Den normale borgaren

Den här tråden diskuterar artikeln Den normale borgaren.
Inlägg #1: Postat: 2012-07-24 14:58:00
Thomas L. Aabo
Finns ! det några "normala" medborgare i Sverige?!
F-n trot!
Inlägg #2: Postat: 2012-07-24 15:20:00
Bizarro
Nej, inte ens jag är "normal", så det är nog bara du kvar.
Inlägg #3: Postat: 2012-07-24 15:29:00
Thomas L. Aabo
Jag betackar mig å det gruvligaste att betecknas som "normal"!!!
Inlägg #4: Postat: 2012-07-24 15:37:00
jan Brunnegård
NORMAL är verkligen ett svårt ord för det betyder så olika för oss. Det kan betyda genomsnittlig, medelmåttig, profillös,helt anpassad, grå,hör till ngn majoritet, kör Volvo, bor i medelstor stad, passiv medlem i Sv Kyrkan, ber i livets svåra stunder, sexuellt aktiv i 12,5 år osv. Stryk det som ej önskas!
Inlägg #5: Postat: 2012-07-24 21:13:00
Jan Olsson
När undertecknad var helt ung och nyss lärt sig att läsa,låg mitt emot S:t Johannes Kyrka i Malmö,Borgarskolan,jag något enfaldig,5,6 år,trodde att det var där man började skolan! - Det stod ju med stora bokstäver på fasaden! - Obs!,Skånskt idiom!
Prata om trauma!
Inlägg #6: Postat: 2012-07-24 21:51:00
Jocke utsourzad
5 Möjligen är det mest jag här som förstår den ordleken Jan O. Kanske Thomas AA också.
Inlägg #7: Postat: 2012-07-24 22:17:00
Lennart Asp
#6: Tack Jocke, för att du påminde mig om danskan! :
Inlägg #8: Postat: 2012-07-24 22:17:00
Leif Erlingsson
Jasså är du också från Skåne?  Varifrån då?  Själv är jag född & uppvuxen i Snapphanebygd.  Cyklade ibland som barn till en känd ek ett par km hemifrån där man hade hängt just Snapphanar - folk från bygden, som tydligen ansetts ha felaktiga lojaliteter .
Inlägg #9: Postat: 2012-07-24 22:18:00
Leif Erlingsson
Till Jocke, alltså.
Inlägg #10: Postat: 2012-07-24 22:18:00
Lennart Asp
#5: :
Inlägg #11: Postat: 2012-07-24 23:33:00
Jocke utsourzad
Jag är världsmedborgare, numera europe med svenskt pass, född på Östermalm mitt i kriget genom skånskfödda föräldrar. Har bott i tre av Skånes hörn, utom på Österlen. Idag på mitt gym pratade jag med den nästan kolsvarta unga kvinnan i receptionen, om hennes just samma idiom. Problemen finns nån annanstans, och här!
Inlägg #12: Postat: 2012-07-25 12:24:00
Thomas L. Aabo
Måste !!! läsning för all rödgult sinnade:

Länk: sv.wikipedia.org

Uno RöndahlFrån Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Uno RöndahlUno Röndahl, polis och författare föddes 1924 i Näsum i Göinge. Han avled 2011. Uno Röndahls författarskap kretsade kring den skånska historien och då främst 1600-talens krigshändelser i gränsområdena mellan dåtida danska Skåne/Blekinge och det svenska Småland.

Uno Röndahls karriär började i den svenska marinen och han blev sedan polis i Stockholm. Redan under barndomen hade hans intresse väckts för Göinges historia. Under sin tid i Stockholm fick han rika tillfällen att besöka museer, bibliotek och arkiv. Detta intresse följde honom när han senare tillträdde som krimminalkommisarie i Kristianstad. Med forskningsmetoder som liknade den av en kriminaldetektivs enträgna nyfikenhet kompletterade han under många år sina exerpter av gamla dokument genom arkivstudier i Lund, Kristianstad och också på Riksarkivet i Köpenhamn.

Resultaten gav en ofta mycket brutala bild av krigshändelserna i de dåtida gränstrakterna mellan Sverige och Danmark. På ett närmast chokerande sätt lyftes fram de svåra livsvillkoren för den dåtida civilbefolkningen. I ett antal böcker kunde denna kunskap spridas vilka gav en mer nyanserad bild på individplan av regionens historia än tidigare.

1981 publicerade han boken "Skåneland utan förskoning". Denna bok blev en hård kritik mot den etablerade beskrivningen av de svenska krigen i de gamla danska provinserna Skåne, Halland och Blekinge under andra hälften av 1600-talet. Uno Röndahl hävdade att det som i svenska historieböcker oftast kallats för ”en fredlig övergång från Danmark till Sverige” inte var så fredlig som man ofta hävdat.

Boken ”Skåneland II – På jakt efter historien”, utkom 1986. I denna diskuterar Uno Röndahl konsekvenserna av att undanhålla människor deras historia. Han beskriver i boken många av de historiska personer, även verksamma före 1658, som spelat viktig roll i de gamla danska provinserna Halland, Skåne och Blekinges historia.

Boken ”Skåneland ur det fördolda” kom ut 1996 och handlar om många människoöden bland den enkla civilbefolkningen som ofta glöms bort i historieskrivningarna eller i bästa fall kallas för ”en hop bönder”, ”snapphanar” och liknande.

År 2006 utkom ”Herulerna, det bortglömda folket” som han var medförfattare till.

Uno Röndahl blev, trots sina gedigna efterforskningar i det primära källmaterialet aldrig helt erkänd av det akademiska etablissemanget men på senare tid har hans arbete alltmer börjat användas som referensmaterial i olika historiska sammanhang.

Källor redigeraUno Röndahls forskning ändrade Skånes historia. Kristianstadbladet.
Hallands genealogiska förening: Snapphanar och friskyttar 1999.
Den siste snapphanen.
Inlägg #13: Postat: 2012-07-25 13:12:00
Leif-Arne
#12 Nja det kan väl knappast betraktas som en statshemlighet att en svenska liksom andra länders historieskrivning varit väldigt överslätande vad gäller civilbefolkningens umbäranden. Att svenska staten berev något som i praktiken var etnisk rensning i Skåne samt andra delar av "ny Sverige" var knappast unikt på den tiden, segrarens befogenhet att utöva makt var obegränsade. Krigen i Tyskland och Polen under samma tid ödelade hela landsändar, samma om det var svenska, tyska, österikiska eller franska armeer som marscherade fram.

Vad gäller Gotland var Valdemar Atterdag den som ställde till mest död och elände. Historien är full av den typen av händelser. Egentligen ändrades synen på segrarens rätt först i början på 1800 talet. Karl XIV Johan avstod från att försöka "försvenska" Norge 1814 utan valde en union som lät Norge vara självstyrande endast med undantag av utrikespolitik och statschef. Ryssarna lät Storfurstendömet Finland ha ett relativt stor mått av autonomi 1809.
Inlägg #14: Postat: 2012-07-26 12:37:00
Thomas L. Aabo
Leif Arne, du missar h e l a poängen. Den historieskrivning om Sverige som man våldtar skånska skolbarn med är lögn och blågul p r o p a g a n d a!
Inlägg #15: Postat: 2012-07-26 12:38:00
Thomas L. Aabo
Leif A´rne, men du vågar väl inte ens läsa Unos två böcker i ämnet. Eller gör du?
Och återkommer med en artikel på sås?!
Laddar...