Valt inlägg:
Nu finns inte 6 poäng på skalan men fordons- och Stockholmsnostalgi glatt berättad av en skånsk stockholmare ur folkdjupen får alltid en 5:a av mig. Brännvinskyrkagatan hade alltså bilprovning? Man kan undra om Brylkrämsvågen lagt sig än?
1965 körde jag min VW -59 till bilprovningen i Edsberg. Den nya myndighetens lokalavdelning var inhyst i den stora Volvoverkstaden, i en avbalkning bakom en tunn korrugerad plastvägg. Min besiktningsman var en smula för tuff han också och halkade på bromspedalen i min folka och for med ett oerhört buller och bång rätt genom väggen så plastbitarna yrde och in i Volvoverkstan. Ett jubel utbröt bland meckarna, ungefär som när Bajen gör mål och killarna påpekade vänligt att dom bara jobbade med Volvo. Det märkliga är att den mjuka väggen inte lämnade några spår efter sig och den skamsne bilprovaren godkände bilen på två röda minuter.
Man kommer att tänka på Carl-Gustaf som bilskollärare:
- Backa ur ur affärn! Kör runt konservburkarna och till vänster i kassan!
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?