Dagens besiktningsmän har inte Brylcreem

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-09-01 09:27:00
Jan Olsson
Min 54:a var ljusgrå med vitt tak inköpt i januari 1964 i Linköping,en ägare,en SAAB-ingeniör,helt rostfri,väl underhållen,med dragkrok av flygplansstål,tillverkad av ägaren själv,med original takräcke och inte
10.000 mil på mätaren,för ynka 1200:-
Enda anm.på Bilprovningen var tvekan om dragkroken,men,men,efter en stund så!
En bil vi hade mycket nytta & glädje av,i synnerhet för det faktum att jag fått körkort i mars 1963,efter "inkubationstid" på 3 år!
Tack för påminnelsen om Opeln!
Men såvitt jag minns hade vår bil en kombination av tyg & galon i klädseln!
Inlägg #2: Postat: 2012-09-01 10:08:00
Jan Brunnegård
Min morfar tog körkort ca 1920 och lyckades på ngt köpa bil strax därefter. Öppen bil med startvev.Sedan blev det många o dyra bilar. / En dag cyklade han till Stadshotellet där inspektören fanns. Dock ngt berusad.Herrarna tog en biltur till ortens kyrka och sedan åter till hotellet och så var körkortet fixat.
Inlägg #3: Postat: 2012-09-01 11:02:00
Leif-Arne
Det finns en viss risk att jag själv är tillverkad i en dylik, en 54, i obestämbar gråbeige färg och med en turistvimpel från Mato Grosso i taket av alla ställen. För övrigt måste en Opel Kap vara den ultimata pilsnerpråmen. Fast coolast var nog 62:orna.
Inlägg #4: Postat: 2012-09-01 11:12:00
steno
Det där med adelsmannen fick mig att le, liksom saabingenjören. Begbilhandlarna hade ofta en dylik historia till hand. "Har ägts av en kyrkoherde. Han har bara åkt till och från kyrkan på söndagarna".Låg psalmboken kvar i handskfacket?
Själv hade jag en opel olympia 1956. Bekväm med stort bagageutrymme men tråkig, man kände sig osäker om man körde över 70 på vintern. Lätt svaj i kurvorna. Men äldre släktingar som fick skjuts var imponerade
Inlägg #5: Postat: 2012-09-01 11:22:00
Lennart Lundwall
Nu finns inte 6 poäng på skalan men fordons- och Stockholmsnostalgi glatt berättad av en skånsk stockholmare ur folkdjupen får alltid en 5:a av mig. Brännvinskyrkagatan hade alltså bilprovning? Man kan undra om Brylkrämsvågen lagt sig än?

1965 körde jag min VW -59 till bilprovningen i Edsberg. Den nya myndighetens lokalavdelning var inhyst i den stora Volvoverkstaden, i en avbalkning bakom en tunn korrugerad plastvägg. Min besiktningsman var en smula för tuff han också och halkade på bromspedalen i min folka och for med ett oerhört buller och bång rätt genom väggen så plastbitarna yrde och in i Volvoverkstan. Ett jubel utbröt bland meckarna, ungefär som när Bajen gör mål och killarna påpekade vänligt att dom bara jobbade med Volvo. Det märkliga är att den mjuka väggen inte lämnade några spår efter sig och den skamsne bilprovaren godkände bilen på två röda minuter.

Man kommer att tänka på Carl-Gustaf som bilskollärare:
- Backa ur ur affärn! Kör runt konservburkarna och till vänster i kassan!
Inlägg #6: Postat: 2012-09-01 11:37:00
Jan Olsson
#4 - Ja,Steno,kan nog vara sant,men och ett stort men,jag köpte den direkt av Ingenjören!
Därför att han blivit bjuden för dåligt i inbyte mot hans nya Plymouth!

#4 - Ja,Steno,det förekom mycket ruffel på den tiden,Sågspån i oljan,m.m.!
Det fanns ju också "beg" bilhandlare nästan i varje kvarter! - Mormors bil till salu o.s.v.!
Men i fallet med min Opel,så köpte jag den direkt av Ingenjören,p.g.a.att han blev missbjuden vid inbyte på sitt nybilsköp!
Inlägg #7: Postat: 2012-09-01 11:41:00
Jan Olsson
#6 - Vad happens?
Inlägg #8: Postat: 2012-09-01 11:59:00
Janne B
Jag roar mig varje dag med att kika på bilar på Blocket.se. Där finns de mest underliga texter o märkliga påståenden. Jag mejlar till en del av dem och får svordomar tillbaka - rätt ofta. En del bilar är så uselt fotade att det inte går att se vad det är. Samt mästerfotografer förstås. // En gång skulle jag köpa en Mercedes, den hade givetvis ägts o körts av självaste prinsessan Sibylla. Det blev ingen affär. Men senare köpte jag en Mercedes 250 som påstods ha gått som direktionsvagn på den fina industrien. Perfekt servad o underhållen. rena fyndet. Efter 14 dagar totalhavererade motorn...o jag blev fattig.
Inlägg #9: Postat: 2012-09-01 12:00:00
Janne B
Jan O / En sådan Sexa har jag aldrig lyckats med ;-
Inlägg #10: Postat: 2012-09-01 13:01:00
Leif E Ström
#3, Leif-Arne, resultatet blev väl inte så pjåkigt.

