Inlägg #21: Postat: 2012-09-21 19:45:00 | |
Mr Harmoni |
#18 GunnarL t.o.m. folket i Amazonas djungler eller eskimåerna är typiskt invandrarfolk som är baserat på din teori. Det finns inte några skilda folkslag, så egentligen är alla svenskar.
|
Inlägg #22: Postat: 2012-09-21 19:55:00 | |
Leif E Ström |
Leif-Arne, snälla norska Arne, har du kommit till Sverige som en nordisk Arnsgar för att frälsa oss från vår kultur och ursprung? Börja då med att åka till Finland och predika. Dess ungdomar har likt dåtidens östtyska dito, fått samma vinklade kunskaper om historien som du.
Det är så att vi alls inte lever i ett mångkulturellt samhälle, vare sig i Sverige eller Norge eller på många andra håll. Vi lever i homogena och segregerade kulturer, majoritetssamhället är en ganska sluten och likformig enhet i vilken segregation är ett inslag. Idealiskt mångkulturellt samhälle - i ditt missnöje lever du i en önskan om det perfekta tillståndet, L-A, du kommer aldrig att få uppleva det tillståndet, så länge det bara finns en perfekt medborgare i landet. "Våra två största", menar du att Astrid Lindgren och du är av samma nationella börd? Skulle väl aldrig våga påstå att Sibelius, Runeberg, Mannerheims ursprung är av samma nationalitet som undertecknad. Kom igen nu "Stamp-Arnsgar", det är flottare att vara en hel norrman i förskingringen utan behov att förringa sin nuvarande omgivning, än att vara en osäker, självgod grotmündig halvsvensk. Har tidigare slängt käft med danske Thomas Aabo, i liknade brödrarfighter, med en helt annan espri. Ångrar att jag tog del av debatten. Avslutar med en kommentar av författaren: "diskussionen om vem som kom först till den här delen av världen finner jag fullständigt ointressant". Håller fullständigt med - vad som däremot blivit intressant är de invandrare som vill föra talan för ett främmande folk. Det är den enda absolut mångkulturella verksamheten som alla dagligen oönskat ställs inför. |
Inlägg #23: Postat: 2012-09-21 20:12:00 | |
Leif-Arne |
#22 Ditt intresse för min person är, om än smickrande, rätt irrelevant i sak.
|
Inlägg #24: Postat: 2012-09-21 20:27:00 | |
Leif-Arne |
#20 Det stämmer det du skriver. En tidigare kollega medverkade för någon tid sedan i ett projekt "Lundaprojektet" som riktade sig mot unga romska kvinnor. Till en början så så åtföljdes flickorna alltid av en bror kusin etc. Men efterhand som tilltron mellan projektledaren och flickorna stärktes kunde de komma utan förkläden.
Riktigt är att åratal av , ibland mycket burdusa, insatser från majoritetssamhället att "försvenska" romerna har lett till en starkt rotad misstänksamhet. Samma försök att implementera en "leitkultur", har tillämpats mot tornedalingar, samer och judar. Problemet bygger på tesen att alla måste tillhöra samma kultur för att bli "riktiga svenskar". Det enda rimliga är att medborgaren, så länge man håller sin inom lagens råmärken må ha sina kultur, vanor och egenheter i fred utan att fri och rättigheter påverkas." Den som vill må göra sin definition av begreppet "svenskhet", på det att en annan medborgare får göra sin definition, så länge medborgeliga fri och rättigheter inte grundas på den enes eller den andres definition, utan på och endast på medborgarskapet, så är det ok.. Det är ungefär så långt man kan komma. |
Inlägg #25: Postat: 2012-09-21 21:13:00 | |
Jocke utsourzad |
Lite intressant det där, hur det svajas i det personliga ställningstagandet, beroende på vilken kulturella grupp det gäller. Påminner en hel del om debattmoralen på högsta politiska nivå.
