Jordens uppkomst

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2012-08-02 21:54:00
Jan Brunnegård
Jag bläddrar rätt ofta i Ill Vetenskap där jag gärna läser följande ödmjuka försiktiga formulering// Trots att de analyserat meteoriter och månstenar och till och med skapat aminosyror i laboratoriet, tvekar de fortfarande om livet bubblade fram av sig självt ur jordens hav eller kom hit från universum. Ingen vet nämligen hur övergången har skett till liv från den livlösa materia som bildar planeter och stjärnor // OWE jag tycker att du uttrycker dig allt för självsäkert..."kan lätt överleva". Nej tack.
Inlägg #22: Postat: 2012-08-02 21:55:00
Lennart Lundwall
Förlåt mig, Jan B, om min anslag drar åt det det brutala hållet. Jag beundrar din alltid lika mjuka ton och försöker lära... Den är bättre i alla lägen än basebollträt jag ofta trevar efter.
Inlägg #23: Postat: 2012-08-02 22:08:00
Jan Brunnegård
Lennart 22 / Jag uppskattar dig väldigt mycket, så jag har nog för det mesta hög tolerans för för ditt sätt att uttrycka dig. Ibland finns det goda skäl till "helig vrede" och då ska man nog ta i. Jag är kanske lite hämmad där...NU ska jag lyss på en viktig repris i P1.
Inlägg #24: Postat: 2012-08-02 22:14:00
Jan Brunnegård
Jocke 17 // hade naturlagarna bara varit lite annorlunda, så hade allt liv varit omöjligt. Slumpartat? // Jaha du så satt vi många ggr i min ungdom och diskuterade utvecklingslära och skapelsetro. Med lärarna på folkhögskolorna...Lite mer syre eller lite mindre syre o col kunde sabbat allt....Go natt
Inlägg #25: Postat: 2012-08-03 13:33:00
Thomas L. Aabo
Följdfråga, om "bakterierna kom utifrån" VAR kom de då ! ifrån?!

Var det Oden som nös?! ;-
Inlägg #26: Postat: 2012-08-03 13:35:00
Thomas L. Aabo
Själv skrev jag en dikt en gång, för ca 15 år sedan, som torgförde att det b a k o m vårt Big bang fanns ett gigantisk Svart hål i ett annat parallel-universum.
Inlägg #27: Postat: 2012-08-03 14:00:00
Jan Brunnegård
Om Gud finns, var kom han ifrån?
Om Livet här uppkom genom bakterier,varifrån kom då dessa bakterier?

Kanske dessa två frågor är samma fråga!

Ur ett tomt svart hål kom allting! Det krävs hängiven tro för att tro det! Men jag har inget alternativ som låter bättre!

Gud skapade jorden o sannolikt då också Universum, på sex dagar eller sex tusen år eller sex miljarder år!Svaret har ju ingen som helst betydelse för vanliga dödliga. Möjligen kan en nu levande Einstein ha någon som helst glädje av sådana funderingar.

Vad gäller dessa existensiella frågor har jag inte kommit ett steg framåt på 60 år och grämer mig inte över det! Jag nöjer mig gott med den Jesus Kristus som presenteras nyansrikt i fyra evangelier!
Inlägg #28: Postat: 2012-08-03 14:22:00
Leif E Ström
Jan och Thomas, diskriminera inte alla länkar även om de inte är akademiskt formulerade, innehållet kan ibland var betydligt lättare att uppfatta, svaret finns under #11:an, men då krävs det att man ger sig tid och läsa.

F.ö. har väl aldrig den saknade bacillen varit så aktuell, det blev visst för jobbigt för Kofi Annan, och han successor Bankamoon, har visst kroknat totalt och orkar bara samarbeta med en gammal pensionär från Sverige.
Inlägg #29: Postat: 2012-08-03 15:54:00
Thomas L. Aabo
Även Bacillen måste ha sin början! För er kristna sin skapare - för icke troende, som ursoppa.

