|
Inlägg #1: Postat: 2001-12-04 16:33:00
|
|
Michael Lundahl |
Därför att passionerad argumentering blir sällan slagkraftig och/eller effektiv om man tar in nyanser i det hela. Nyanser och detaljer petar ofta hål på trusimer. Exempel: Myten om den olyckliga horan. Porrdebatten. Debatten om modeller och ideal...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-04 16:51:00
|
|
Anna H |
Nu ska jag ärligt erkänna att jag inte har sett årets H&M:modell, men Claudia Schiffer förra året såg klart anorektisk ut. Det är min åsikt i alla fall serru.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-04 16:58:00
|
|
Kalle |
hmm, Claudia Schiffer anorektisk... Då förstår jag.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-04 17:05:00
|
|
lucretia |
Man behöver inte kunna se på någon att den är anorektisk. Faktiskt. Jag tycker mig också märka att anorexia används lite löst om de flesta ätstörningar. Dessutom är gränsdragningen mellan t.ex. bulimi och anorexia väldigt vag. Alltså; en person kan vara normal, tom över-, viktig och ändå svälta sig, kombinerat med att hetsäta i perioder. Jag hörde din misstrogenhet, Kalle
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-04 17:18:00
|
|
Michael Lundahl |
Tillägg... man kan se så kallat "anorektisk" ut utan att vara det. Min första flickväns var inte bara smal och i 50 kgs klassen... hennes byst är desstom > D-kupa. Hon har klart markerade höftben. Men hon är som sagt inte det minsta anorektisk.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-04 17:29:00
|
|
Kalle |
Jo lucretia, jag vet, men jag undrade ju varför man säger att modellerna SER anorektiska ut...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-12-04 18:02:00
|
|
Anna H |
Jag håller faktiskt med er där om att det uttrycket kanske missbrukar. Vad som upprör mig ofta är att tjejer på dessa bilder ser så passiva ut. Livlös blick, hårt sminkade och uppställda bara rätt upp och ner. Borde nog ha skrivit så istället.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-12-04 18:42:00
|
|
Michael Lundahl |
Inte för att "stilen" stör mig eftersom syftet med bilderna är att sälja underkläder och inte modellerna... men om du har förslag på hur bilderna kan göras bättre vill h&M säkert veta. Låt höra. :
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-12-04 22:52:00
|
|
skitenödig |
H&M´s reklamkampanj är bra ur reklamvärldens synvinkel, för att den visar de tre viktigaste sakerna. Produkten underkläderna, priset och avsändaren. Stortavlor ska bara säga det. Ingen hinner åkaförbi i bilen och läsa halva bibeln. Det är därför de är utformade på det sätt det är. Sedan säger ju modellen också mycket undermedvetet. Beroende på vem det är.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-12-05 00:48:00
|
|
Charly |
Jag tycker att H&M´s borde ha tjejer med normala kroppar istället för anorektiska.. och så får alla tjejer acceptera att de inte blir skitsnygga utav nya underkläder utan har en insida att arbeta på ibland. jag lovar.
Men det viktigaste vore att få in tjejen i ett sammanhang, t.ex en baddräktstjej skulle t.ex kunna spela volleyboll mot en annan eller ngt. Ja vad som helst som inte gör henne passiv o trånande mot betraktaren. det är rätt irriterande.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-12-05 02:50:00
|
|
Michael Lundahl |
Charly: Säg mig två saker... 1 Vad är så kallat "normalt"? Och 2 Hur många är "normala"? Fattar du inte att så fort det kommer en "normal" tjej på bilderna kommer en majoritet av tjejerna ändå inte att se ut som henne. Och eftersom tjejen då är "normal" enligt ditt ideal då så vet de nu med SÄKERHET att de är onormala och inte duger. 1 steg fram, 2 bak.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2001-12-05 02:53:00
|
|
Michael Lundahl |
Och hur du kan få det till att hon är trånande är mig ett mysterium. Du måste vara superlesbisk... eller så är jag bög... därför de där bilderna sänder noll signal till mig. Jag såg *en* bild under förra åters kampanj som hade lite sexig framtoning. Och med tanke på att underkläder FAKTISKT figurerar i sexuella sammanhang kan EN bild med anspelnig på det knappast vara fel.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2001-12-05 09:01:00
|
|
Bertram |
"Livlös blick"!? Brukar inte kritiken vara "Kåt blick"?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2001-12-05 09:58:00
|
|
Michael Lundahl |
Bertram: Kritiken är inte riktigt... samordnad om vi säger så. Men visst... från en del är kritiken att blicken är "kåt". Och alla VET ju att det är skrivet i naturlagarna att en kvinna ALDRIG någonsin ser kåt ut då hon är i bara underkläderna... Måste jag sätta ut ironi-taggar eller framgår det ändå? :
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2001-12-05 10:38:00
|
|
Bertam |
Bara de inte likställer kåt med livlös...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2001-12-05 11:57:00
|
|
Charly |
Michael... du är bra smart du.
Ja.. de kanske skulle ha modeller som ser ut som män också ? fan vi ser ju inte ut som tjejer.
Nej, man får helt enkelt ta ett snitt precis i medelvärdet av hur svenska tjejer ser ut idag, och herregud förlåt mig för att jag försöker komma med FÖRSLAG! Din kritik handlar under facket... onödig och icke konstruktiv. ok ok, en lösning skulle vara att mixa ett antal olika tjejer. nöjd ?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2001-12-05 12:21:00
|
|
X-model |
Michael - hur du orkar engagera dig i den här frågan och samtidigt unviker att lyssna på tjejer som försöker säga dig något är en gåta. För att bli modell ska du ha en fettprocent runt 15 medan du normalt som kvinna bör ha 20-25. Det betyder inte nödvändigtvis att du är anorektisk men iaf underviktig. Jag vill ha modeller av alla sorter.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2001-12-05 12:22:00
|
|
Anna |
Michael - hoppas du en dag får en dotter som i femårsåldern står i stringtrosor framför spegeln och säger -"Pappa jag är för tjock. Det kanske får dig att förstå.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2001-12-05 12:27:00
|
|
Michael Lundahl |
Charly: Ah... ett någorlunda konstruktivt förslag. Enda kvarvarande problemet är det är många olika plagg som skall visas. Vilket gör att man får göra varje vanlig plåtning x antalet modeller. Det genererar också många fler olika affischer. Det hela blir lite dyrt då. Men om du kan visa på H&M att detta kommer att ge bättre försäljning och/eller att folk verkligen kommer att må bättre av det så blir de säkert glada. Ta kontakt med dem vetja! Allvarligt.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2001-12-05 12:29:00
|
|
Michael Lundahl |
X-model: Jag har lyssnat på tjejerna... men de lyssnar inte på mig. Jag har faktsikt också något att säga... men min röst räknas visst inte.
|
| |