Inlägg #1: Postat: 2012-10-03 09:24:00 | |
Jan Olsson |
Efter att ha läst detta "epos",kan man undras,om det inte är lika bra att gå och avliva sig?
|
Inlägg #2: Postat: 2012-10-03 09:48:00 | |
Jan Brunnegård |
Nä gör inte det. Jag skulle ju då sakna dina kommentarer av alla slag! Att missa både dig o Pia skulle bli för mkt. DU ska veta att jag i hjärtat sörjer flera som var med här för 5-10 år sedan...En av demn hette Lord och hade ett nästan gudomligt språk..
|
Inlägg #3: Postat: 2012-10-03 14:39:00 | |
Jocke utsourzad |
Oj, ja jag kan inte bedömma allt fruktansvärt som förs fram här, men anser att kärnkraft är energiknark. Och mot atomvapen demonstrerade jag redan -64, och världsmedborgare har jag kallat mig. Globalekonomi är verklighet till skillnad från nationaldito.
Många är hoten som hopar sig, men så länge det finns hopp så.. |
Inlägg #4: Postat: 2012-10-03 14:56:00 | |
Mr Harmoni |
#4 Jocke du är verkligen aningslös när du försvarar Globalekonomi mot nationell dito. Du kan väl berätta varför vi ska ha en globaliserad värld du som är vänster och borde begripa vad det handlar om och inte bara komma med dina "egna känslor som argument" likt kommunister att du har rätt i dina påståenden" istället för att utgå ifrån finanspolitisk basfakta för att stärka din trovärdighet. Berätta för oss varför vi ska ha en globaliserad värld så att även vi andra får höra vad det handlar om!
|
Inlägg #5: Postat: 2012-10-03 15:06:00 | |
Jan Brunnegård |
GLOBALT - media säger i dag att Kina beställt 50 nya tankfartyg för att garantera sin oljeimport. Därtill har de sjösatt sitt första Hangarfartyg! Vad har man sådana till?. Jo till att globalisera Kina utvidga!
|
Inlägg #6: Postat: 2012-10-03 15:52:00 | |
Jocke utsourzad |
4 Aningslös? Löjligt! Det handlar om värderingar men även fakta.
Och tänk, att det är sådan lärarbrist i svenska skolan, men här sitter en enda harmonisk elev, och tacka för det med så många förtjänstfulla och tålmodiga lärare! Globalekonomi handlar om att man måste se på hela klotets resurser, uttag, miljöpåverkan som sprider sig internationellt osv. Förutom att den eskalerande världshandeln är ett faktum, överdrivet dessvärre. Är du med på det senare? Alla länder kan inte på sikt "exportera sig ur krisen" bl.a. ett svenskt slagord. Och vi måste öka graden av självförsörjande är du med? av klimat och energiskäl bl.a. Och när det gäller den globala handeln, så måste den ta ökande hänsyn, inte utnyttja u-länders resurser och befolkning som sker bl.a. Att Kina nu fabricerar en mängd mer eller mindre nyttiga produkter till underpris för oss, kommer inte att hålla. Möjligen är det till fördel för en del av Kinas befolkning, kanske för demokratin, tills bubblan spricker. Slut för idag! |
Inlägg #7: Postat: 2012-10-03 18:47:00 | |
Mr Harmoni |
#6 Jocke om du visste hur du sympatiserar med världens storfinanser så skulle det bli ett annat ljud i skällan på dig. Ta reda på varför globaliseringen av vår värld krävs för att rädda det kapitalistiska systemet och framför allt hur det går till i praktiken, som du inte tycks ha en aning om, vem som tar hand om våra skattepengar ännu mer än någonsin!
Vår storfinans med de rika och besuttna tjänar grova pengar på massimporten av invandrare och de länder de kommer ifrån blir allt fattigare! Och vi skattebetalare får betala notan, var så god och skölj! |
Inlägg #8: Postat: 2012-10-03 20:54:00 | |
Jocke utsourzad |
7 Nej jag fattar ingenting, och är visst inte ensam om det. Men kapitalistisk globalisering är inte det samma som globalt ansvar.
Att vi alla sitter i samma båt. Kan du försöka få in det i din svenska mentalitet? |
Inlägg #9: Postat: 2012-10-03 21:36:00 | |
Mr Harmoni |
#8 Jocke, absolut jag förstår så väl vad du är inne på, men vad göra åt dem som av girighet tar bort de ekonomiska stödet för den största delen av jordens befolkning och jag menar på, att angrip roten till det onda och uppmana folk att inte rösta på politiska partier som går kapitalets ärenden.
Nu hör jag det igen, "utan kapitalets ägare så skulle vårt samhälle bryta samman" det märkliga är ändå, med kapitalägarnas hjälp så är vårt samhälle på väg att bryta ihop iaf, tack vare en kostnadsspiral som ingen vill hejda, kanske vill, men vet inte hur man ska bära sig åt. Det är enkelt, rösta inte på några politiska partier för att markera att nu får makthavarna skärpa sig och ta del av folkets åsikter, som de med största sannolikhet skulle tvingas att göra! Vi ska ha det klart för oss att när storfinansen även har den politiska makten är den absolut den sämsta sitsen för den breda massan! Det här har diskuterats mången gång i vänsterkretsar, så det här borde inte vara något nytt för dig Jocke. |
Inlägg #10: Postat: 2012-10-04 05:42:00 | |
Bizon |
Problemet med kärnkraft är att mänskligheten inte kan välja bort effekterna av den redan använda - enda sättet att komma till rätta med de hot som lite då och då övergår från hot till akut fara är inte att gräva ner skräpet det är rena döden på sikt.
Däremot bör vetenskapen se till att konstruera en metod att i stor skala helt oskadliggöra resterna efter atomenergiuttaget - en sådan anläggning kostar så mycket att det är ingenting för enskilda länder att ägna sej åt, det måste göras med global uppbackning. Har man tagit fan i båten får man ron iland. |
Inlägg #11: Postat: 2012-10-04 11:26:00 | |
Jan Brunnegård |
Sannolikt så har de två senaste generationerna på vår jord förbrukat mer av våra gemensamma tillgångar än alla generationer före oss! Smutsat ner dito!
|
Inlägg #12: Postat: 2012-10-04 12:03:00 | |
Bizon |
Jo då Jan 11 - visst är det utan tvekan så - fast smoggen var skitigare förr - den som inte syns däremot - den har med samma sannolika träffsäkerhet ökat.
Men visst kan de ses - i ett mörkt rum kan man observera effekten av de i dag ymnigt förekommande joniserande partiklar som slår in i en fluorescent beläggning där små ljusfenomen kan observeras för var passage av sådana partiklar - dom är många och dom blir allt fler ju mer av det så kallade radioaktivt sönderfallande materialet som läcker ut ur kärnkraftverken, provsprängningarna, och förståss då någon kärnvapennation dristat sej till i sin humana iver att skicka några atombomber i skallen på sin fiende - än så länge något som bara usa har förmått sej till - men få vet vad som komma skall i det fallet. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.