|
Inlägg #1: Postat: 2001-12-24 20:12:00
|
|
Juanita Gina Zanetti |
Vilken Jä**a bra text, äntligen någon som skriver om det som ingen vill bry sig om, männen i kriget. Sen så förstår jag inte varför det alltid pratas om muslimer, se till Afrika där de dödar varandra, jag vet inte om det är etniska mord jag vet bara att det är blodigt. Ska USA rädda de kvinnorna? Bra text, mycket bra text.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-25 02:00:00
|
|
Erik Åkerlund |
Vi bestämmer själv över vårt öde i väst vilket inte kvinnan i Afghanistan gör. Om du väljer att vara singel och göra karriär blir du inte ihjälslagen. Och ja, du slipper ha en manlig släkting närvarande när du gör det.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-25 12:28:00
|
|
Maria Johanson |
Jag tror att det är svårt för oss "västerländska" kvinnor att förstå hur man kan bära slöja, men det behövs skribenter som du som kan berätta för oss att det behövs också.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-25 13:42:00
|
|
Stefan Whilde |
Mycket viktig text, Slava. Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-25 15:05:00
|
|
realist,liberal |
Jag vet att kvinnor i iran skulle bli misshandlad om de inte bar slöja.Ta du romernas kvinnor så skulle de bli utfrysna om de inte gick i sina stora kjolar.Du är nog hjärtvättad.Ta Tasmin nasrin fick en dödsdom.Många muslimska länder är du tvungen till denna klädsel.Tänk på att när Sverige var ett bondesamhälle gick kvinnor också med slöjer, då var inte Sverige inte en unvecklad demokrati.Ingen allmän rösträtt och en kyrka som styrde.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-26 14:59:00
|
|
aston |
Så den svenska västerlänska kvinnan är kedjad vid spisen av en grym och utnyttjande man som även är en potentiell misshandlare och våldtäcksman... eller
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-12-26 17:18:00
|
|
Kim |
Jag fattar inte. Du skriver: "De går runt med sina barnvagnar, stolta över att vara fruar och mödrar. Ingen skriver om henne för hon bär sin slöja och tiger.". Vad är det kvinnor i väst ska tiga om? Är dom stolta eller inte? Varför är det inte skillnad mellan en muslimsk och kristen man frågar du. Skillnaden ligger troligen i kultur, religon och uppfostran. Frågan jag vill ställa är varför skillnaden mellan muslimska kvinnor och män måste vara så stor och dessutom synas utanpå.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-12-27 09:48:00
|
|
Daniel |
Så kvinnor i väst är lika förtryckta som kvinnor i Afghanistan för att de föder barn ? Inte särskilt trovärdigt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-12-27 15:29:00
|
|
Fredrik Brandberg |
Män bär också slöja i så fall, en invändig sådan. Varför skall just kvinnor sätta genusperspektiv på allt? Tänk om man resonerade i andra termer som klass, samhällsposition, ålder eller ras? Det skulle iaf vara en liten variation. Den som känner svaghet och hänvisar till diskriminering av något slag är just svag.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-12-27 16:12:00
|
|
Flemens |
Är det inte lite skillnad på slöja och slöja? Slöjan i Afghanistan var väl både en slöja på kvinnan och i kvinnan?
Sen måste du tänka på att du är i sverige, ett land där mediafeminismen styr, eller försöker styra, våra åsikter om jämstäldhet i bästa lobbyistanda.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-12-27 21:09:00
|
|
Borislav Stipic |
Nisam razumio nista, jednostavno, svedski nije jezik koji razumijem, no radujem se sto sam kroz ovu stranicu jos jednom utvrdio da je Svedska zemlja otvorena za sve koji imaju nesto reæi i koji su spremni dati osobni doprinos interaktivnom odnosu svojih graðana bez obzira na porijeklo. Slava, drago mi je sto si se uklopila. Molim Te, prevedi ovo na svedski jezik radi svedskih èitatelja. Pozdrav
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-01-02 00:29:00
|
|
sjuan |
Både kvinnor och män var förtryckta av regimen i Afghanistan. För männen var symbolen skägget för kvinnorna slöjan. ATt de gläds över att få bestämma själva är inget konstigt.
Det är en väldig skillnad på ett frivilligt skägg eller en frivillig slöja. Din artikel saknar poäng genom att utgå från påtvingat slöjbörande i Afghanistan, tycker jag.
|
| |