Inlägg #41: Postat: 2012-09-22 17:21:00 | |
Bengt O |
Vad kul att du mäktar med personangrepp också. Du har kanske gått på kurs?
|
Inlägg #42: Postat: 2012-09-22 21:09:00 | |
Bizon |
Bengt O #41
Förutom att du inte preciserar dej så kan jag ana att det var högfärden du syftade på - nej kurs hat jag inte gått på så många men däremot lett em och annan. Nu tycker jag förståss inte att de där med högfärd är så förfärligt att du behöver hänga upp dej på det - det är mer att betrakta som ett konstaterande med tanke på din egen lilla stenkastning Citat//Jag återkommer om nivån blir någorlunda intelligent igen.//sc. Då jag inte sett någon större skillnad på inläggens intelligensnivån och du ändå återkommit så är du väl inte så högfärdig som du först gav sken av. Det handlar mest om att bestämma sej - antingen vill man vara med och dela sina synpunkter med andra eller så vill man inte - det står ju dej helt fritt. Men håll med om att det är dumt att klaga på folks intelligens då det faktisk inte är något dom kan göra något åt. |
Inlägg #43: Postat: 2012-09-22 22:24:00 | |
Bengt O |
Eftersom det finns inlägg som jag inte alls begriper är det väl jag som inte är intelligent. Dessutom borde länken till artikeln jag skrivit ge mer än behövlig bakgrund till vad jag skrev här som nog krävde en viss förkunskap.
|
Inlägg #44: Postat: 2012-09-22 22:38:00 | |
Mr Harmoni |
#43 Beng O du borde givit en detaljerad bakgrund om romer och en bit kan du få, hur romer gruppvåldtar äldre kvinnor men det här har massmedia tystat ned av förståeliga skäl,så att de illasinnade enligt PK modellen inte ska få vatten på sin kvarn.
|
Inlägg #45: Postat: 2012-09-22 22:45:00 | |
Mr Harmoni |
Ett tillägg; dessa våldtäkter har skett i Norge av zigenare ifrån Rumänien och kanske därför svensk massmedia hållit tyst om det här.
|
Inlägg #46: Postat: 2012-09-22 23:39:00 | |
Pia I |
Det enda jag har att säga om detta, är att det är bra att Bengt tar upp frågan. Är förvånad över ironin bara i vissa inlägg. ------------Känner inte till några våldtäkter alls av rumäner, men känner en granne zigenska Teresa T. Jag gillar henne skarpt och även hennes hädangångne pappa Sture T. En fin man. ----Han var charmig han. Annars ser man väl människor från fall till fall. Ibland blir man förbannad och det behöver inte vara på en zigenare.Man kan ju också bli förbannad på sig själv.Tycker i alla fall att Jan skrev ett roligt inlägg! :-
|
Inlägg #47: Postat: 2012-09-22 23:42:00 | |
Pia I |
Säg NÅGON verksamhet som fungerar bra i samhället, appropå de zigenska flickorna? Skulle var a kul att höra, mer än Mac Donalds, IKEA och Hennes.
|
Inlägg #48: Postat: 2012-09-23 00:21:00 | |
Bizon |
Bengt O #43
Jag kikade på din länk och den sa väl inte så mycket mer än artikeln här i själva sakfrågan. Det jag skulle vilja invända mot Flickhemmet Katizi som det lagts upp är att dess personal inte har annat än möjligen lite formell utbildning, men ingen annan erfarenhet än att vara rom. Sedan är jag allvarlig i det jag nämnde i mitt första inlägg där jag befarar att ett av skälen till att flickhemmet inte får någon beläggning mycket väl kan vara faran med ett officiellt hem för flickor som mycket väl kan behöva total avskildhet från sina släktingar och föräldrar - tjejer med den problematiken som specificerats för hemmet är inga dunungar och inte heller de nätverk som dessa damer kan befaras ha att förhålla sej till - hamnar dom på kända adresser är vidare vårdinsatser i princip värdelösa. |
Inlägg #49: Postat: 2012-09-23 00:53:00 | |
Bengt O |
Alltså, sakfrågan som jag belyste var hur samhället först kan lägga ner åratal av resurser och och pengar på att utbilda dessa tjejer, att det bevisligen finns ett behov av ett sådant hem, men när de väl har satsat hela vägen ut så lämnas de i sticket. Varför dessa hem behövs var inte vad min artikel handlade om, även jag antydde det i ett av mina inlägg. Men problematiken är betydligt mer komplext än så. Den anonyme Mr Harmonis unkna inlägg tänker jag inte ens befatta mig med.
