Inlägg #1: Postat: 2012-08-02 09:24:00
|
Jan Olsson |
Verkligen upplyftande,men förlåt en feling som ynglar,var det inte Big Bang som skapade allt?
Resultatet blir alltså,"En ny Jord,och en ny Himmel"
För en ny människa,förhoppningsvis!
Är han den vi väntat på,eller skall vi invänta någon annan?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2012-08-02 09:42:00
|
Lennart Lundwall |
Efter att i några år ha funderat på vad som finns bakom universums yttersta gräns fick jag lägga mig på terapisoffan. Nu skiter jag i vilket. Somligt mår man inte bra av att fundera på.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2012-08-02 11:52:00
|
Janne B |
Bortom Universums yttersta gräns så finns antingen Gud eller Kaos eller bådadera. För 50 år sedan visste jag svaret på allt, bara man fråga mig.Nu vet jag nästan inget om de stora sakerna - men jag har en Jesusrelation på min nivå som passar mig.Vad kan jag mera begära?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2012-08-02 11:55:00
|
Janne B |
Bakterier kan givetvis inte färdas med livet i behåll genom Universums alla livsfarliga strålningar. Kan vi få en bättre teori, tack!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2012-08-02 11:59:00
|
Thomas L. Aabo |
Ifrågatästter om universum h a r en "yttersta gräns".
|
|
Inlägg #6: Postat: 2012-08-02 12:08:00
|
Owe Streger |
#2/Lennart/Försöker man tänka på vad som var före Big Bang eller hur enormt stort universum är och att det inte finns något slut på det hela är inte så bra, då kan det bli kortis i proppskåpet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2012-08-02 12:14:00
|
Per W |
Eftersom tiden och rummet vad de nu är började med Big Bang så är det ointressant att spekulera i vad som fanns före.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2012-08-02 12:54:00
|
Jocke utsourzad |
4 Det finns både bakterier och även högre djur tror jag, björndjuret och nakenråttan, däggdjur som står ut med lite av varje, och även kan käka det!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2012-08-02 13:00:00
|
Jocke utsourzad |
7 Läser Per W Bang :- Nej det är inte alls meningslöst eller säkert att tid och rum började där. Med Big Bang. Illustrerad Vetenskap hade i nr 4 -12 en artikel med de 10 svåraste frågorna om universum, och spekulationer om vi skull kunna lösa dessa. Däribland "före Big Bang". Det finns teorier om pulserande, och upprepande universum allt upprepas exakt lika dant vilket jag själv kom på en gång och skrev till Bizon vintern 2011, flera universum samtidigt som kanske har krockat lite med vårt, finns ev spår.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2012-08-02 13:04:00
|
Jocke utsourzad |
Däremot tog inte artikeln upp och inte Expressen heller om universums centrum, vilket borde ha blivit till strax efter Big Bang. Och detta senare borde väl då har utvecklats klotformigt. Eller? Men vad händer då i detta ev. centrum, idag? Borde vara enklare än vad som händer längst ut...?
Men aldrig får man väl svar på sina enkla frågor, ens på sourze...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2012-08-02 13:05:00
|
Leif E Ström |
Den första biologiska soppan sägs uppstått från vattenånga och gaser. Dekokten bildade långa kedjor av polymera molekyler som kunde kopiera sig själva. Med hjälp av ultravioletta strålar tillkom molekyler, bl.a. proteiner och DNA. Nästa steg cellmembran som var anaeroba, d.v.s. de andades inte syre. Sedan kom bassiluskerna utan cellkärna. Nu väntar ovetenskapen bara på en intelligent bacill som kan utvecklas till en fungerande generalsekreterare i FN-huset.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2012-08-02 13:11:00
|
Jocke utsourzad |
Här till Janne och andra högstående men känsliga varelser... Länk: sv.wikipedia.org
Björndjur eller trögkrypare kan överleva i universum, i vakum, nära absoluta fryspunkten och även under strålning. De går i någon slags dvala. Visst är det enormt, och de är mer äm basilusker!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2012-08-02 14:03:00
|
Jan Brunnegård |
Jag är så glad över att jag vid 73 års ålder inte behöver ta ställning i dessa frågor.Men jag har sedan 18-års åldern hört så många sköna teorier - som hållit i kanske 10 år.Så jag förhåller mig skeptisk till i stort sett allt som verkar övergå all mänsklig fattningsförmåga.Ni som är yngre än mig kommer under er livstid få rata mkt o höra mkt nytt. Ha det så spännande.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2012-08-02 14:12:00
|
Jan Brunnegård |
Jocke 10 / Gillar jag för där finns flera ödmjuka formuleringar. Men jag blir irriterad över tvärsäkra formuleringar kring det som ingen människa är rustad att förstå...
|
|
Inlägg #15: Postat: 2012-08-02 15:32:00
|
Lennart Lundwall |
#3 Jan beskyller Gud för att häcka i kaos utanför universums yttersta gräns... Förlåt, detta är inget att skämta om. Jag önskar mig en sådan förtröstan som Jan har. Och snarast glömma universums mått för att undvika överslag i proppskåpet enligt Owes förslag.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2012-08-02 16:38:00
|
jan Brunnegård |
Du Lennart 15/ Jag har inte längre behov av att vara provocerande eller ngt liknande. Jag tycker att uttrycket" överslag i proppskåpet" är mkt välfunnet. Jag söker mig inte till omöjliga tankegångar som bara öder kraft. Jag håller mig till fyra olika evangelisters bild av Jesus, hur han presenterade sig själv, samt hur han uppfattades av andra. Närmare Gud än så kommer vi nog inte, han som inte visat sig för någon. I GT står det någonstans att skulle Gud visa sig så skulle den personen dö. Kan tolkas som en enorm energi som ingen i närheten kan överleva....är min enkla tanke.Längre kommer jag inte med den tankelinjen...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2012-08-02 17:06:00
|
Jocke utsourzad |
Läste också i Illustrerad Vetenskap, att forskarna forskat fram, att hade naturlaganr bara varit lite annorlunda, så hade allt liv varit omöjligt. Slumpartat? En annan gång stod det att "Den fria viljan" är emot naturlagarna, existerar inte, är blott en illussion.
Men "den fria viljan" är visst ett judiskt påfund, övertaget av kristna och muslimer förmodar jag...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2012-08-02 20:50:00
|
Owe Streger |
#4/Janne B/ ”mikroorganismer kan lätt överleva en lång rymdresa, om de ligger väl skyddade inne i en meteor.” sid.3 i följande länk. Länk: illvet.se
|
|
Inlägg #19: Postat: 2012-08-02 21:30:00
|
Owe Streger |
|
|
Inlägg #20: Postat: 2012-08-02 21:48:00
|
Jan Brunnegård |
Owe 18/ Meteorer är mkt varma och blir dödligt heta vid inträdet i jordatmossfären.Inget liv kan överleva tusen grader eller mer under en ganska lång tid.Så det var ingen bra teori för mig!
|
|