//Till er alla gentlemän som anammade MRF:s uppmaning att vara "Åke Mjuk" på vägarna vill jag även återge några bonusrader runt dem som inte bara ville vara gentlemän, utan hade dekaler på bakrutan med texten "Förbli vacker - dö ung".

I tidningskvarteren, i början på 60-talet var alla åkares jänkare med V8-motorer tingade, då det blev dax för utrangering. Dessa hade rusat fram på vägarna nattetid utan baksäten men fulla av nattens sista edition. Många av dem salufördes aldrig, då inte en så ringa del av bilparken samt dess förare slutade lämna spår efter sig alldeles för tidigt. Men då objekt fanns, var det mången junior som slutade sin anställning för att få ut semesterpengen, i utbyte mot en 6,4-liters Chrysler New Yorker, med c:a 350 kusar.

Här har ni även en suvären länk, där ni kanske hittar ert gamla motell, eller er favoritmack.
Inlägg #11: Postat: 2012-09-01 13:07:00
Leif E Ström
#1, Herr Olsson, det är skillnad på skit och pannkaka. Jag vet inte om jag varit otydligt, men adelsmannen Philp var en man av kött med blått blod, samt var släkt med Strindberg och var första ägare på bilen.
Om det var därför som det förekom plyschklädsel och om han emigrerade, är en fråga som kommer att bli delegerad till Leif GW Persson.
Inlägg #12: Postat: 2012-09-01 13:35:00
Leif E Ström
Kanske länken skulle varit med? Länk: grandprix63.blogspot.se
Inlägg #13: Postat: 2012-09-01 13:45:00
Leif-Arne
#10 Man tackar. Jag har alltid haft ett gott öga till Opels stora bilar de små däremot är bara tramsiga, de var i allmänhet mycket bättre än sitt rykte. Den sista riktiga Opeln var Omegan. Ägde en sådan ett tag, mycket större bil än bil typ 1:A, bakhjulsdriven och med pigg 6:a, fast inte rak dessvärre. Nu spekuleras i att Opel håller på att läggas ned, vilket är synd.
Inlägg #14: Postat: 2012-09-01 13:59:00
Jan Olsson
Opel Admiral var inte så vanlig här i Sverige!
Jag minns att Franska Zigenare var väldigt intresserade av dom!
Omkring 1970 i Göteborg!
Inlägg #15: Postat: 2012-09-01 14:27:00
Janne B
Leif-Arne Köra bil till Matto Grosso lär var osedvanligt svårt. Bättre att göra ngt roligare med en bil
Inlägg #16: Postat: 2012-09-01 14:29:00
Janne B
Jan O Medan jag var i Umeå kom en dag en ung man körande med en äkta tysk Admiral. Vi var ett gäng som stirrade på honom o bilen. Han förklarade det med att hans pappa sålt en liten fabrik...Ja då var han ju ursäktad ;-
Inlägg #17: Postat: 2012-09-01 14:33:00
Janne B
Läste Ni i bladen för ett tag sedan att vår Konung stannat på en Mack i Vårgårda en liten bit från mig. Ferrari eller ngt sådant - som inte gick att starta då han tankat.En kille anställd på Macken gav då Majestätet rådet att köpa en Toyota, som alltid startade. Så bli inte förvånade om Ni blir omkörda av C-G i en Corolla.
Inlägg #18: Postat: 2012-09-01 15:56:00
Leif E Ström
Ja varför inte - "Steve med Lloyden" försökte ju köra om en Porsche.
Inlägg #19: Postat: 2012-09-01 17:40:00
Janne B
ström 18 / Nog var skämten bättre förr, de beövde inte ens innehålla sex?
Inlägg #20: Postat: 2012-09-01 17:50:00
Jan Olsson
#19 - Men det skadade inte!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...