Mitt liv som katt

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-08-26 19:10:00
Lennart Asp
Håller fullständigt med dig, Lennart! Visst är det underbart att ha en svartskalle i familjen! Vi har en åttaårig svartskallig kattgangster adopterad direkt från Rinkebys gator! "JAMes Bond"? : Här snackar vi om "Al MJAUpone" ...
Inlägg #2: Postat: 2012-08-26 21:23:00
Lennart Lundwall
Svårt att vara utan katt - katten verkar också tycka att det är svårt att vara utan sina människor. Just nu är han sjukskriven igen. Slagsmål med värderade kolleger om något svårdefinierat revir. Blodvite och borttappat halsband. Infekterade sår så veterinären rakade halva kattskallen och sydde fast dränageslang och ordinerade fyra dygn med tratt att hindra slickning i såren. Utekatt som han är lider han av fyra-fem dagars innevistelse. På tisdag väntar friheten utan tratt och dränerslang... Och kattfan struntar i veterinärräkningen.

Oss är en fräsare född.
Inlägg #3: Postat: 2012-08-26 23:34:00
Lennart Asp
Ja, det är märkligt, men jag blir nästan mer ledsen när djur blir sjuka, än när människodjuren blir sjuka. Plånboken blir ju lite ledsen också som du antyder ...

Jag har haft hund förut, en sävlig korthårig envis tax, och tyckte det skulle vara intressant att jämföra och se hur katter är. Det blev ju en ny erfarenhet att häpen iakttaga omöjliga kroppsrörelser, plötsliga katthopp från stillastående, kattslagssmål och vild fartfylld råttjakt precis som Tom & Jerry. Plötsligt demonstrerades handgripligt vad kattens lek med råttan - och fågeln - innebar i pratiken! Halvdöda halvt uppätna råttor, eller småfåglar, lämnas kvar i dödsplågor när kattuslingen blivit trött på leken och ska sova lite middag! :

Vår katt brukar också bli sårad ibland, men mest småsår. Jag gissar att han är klok nog att dra sig undan om det blir för mycket? Han kan faktiskt bli kompis med en del katter också!
Inlägg #4: Postat: 2012-08-27 09:47:00
Lennart Asp
P.S. Jag hoppas att artikelförfattarens katt inte på något vis är inblandad i SÄPO:s hemliga fest med JAMes Bond - tema!? :
Inlägg #5: Postat: 2012-08-27 10:23:00
Malin Michea
Min ena katt ska också få ha tratt i några dagar, infekterat sår i svansen efter ett slagsmål troligen. Eller som veterinären sa, "hon har blivit tuggad på". Konceptet pacifism känner de inte till, de attackerar så fort någon stackare vågar sig in på deras marker. Och inte heller mina katter bryr sig om att någon annan jag får stå för notan...

Mysig krönika, Lennart!
Inlägg #6: Postat: 2012-08-27 10:37:00
Janne B
Bland de märkligaste bilder jag sett i SVT var när en stor katta ligger ppå en altan. Så kommer en räv fredligt gående över gräsmattan. Katten blir helt hysterisk över gränskränkningen.Fräser och studsar och börjar jaga räven runt huset. Räven verkade inte överväga att den var 3-4 ggr större o borde kunna ta upp en strid. Katten funderade nog inte över sin klena käke.Den var bara extremt revirhävdande...Så katten rusa efter kanske 30 sek ut ur vår åsyn. / Även sett katter jaga rådjur/ Men de tycks vara försvarslösa mot elaka retande skator,kråkor osv...
Inlägg #7: Postat: 2012-08-27 10:39:00
Janne B
De flesta sorters hundar ser upp i människans ansikte och ögon och liksom avläser människans vilja, tillstånd mm. Men det gör aldrig katter som jag kan märka! Katter är oberoende anarkister medan hundar är familjära beroende Kristdemokrater? Eller?
Inlägg #8: Postat: 2012-08-28 15:39:00
Thomas L. Aabo
Vill man han en frisk kropp ska man skaffa hund, vill man ha en glad själ ska man ägas av en katt. ;-

Länk: da.wikipedia.org

Lille kat,
lille kat,
lille kat på vejen.
Hvis er du,
hvis er du?
Jeg er sgu min egen!

