"Innan jag dör vill jag se Varanasi"

Den här tråden diskuterar artikeln "Innan jag dör vill jag se Varanasi".
Inlägg #1: Postat: 2012-10-24 10:35:00
Jan Olsson
Tack Pia,nu känns det som om jag också nästan har varit i Indien!
En stund!
Inlägg #2: Postat: 2012-10-24 13:35:00
Pia I
Ja, det var ju bra Jan! Även om det är svårt att skriva så folk tilltalas. Jag ska var här en månad till, sen åker jag hem. Jag lagar min egen mat och i dag har jag köpt en massa grönsaker , honung,olja bl. annat.Jag är noga med maten. Äter inget som jag inte vet. Eftersom jag bor ensam, kan det var knepigt om maninte har vänner, men jag har en vän som kommer i morgon hit. Vänner är viktiga. Både här och i Sverige. Tack för adden på facebook!
Inlägg #3: Postat: 2012-10-24 22:26:00
Jocke utsourzad
Pia, Varanasi ghats, ner mot floden där du väl var. Mellan platsen där dom bränner liken, och den där tiggarna sitter. Där finns det en bit strand, och med ett par husbåtar där man kan hyra in sig. Kunde alltså, du såg inte det? Ja det är ju några år sedan...
Men i Indien står ju tiden stilla, fast inte helt längre tydligen.
Inlägg #4: Postat: 2012-10-25 05:26:00
Pia I
# 3 Ja, du har rätt, tiden står stilla i Indien på många sätt. Jag var nere vid gaten, mensökte inte efter någon husbåt, så jag vet inte om de finns. Jag var där för at se gaten, åkte båt längs stränderna och tittade på kremeringsplatserna och husen där de dödssjuka väntade på döden och såg Maharadjornas palats, de var många. Gränderna bakom gaten var trånga och medeltida och massor med folk flockades där. Jag bodde på ett Home-stagehotel i Varanasi, som var väldigt trevligt. Jag såg staden , parkerna , universitetet väldigt fina platser och gröna och jag hade en guide med mig.
Det fungeade väldigt bra. Nu är jag i en annan stad som heter Haridwar och försöker bygga kontakterna här. Är bjuden på bröllop den 29de...sen får vi se...tar dagen som den kommer..
Inlägg #5: Postat: 2012-10-25 08:21:00
Bizon
Tack Pia för din beskrivning av din resa så här långt.
Jag var där med min äldsta son för några år sedan och mitt intryck om att allt verkar handla om pengar överensstämmer med ditt.

Man lär sej mycket på resande fot och att man som turist måste ha något att betala "gästfriheten" med är så sant som det är sagt.

Möjligen tycker jag att det inte är helt oskäligt att turister betalar ett annat pris än de infödda. Ett progressivt betalningssystem skulle nog vara bra lite var stans.
Därför tycker jag inte att det tyder på oärlighet om människor med så uppenbart differentierade levnadsvillkor som indierna förhåller sej till brukarnas betalningsförmåga då det gäller prissättningen av deras tjänster.

Även här i det lilla landet "lätt och lagom" praktiserar jag differentierad prissättning genom att i alla lägen där så är möjligt sänka priset på det jag nödvändigtvis behöver - det finna alltid ett lägsta pris,,, något jag bland annat lärt mej på resande fot. Men det jag framför allt lärt mej är att det viktigaste under köpenskapens ibland obegripliga logik är inte det skenbara bytet av varor och pengar, utan det mänskliga mötet, förståelsen och att ha delat ett glas te, brandy eller vatten tillsammans. Dessa ovärderliga ögonblick har ingen prislapp.
Inlägg #6: Postat: 2012-10-25 15:10:00
Pia I
#5 Sant, att förståelsen mellan människor är viktig och de guldkornen finns överallt i världen, i en hastig blick, i ett leende, i ett skratt och i allt som förgyller tillvaron!
Inlägg #7: Postat: 2012-10-25 15:37:00
Lennart Asp
Fin betraktelse av livet som besökare i Indien, Pia! Som du vet har jag varit i Indien två gånger -77 och 79 och känner igen mycket i din text ...
Inlägg #8: Postat: 2012-10-25 18:46:00
sunny
Fin beskrivning av din Indien vistelse!
Du gör vi o som mina barn alltid gör: bor o lever med landets folk.
För turisthotell är nog ungefär likadana överallt i världen??
Laddar...