|
Inlägg #1: Postat: 2001-12-19 17:09:00
|
|
christer kyreus |
Frustrationen ökar: ju mera info. -
desto större frustration. De av mina vänner som varit där säger det samma: helheten är omöjlig att överblicka. Bäst i Ditt inlägg, Olle:
"MILITÄRA LÖSNINGAR HJÄLPER INGEN", så ungefär skrev Du.
Sant: militära lösningar hjälper ingendera sidan. Det hr jag sagt länge. Men hur få stopp på terror-våldet?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-19 18:06:00
|
|
milton |
Mycket bra skrivet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-19 18:07:00
|
|
Ragnar Nordqvist |
Området måste bli ett delat land på allvar, även Jerusalem motsvarande Berlinmur. Bosättarna måste bort från Västbanken. Skadestånd till alla som fått konfiskerad mark mm efter 1948 betalas. FN resolutioner följas. Och våldet: Tror verkligen israelerna att de minskar hämndbegären genom att skicka missiler? Någon sida måste börja sluta, och Israelerna har åtminstone kontroll över sitt våld. Vilket inte Arafat har.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-19 19:12:00
|
|
Mats |
Pudelns kärna: Palestina är ockuperat och förnedrat. Innan ockupationsmakten Israel dragit sig tillbaka, inga fredssamtal. Självklart har Palestina rätt att kämpa för sin heder och sitt land. Även militärt. Sluta snacka om "bådas ansvar". Ansvaret ligger till 100 på Israel.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-19 21:24:00
|
|
zico |
Israel bär det största ansvaret för våldet. Det är detta lands ockupation som är huvudorsaken till konflikten. EU borde införa sanktioner mot denna rasistiska ockupationsmakt. Israel har varit den mest aggresiva staten i området, ockuperar arabisk mark, är det enda landet i Mellanöstern som har kärnvapen och som trots allt detta visas som ett offer.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-20 01:38:00
|
|
Pentti Heikkinen |
Rätta mig om jag har fel. Jag har förstått av nyhetsrapporteringen att det är israel som, med sina bosättare tar mark från det internationellt erkända Palestina, att dom på så sätt provocerar palestinierna. Precis som vi skulle känna ifall norrmännen plötsligt fick för sig att skicka en massa norrmän till Dalarna och bygga sina stugor utan tillstånd. Rätta mig om jag har fel, men det är uppfattningen jag fått. Om så är fallet, då gör väl Israel fel? Är inte det ganska klart?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-12-20 03:39:00
|
|
Laurent |
Olle: mycket intressant text även om jag inte delar dina sympatier men du är åtminstone ärlig och talar om för oss var du står! Jag beklagar dock att du inte nämner det konstiga i att Israel, med USA:s samtycke, vägrar att "ta emot" FN-observatörer. Har världen råd att avvara den hjälpen? Varför särbehandlas konflikten i mellan östern? Det kan jag inte förstå/förlåta!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-12-21 19:03:00
|
|
Hugo |
Det handlar ju inte om israeler mot palestinier! Det är våldsverkare som står mot vanliga människor. För några år sedan var sambandet helt uppenbart: En galning dödar ett antal oskyldiga. Sen "hämnas" en annan galning genom att döda fler oskyldiga. Sedan Netanyahu tog över jobbet har de extrema israeliska organisationerna dock slutat med terror, eftersom det inte längre behövs.
forts
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-12-23 03:09:00
|
|
gilko baldebosson |
det är sorgligt att en eu parlamentariker kan vara så okunnig om situationen i mellanöstern.Naturligtvis kan man aldrig acceptera terroraktioner när det drabbar civila. men att inte sätta dessa aktioner i dess historiska sammanhang och inte se den israeliska terrorn och okupationen visar på en oerhörd ensidig och blint proisraelism. Hur kommer det sig att israelerna dagligen får terrorisera palestinier. tror du olle schmidt verkligen att palestinierna skall sitta och titta på och inte reagera.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-12-27 00:30:00
|
|
Nils Kihlström |
Finner ni det inte lite konstigt att de som lever under en ockupationsmakt skall lastas för detta? Mig veterligen så är detta den enda konflikt där det är de ockuperade som är orsak till ockupationen och inte ockupationsmakten. Finner ni inte det lite underligt, Olle Schmidt?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-11 13:38:00
|
|
Fabian Zäll |
Mycket bra. Israel måste ha rätt att försvara sig.
|
| |