vejen 0 väge
Inlägg #9: Postat: 2012-08-28 15:43:00
Thomas L. Aabo
Angående några av kommentarerna ovan. När jag var barn hade vi en stor bondkatt - den lyckades ta sig hem med tre brutna ben efter att ha varit i vilt slagsmål med en Lo!
Tala om nio liv!
Inlägg #10: Postat: 2012-08-28 16:27:00
Jan Brunnegård
DET var räven som försvann efter 30 sek jagad av katten - ovan. Jag har aldrig levt med djur för jag anser att sådana behöver bättre människor...
Inlägg #11: Postat: 2012-08-28 17:14:00
Jan Olsson
#10 - Inte visste jag att Du var en så dålig människa,att Du inte tror Dig om att kunna ha hund eller katt?
Inlägg #12: Postat: 2012-08-28 17:46:00
Jan Brunnegård
Jag har märkt att båda sorterna tittat på mig med viss misstänksamhet.Periodvis har jag haft svårt att få hem mat till mig själv, de skulle nog ha svultit. För att nu inte tala om deras behovvovvov av motion. Ska en katt springa i ett rött band bredvid el moppen???
Inlägg #13: Postat: 2012-08-28 18:57:00
Jan Olsson
Ja nu ja!,men Du har väl inte alltid haft Eloped,eller svårighet att livnära Dig?
Katten ska sitta i knäet,när Du Elmoppar Dig,om Du visste vad många fler kontakter Du skulle få då!
Av det lite mer förtjusande slaget!
Har Du inte sett filmen "Hundtricket"?
Du kunde ju proberat samma ide,fast med Katt!
Ha de!
Inlägg #14: Postat: 2012-08-28 19:02:00
jan brunnegård
GO KVÄLL De bästa Råden tas emot med den största tacksamheten. I morgon far jag ut en sväng - dock utan katt de ska hundan veta!
Inlägg #15: Postat: 2012-08-28 19:36:00
Lennart Lundwall
#8 Lille kat på vejen - är det inte en Gruk? Jag äger denna lilla bok. Den är dejlig, du Thomas.

Dikten säger som katten är - sin egen. Sköter sig själv och skiter i andra.
Inlägg #16: Postat: 2012-08-29 13:40:00
Lennart Asp
#15: Mjau Lennart, det är nog rätt och riktigt att "lille katt" är en invidualist i grunden. Men precis som med människobarn beror väl karaktären till en viss del också på de mänskliga kattföräldrarnas uppfostran?
Jag hade ju bara erfarenhet av hund innan och har därför i min kattokunnighet behandlat vår katt som en simpel rondellhund ...

Våran katt tycker lika mycket som en hund om att ta en kvällspromenad med oss på kvällarna, han söker ögonkontakt hela tiden, "pratar" lika mycket som en hund och har lätt för att få nya kattkompisar! En kattkompis som senare blev överkörd av en bil brukade han bjuda hem för att smaka på sin egen kattmat. En social katt alltså! :
Inlägg #17: Postat: 2012-08-29 15:22:00
Thomas L. Aabo
Leif inlägg 15. Jo det stämmer mitt i prik.

Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #18: Postat: 2012-08-29 19:10:00
Lennart Lundwall
Jodå. De två katter vi hunnit med har ofta och gärna följt med på promenad. Ofta stannar dom och luktar och kollar upp saker på vägen och kan bli borta i timmar i sådana undersökningar.
Inlägg #19: Postat: 2012-08-30 11:07:00
Lennart Asp
#18: Och vad har katterna hittat under sina "undersökningar"? Lite råttor och fåglar kanske och andra små djur som springer löst? : Enigt Skansen Jonas är våra älskade gulliga katter ena riktiga mördarmaskiner som tar kål på allt levande inom sitt revir. Därför har han uteslutit katter från sin egen lilla Noaks Ark på sitt lantställe. Men att kärleken är blind gäller kanske speciellt för oss kattälskare? :
Inlägg #20: Postat: 2012-08-30 14:44:00
Thomas L. Aabo
Har läst en undersökning från England där de fann att fritt strövande huskatter tog ca 1.000 möss för varje småfågel som de lyckades fånga.
Slutsats, de är bra på möss men urusla på småfåglarne.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...