Om jag får växla totalt - ovan var totalt seriöst - livets skapade av att gudarna och gudinnorna * åt ärtsoppa och slog några fisar!
Inlägg #30: Postat: 2012-08-03 15:56:00
Thomas L. Aabo
Leif inlägg 28. Jag är den ende akademiskt skolade av mina syskon och föräldrar - tro inte att jag inte kan formulare míg så att icke akademikemer även förstår och hänger med.
Inlägg #31: Postat: 2012-08-03 16:32:00
Owe Streger
Tryckfelsnisse Rättelse:Ljuset från en exploderande jättestjärnas förintelse har det tagit tretton miljarder ljusår att nå Hubbleteleskopet.
Inlägg #32: Postat: 2012-08-03 16:46:00
Jan Olsson
#31 - Nickfelstrysse är inte att lita på!
Men,vilka enorma avstånd det finns! - Till Hubbleskåpet!
Ursäkta!
Inlägg #33: Postat: 2012-08-03 17:23:00
Owe Streger
#20/Jan Brunnegård/ De flesta meteoriter förintas vid inträdet i atmosfären men inte alla. År 2000 störtade en meteorit i Kanade bröts sönder i flera delar men var relativt oskadd. Meteoriter far genom rymdens kyla i miljoner år, så de är väldigt kalla vid inträdet i atmosfären och hettas upp under några sekunder, så värmen hinner bara tränga in några millimeter. Det går att ta i dem efter några sekunder. Den i Kanade innehöll något som liknade trädgårdsjord. Inre delar var fruset och 20 av meteoritens vikt innehöll vatten.
Inlägg #34: Postat: 2012-08-03 19:36:00
Jocke utsourzad
33 Tack för länken, allt klarnade :- Om jorden är 4,5 miljarder år. Hur många meteoriter har kommit hit med vatten? Hur många tusentals miljontals? skulle behövas för alla oceanerna? Var är spåren? Några få? Och varför skulle det finnas/uppstå bakterier långt inne i rätt små meteoriter? Ursoppan på jorden verkar väl mer trolig.
Inlägg #35: Postat: 2012-08-03 20:08:00
Jan Brunnegård
Owe o Jocke tackas för att ni försöker bilda mig o andra. Men jag är fortsatt skeptisk till det mesta men spännande är det. Några alternativa förklaringar har jag ej. Kommer jag på Lösningen ska jag genast meddela Er ;-
Inlägg #36: Postat: 2012-08-03 21:19:00
Owe Streger
#34/Jocke/Jupiter lär vara boven i dramat när det gäller det intensiva bombardemanget av vattenbärande meteoriter under en viss tidsperiod. Den stora planeten fick asteroidbältet att ändra riktning rakt mot Jordens omloppsbana. Meteoriter bildas då asteroider kolliderar i asteroidbältet en restprodukt av en asteroid. Det var en riktig bumling till asteroid som utplånade dinosaurierna för 65 miljoner år sedan. Vi får hoppas att inte det kommer någon ny sådan i den storleken.
Inlägg #37: Postat: 2012-08-03 21:42:00
Jocke utsourzad
Hmm, men det är väl ingen konst att göra vatten? Två väte och en syre. Eller?
Inlägg #38: Postat: 2012-08-10 13:25:00
Owe Streger
Tack Malin på redaktionen för uppdateringen av min artikel.
Inlägg #39: Postat: 2012-08-10 14:40:00
Thomas L. Aabo
Mexikanska Golfen är en krater efter den meoriten som dödade dinosaurierna.

Länk: sv.wikipedia.org

"...Det finns bevis på att Chicxulubkratern bildades när en stor meteorit träffade jorden för 65 miljoner år sedan och kan ha lett till Krita/Tertiär-gränsen.2..."
Inlägg #40: Postat: 2012-08-11 05:51:00
Bizon
Leif E Ström #11
Citat//Nu väntar ovetenskapen bara på en intelligent bacill som kan utvecklas till en fungerande generalsekreterare i FN-huset.//sc.

En sant dyster bild av verkligheten - en sådan bacill har inte behagat visa sej på 4,5 miljarder år - kan tänkas att den även är intelligent nog att hålla sej undan i några miljarder år till.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...