Där man inte heller alltid bemödar sig om att svara i sakfrågor. Vi i Sverige skall få ha vår egna kultur, vår sexuella läggning, personliga åsiktsfrihet osv, bara dessa är "legala". Men när det gäller två olika könsroller, så är det stopp, de skall bort, redan på dagis? Och den romska kulturen, och andra minoriteter då, hur ser man på det? Svajigt där också, om nu den romska mannen vill ha sin mansroll. Eller den muslimske? Är det då plötligt OK? Men inte för den "etniskt svenske" mannen, den "helt intigrerade"? |
Inlägg #26: Postat: 2012-09-21 21:43:00 | |
Jocke utsourzad |
Tycker därför att förf, är lite förrädiskt otydlig här: "Ett hem som startades av några romska tjejer som länge såg ett behov av ett hem specifikt för romska tjejer som farit illa."
Strax innan så nämndes "nynazister". Är det sådana som gått till angrepp mot flickorna, eller är det en intern historia? Sådant händer ju i vissa etniska grupper, som vi påminns om ibland. Hur var det i detta fall, varför nämns inte detta då just denna historia är den röda tråden i artikeln? |
Inlägg #27: Postat: 2012-09-21 21:44:00 | |
Jocke utsourzad |
Tycker därför att förf, är lite förrädiskt otydlig här: "Ett hem som startades av några romska tjejer som länge såg ett behov av ett hem specifikt för romska tjejer som farit illa."
Strax innan så nämndes "nynazister". Är det sådana som gått till angrepp mot flickorna, eller är det en intern historia? Sådant händer ju i vissa etniska grupper, som vi påminns om ibland. Hur var det i detta fall, varför nämns inte detta då just denna historia är den röda tråden i artikeln? |
Inlägg #28: Postat: 2012-09-21 21:44:00 | |
Mr Harmoni |
#25 Jocke kloka ord om att det är så viktigt med romer och muslimer, emedans svenskar och framför allt svenska män ska användas som dörrmatta.
Det är hög tid att skrota den marxistiska PK bibeln! |
Inlägg #29: Postat: 2012-09-21 22:19:00 | |
Bengt O |
Jag återkommer om nivån blir någorlunda intelligent igen.
|
Inlägg #30: Postat: 2012-09-21 23:01:00 | |
Mr Harmoni |
Leif-Arne är det ifrån Jan Guillou som du tar din info ifrån, så förstår man resten.
Fönstret, som ges ut av Arbetarnas Bildningsförbund, finns en intervju med Jan Guillou, som berättar om sin nya bok Dandyn. Bland annat diskuteras ämnet historieskrivning och Guillou fäller det här uttalande. ”Belgarna dödade fler i Belgiska Kongo, än vad nazisterna gjorde i sina koncentrationsläger. Och de belönades, med nya afrikanska kolonier. Hade belgarna förlorat kriget hade deras folkmord varit oerhört uppmärksammat.” |
Inlägg #31: Postat: 2012-09-21 23:04:00 | |
Leif E Ström |
Jocke du är otrolig, du svajar inte ens på fredagskvällen. Hur kan du kräva en empirisk studie med kulturell kompetens då de bäggge erfarenheterna är sprungna ur helt skilda ideologier. Den ena med rationellt egenintresse och den andra ur perspektivet strikt ideologiskt konservativt, eller om du så vill - patriotiskt.
Har i vilket fall som helst hjälpt min namne Pär Ström, då han har en förfrågan varför hans motståndare alltid måste ha en hjälpdebattör då han får framträda i TV och radio. Min tes är: "när motpartens sanningen är för svag för att försvara, måste den förstärkas med alla medel". Känns fenomenet kanske igen från Sourze? Hur som haver, du får nöja dig med tesen för i kväll. Innan jag gick och la mig fick jag vara med om en alldeles unik händelse på Sourze, författaren tycker att debatten inte är värdig hans stilistiska alster. Om du ber författaren snällt, så kanske han leker intellektuell med dig innan du går och lägger dig. |
Inlägg #32: Postat: 2012-09-22 08:39:00 | |
Jocke utsourzad |
31 Mjahapp... Nej efter blott två glas rött svajar jag inte alls, hade det blivit ett till så j....r. Men det kommer nedan!
