01-14 21:22:00
|
|
Martin |
Ebolavirus, varför har just du större rätt till kepsen du har på dig och antagligen har betalat för än någon annan? Ingen ägen något, alla har lika stor rätt till allt... hum...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-01-19 00:55:00
|
|
Olle |
ChristianH: "Du tror fpå att folk kommer hit för pengarnas skull?"
Ja, vissa gör det. Inte alla dock.
Hugo Olsson: Källan till mitt inlägg om Belgien var en dansk tidning. Har dock inte länken kvar. Det är dock långt under min värdighet att ljuga i en debatt.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-01-25 17:41:00
|
|
Tenzin |
Martin, fundera på vad som är mest ekonomiskt: En vuxen person som är redo för att producera och som inte har kostat staten mer än 50-100 000 kr mot en person som är född här och som innan den uppnåt produktionsålder har kostat miljontals kronor. Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv vill säga...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-01-25 17:41:00
|
|
Tenzin |
forts..Så javisst vi äger alla allt tillsammans, men vissa väljer att kalla det för sina ägodelar när det enda vi äger är rätten till ett värdigt liv på våra egna villkor. Oavsett hur vi väljer att leva våra liv borde vi verka för att ALLA får samma valmöjlighet oavsett vem som är först, störst eller vad vi nu är rädda att bli av med.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-01-28 05:24:00
|
|
Hugo Olsson |
Olle: Jo visst finns det ekonomiska "flyktingar". De är motsvarigheten till våra svenska utvandrare på 1800-talet - med andra ord bland de driftigaste och mest produktiva individerna. Men deras skyddsbehov är kanske inte så stort och vi kan inte låta alla stanna. Men att, som det tydligen stod i den danska tidningen, det skulle komma färre flyktingar om handpenningen drogs in, det tror jag inte på. Hur ska informationen om det nå ner till Somalia?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-01-28 05:25:00
|
|
Hugo Olsson, forts |
Vet du något om hur det är att leva flera år på en flyktingförläggning i ovisshet och påtvingad sysslolöshet? Vet du hur många som blir psykiskt sjuka och/eller försöker ta sina liv? Det är inte den tillvaron en invandrare kommer hit för utan för möjligheten att försörja sig och tjäna pengar. Enstaka jag har träffat på en psykiskt sjuk amerikan kommer kanske för bidragens skull.
|
| |