|
Inlägg #50: Postat: 2012-09-23 01:09:00 | |
Mr Harmoni |
#49 Bengt O lägg det unkna enligt din mening på din kommunisthylla, för att en vacker dag läsa om allt elände som sker i landet som du försöker förtränga och inte vill befatta dig med, så kommer du bli betydligt klokare med tiden.
|
Inlägg #51: Postat: 2012-09-23 08:41:00 | |
Bizon |
Bengt O 49
Att "samhället" lägger ner resurser på utbildningar av allehanda slag är både bra och dåligt - bra därför att utbildning generellt sett är av godo - dåligt kan tyckas då enskilda personer lägger ner så stort engagemang och tid på något som det ofta visar sej är värdelöst ur försörjnings synpunkt. Detta är inget fenomen som ensidigt drabbar romer - som jag tror jag berättat så har jag råkat ut för samma sak. Att det finns ett behov av ett sådant hem som Katitzi betvivlar jag inte, men skulle tro att det varit bra att tonat ner det det etnosegregerade upplägget samt att inte slå på stora trumman och göra det så känt. Att din artikel inte handlade om varför dessa hem behövs hindrar inte att den tanken och frågeställningen kommer upp i en öppen diskussion, och striktare än så tror jag inte vi kan begära att hålla oss till sakfrågan. Annars kan jag ju tycka att just den frågan är väl så viktig - vad är det i vårt samhälle som sätter folk av alla nationaliteter och etniska variationer i detta land sverige i ett så utsatt och destruktivt tillstånd att dom måste ha hjälp för att klara sina liv? Detta gäller som sagt inte bara romer, och jag är inte så säker på att dessa ens ska särbehandlas då ju just särartsuppfattningar oftast inte leder till några som helst bra lösningar, och det om något är zigenarnas historik, liksom judarnas ett tydligt exempel på. Beträffande mrhs "unkna inlägg" gör du helt rätt i att ignorera - jag har sonderat det nicket färdigt och kommit fram till att agendan det står för inte är annat än bittra spyor ur en förvriden världsbild. |
Inlägg #52: Postat: 2012-09-23 10:01:00 | |
Jocke ursourzad |
39 björklund. Du kan nog ha rätt där, om PDF-fil och min dator. Tydligen har jag straffats av PDF-centralen för att jag ej laddat ner deras senaste program! Så kan någon säga vad de romska flcikorna råkdade ill ut av? Kan det ha någon betydelse för fortsättningen? Var det för att de var romer, flickor i Sverige, båda delarna eller inget av det?
Sedan kan jag erkänna att jag är mycket lite insatt och kunnig i den romska frågan. Men det verkar jag dela med hela Europa, eftersom problematiken eller frågan är likadan där, och sedan långa tider tillbaka! |
Inlägg #53: Postat: 2012-09-23 10:18:00 | |
Jocke ursourzad |
39 Björklund stor bokstav! forts.
Vem jag nu är? Här har du länken till min sida på sourze. Länk: sourze.se Med mina 30 artiklar blir nog inga fler, vad jag heter och ser ut nåja och hur jag ser på mig själv. Mina åsikter som också framgår av mina artiklar. Jag är svensk, europe mest numera kanske, resenär, språkintresseerad, man, filosof, skribent, samhällskritiker, ukulelespelare nåja, anti-statsfeminist... Kanske jag glömde något? Skriver om mig själv på min sida: "Sammansatt men full begriplig." Så det hoppas och tror jag stämmer även i detta fall! |
Inlägg #54: Postat: 2012-09-23 10:42:00 | |
Jocke ursourzad |
Dessutom är jag miljövän/engagerad sedan decennier, och ser mig som humanistenda -ismen och världsmedborgare.
|
Inlägg #55: Postat: 2012-09-23 13:02:00 | |
Bengt O |
Tack Jocke, det känns tryggare att veta vem man pratar med.
Trots att jag har jobbat som journalist på en romsk tidning i elva år och skrivit över 700 artiklar kan jag inte svara på frågan vilka problem romska tjejer med problem har. Jag antar att det är likartat problematik som drabbar romska tonårstjejer som drabbar andra tjejer, av alla slag. Social problematik är inte specifikt romskt, men just relationen till majoritetssamhället är annorlunda och vice versa. Tanken var att detta hem skulle skapa en trygghet utan hot om assimilation. Givetvis är man som utsatt minoritet som diskriminerats i århundraden extra utsatt i sitt möte med de myndigheter som fortfarande inte bemöter dem som de borde. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.