Inlägg #1: Postat: 2001-12-19 14:40:00
|
Bertram |
Jag uppfattade det också på det sättet. Verkar dock som om Lundahls sätt att uttrycka sig på kan tolkas på olika sätt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-19 16:15:00
|
elisabeth |
Poängen tror jag är att kvinnor inte vill bedömas utifrån sitt utseende. VARKEN positivt eller negativt. Och ja, självklart handlar det inte om utseendet egentligen utan att det inte ska behövas att en karl säger att kvinnor överlag ser bra ut. Det ska inte vara en referensram sas.
Så tolkar jag det.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-19 16:26:00
|
gisela |
grejen är att han öht skrev artikeln, som om det vore viktigt eller ens relevant vad killar tycker om tjejers utseende.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-19 16:49:00
|
Johan Y |
Det är mycket möjligt att utseende inte borde vara relevant men för de flesta är det ändå det. Som jag uppfattade honom vände han sig till alla de som har svårt för att känna att det är irrelevant och sa att de duger. De är fantastiska som de är. Alla de som tror att killar vill att de ska se ut som supermodeller har fel för de allra flesta killar älskar dem som de är.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-19 16:56:00
|
pUs |
Elisabeth; Självklart vill väl ingen bli bedömd enbart på grundval av sitt utseende och inget annat. Men att man uppskattar ett vackert utseende behöver inte betyda att man skiter i *personen* bakom fasaden, det är en jävligt felaktig förenkling.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-19 16:57:00
|
pUs |
Johan; Fick den bilden av artiklen jag också...dock kunde formspråket kanske slipas en smula, men det ger ingen anledning att klanka ner på budskapet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2001-12-19 17:03:00
|
gisela |
det han säger är att deras åsikter inre är dåliga men utseendet bra. och att man ska take it from him, för han vet bättre. på vilket sätt är det positivt och uppbyggligt? att bygga sin självkänsla på vad andra tycker är ändå ingen vidare hit.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2001-12-19 17:06:00
|
pUs |
Gisela; Ett tips - Om någon kallar dig snygg, ta det som en komplimang. Men är det så att din instinktiva reaktion är att köra ditt eget huvud genom en köttkvarn som ett steg i din jakt efter evig fulhet kan jag dessvärre inte hjälpa dig.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2001-12-19 17:10:00
|
gisela |
pUs > det var ett utmärkt exempel på ett vanligt "manligt" beteende. jag skrev artikeln för att synliggöra beteendet, principen, mer, än för ngt annat. om han hade skrivit att alla tjejer är fula hade nog knappt någon ifrågasatt vad jag skriver här. det är samma princip, precis samma, men hans avsikt var säkert "snällare" än om han hade skrivit att alla tjejer är fula.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2001-12-19 17:10:00
|
pUs |
"dålig"... "bra".. sluta resonera så svartvitt. Du vet mycket väl att artiklen inte var fullt så enkel. Att någon har en osund och destruktiv självuppfattning kan förklaras på fler, och bättre, sätt än att personen är "dålig". Din svenska är möjligtvis dålig, men inget annat.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2001-12-19 17:12:00
|
gisela |
det hade varit mer tacksamt att skriva artikeln om han skrivit att tjejer är fula. men att han skriver något "snällt" slätar inte över principen, som är dum. i min mening. och att säga att någon är dum men snygg tycker jag inte är en komlimang. jag är hellre smart än snygg, om jag måste välja.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2001-12-19 17:14:00
|
gisela |
pUs > men peka på var min svenska är dålig då istället för att bara säga det! konstruktiv kritik, tack! var har jag sagt att en person med dåligt självförtroende är dålig?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2001-12-19 17:18:00
|
pUs |
"att tjejer är fula" ? Men snälla lilla damen, det har aldrig slagit dig att han kanske inte tycker att tjejer är fula?
Du tolkar enkla saker som överhuvudtaget inte behöver tolkas... ett tragiskt kvinnligt beteende, för att använda sig av din förbittrade könkampsterminologi. :
|
|
Inlägg #14: Postat: 2001-12-19 17:25:00
|
elisabeth |
pUs> Jag säger inte att killar inte är intresserade av insidan: det jag säger är att tjejer ALLTID avhandlas i termer av utseenden. Och jag har hört mig själv utropa: "hur kan hon vara så känd, hon är ju inte ens snygg" och sen biter jag mig i tungan. För det är DEN kopplingen man inte bör ha. Och det är den hela resonemanget handlar om, anser jag. Så länge snygghet per se är ett värde - då är det fel. Och DET säger Michael L ingenting om.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2001-12-19 17:26:00
|
gisela |
men snälle lille herren ?, det spelar ingen roll om han tycker att nån är snygg eller ful. DET SPELAR INGEN ROLL - det är hela poängen med artikeln. du läste den väl? att du inte tycker att förtryckande strukturer behöver tolkas och exponeras kan jag mycket väl tänka mig. det tycker däremot jag. att andra kvinnor också tycker så är kanske inte så konstigt.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2001-12-19 17:29:00
|
pUs |
elisabeth; Jag vet inte om det är fel.. ärligt talat så *kan* väl skönhet vara positivt i sig? Om en snäll, trevlig, smart kille dessutom är jäkligt snygg, så krymper han väl inte i dina ögon om han dessutom attraherar dig utseendemässigt? Tvärtom, skulle jag tro. Den som ser attraktion som negativ säger möjligen emot mig..
|
|
Inlägg #17: Postat: 2001-12-19 17:36:00
|
pUs |
Gisela; Du berättar ganska mycket om dig själv när du stämplar mig som man utan att ha den blekaste aning om vem jag är. Vad gäller tolkning avsåg jag din totalvirriga rad om "det hade varit lättare att skriva att dom är fula"... förklara den gärna.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2001-12-19 17:39:00
|
elisabeth |
pUs - du lyssnar ju inte på vad jag säger. JA, skönhet är ett plus för de allra flesta. JA, fick vi välja så skulle vi alla var vackra. MEN man bör inte hela tiden värdera en kvinna utifrån hennes utseende! ELLER en kille för hans styrka om nu det är en någorlunda jämförelse. forts följer
|
|
Inlägg #19: Postat: 2001-12-19 17:40:00
|
elisabeth |
...Det är som om en kille hela tiden fick höra hur stark eller svag han var. På det nya jobbet tasslar kollegorna för de som ännu inte träffat honom att: Jo han verkar trevlig, men inte särkilt stark. Eller: Såg du den nya killen! Fan vad STARK han var!
Förstår du min haltande liknelse?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2001-12-19 18:43:00
|
Isa |
pUs Lundahl själv. Kolla in meningsuppbyggnaden, retoriken, malandet utan nyanser. Ett glasklart fall av "gömmande bakom annat nick"
|
|