När det gäller Pär Ström så är det klart att PK-åsiktsdiktaturens "Public Sevice" media är livrädda för att det skall framkomma hur de är just det och hur fel de haft innan. Men något har KANSKE hänt på DN som du kanske sett på Newsmill? |
Inlägg #33: Postat: 2012-09-22 08:49:00 | |
Jocke utsourzad |
Författaren journalisten osv ger oss alltså inte mycket om det nämnda fallet med de romska flickorna som råkat illa ut, inte ens en länk. Så frågan blir vad som ligger bakom? Är det de nämnda "nynazisterna som lurar i buskarna" "invandrad tysk kultur", eller en intern romsk historia "invandrad romsk kultur"? Eller kan det vara självförvållat, eller orsakat av en svensk kultur? En sådan som verkar ha en otrolig förmåga att ställa till det för unga tjejer i landet jämställdast! Kan vi få veta vad av förf?
Iaf så verkar exemplet om tjejerna vara för otydligt och tunt för en artikel i "den romska frågan", utan blir tycker jag, snarare en björntjänst i den samma. |
Inlägg #34: Postat: 2012-09-22 08:56:00 | |
Jocke utsourzad |
28 Jag är varken emot romer, muslimer, eller svenskar. Och inte mot kvinnor, eller män, heller. Men något tydlig ordning och rimlig rättvisa måste det väl vara i landet?
|
Inlägg #35: Postat: 2012-09-22 10:25:00 | |
FRI |
Bengt O 29 / Det ska du inte hoppas på
|
Inlägg #36: Postat: 2012-09-22 14:53:00 | |
Bengt O |
Den som vill veta mer om bakgrunden till hemmet kan läsa det här Länk: romaniglinda.se
på sidan 6 |
Inlägg #37: Postat: 2012-09-22 15:07:00 | |
Jocke utsourzad |
"Couldn´t render the page" stod det från länken. Varför kan du inte lägga in lite fakta i fallet här på sourze, ja gjorde redan från början i en rätt kort artikel?
|
Inlägg #38: Postat: 2012-09-22 15:57:00 | |
Jan Olsson |
#36 - Mycket intressant att läsa! - Jag upptäckte flera bekanta,och kom att tänka på mitt eget 60-tal i tivoli & marknadsbranschen!
Såg "Bomba" på bild,minns att vi besökte honom i Växjö,där han bodde! Kommer ihåg Eugenia Taikon,glada fester i hennes husvagn! Hennes fosterdotter,franska Sima,som dansade på taket till biljett kassan på Varite La Pari! Då höll det på att bli "kris" Ack ja,roligt hade vi,och inte minns jag att det svårt heller! Med hälsning! |
Inlägg #39: Postat: 2012-09-22 17:00:00 | |
Bengt O |
Det är inget fel på länken, förmodligen din dator som spökar Jocke, vem du nu är... Du bad om fakta och en länk. Nu har du fått det. I övrigt förstår jag inte vad det är du vill ha sagt.
|
Inlägg #40: Postat: 2012-09-22 17:04:00 | |
Bizon |
Jano #38
Nej det svåra glömmer vi så gärna, men i ärlighetens namn - livet har flera sidor och alla är inte "latcho". Det finns en mycket bra film som heter "Hästen från havet" och handlar om resandefolket i england - rekomenderas! Vidare såg jag på nittiotalet filmen "Latcho Drom" Lycklig Resa. En berättelse i musik om det zigenska folkets öden på sin vandring från indien till europa. Nuförtiden har väl uttrycket "latcho" kommit ur vardagssvenskan, men under min uppväxt var det en ganska flitigt använt slangord inlånat från romanin. Betydelsen var lite oprecis, men kul, roligt, glatt och skoj täcker väl in de sammanhang där det passade en gång. I dag säjer vi häftigt, cool, fett, och ett tag var det faktiskt "lunsch" dygnet runt. "Tjej" är ett låneord från romanin som fortfarande är gångbart - och apropå tjejer - länken från den högfärdige Bengt O kryllade av tjejer - den kvinnliga prakten låter inte kväsa sej ens bland förtryckta och hunsade folk. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.