Lyxbilar och bilvrak!

Inlägg #1: Postat: 2012-07-20 12:49:00
Jan Brunnegård
Du kan köpa nästan 2000 godkända bilar i Västra Götaland för 5.000-10.000 kr om du bläddrar i Blocket.Det är ju sensationellt.Du kan också köpa fantastiska lyxbilar för ca 30.000, bilar som rätt nyss kostat över 300.000 kr.De gamla bensinslukarna är helt enkelt "ute".Man har inte råd längre att köra dem till jobbet 10 mil bort.För det kostar i bensin ca 30.000 kr året plus lika mkt till för bilens övriga kostnader.Vem har råd med det?

Men det är förstås kalastider för folk som kör väldigt lite och bara i bästa väder. Jag tänker på stora pensionärsgrupper som hela liver kört billiga enkla Folkbilar men som nu kan köpa ngt fint och köra några mil i veckan. På ett ståndsmässigt sätt.

Jag har så gott om tid så jag sitter och bläddrar bland bilarna ett par ggr om dagen. Det är som ett underhållande kortspel. Se hur bilar kommer in och säjs ganske fort - eller ytterst segt. Många bilar med dåligt anseende blir förstås stående åratals inna de dras till skroten eller tyvärr hamnar i en skog.

Jag är tekniknörd - inte kunnig men alltid intresserad. Så jag gillar att spana in PRIUS och en del andra originella fordon tekniskt sett. Så här års dammas också jättelika Jänkare av o blir till salu. Samt underbart vackra sportbilar från Italien o annat håll.Även här finns prisfynd men också enorma priser på gamla åkdon.Tänk om jag hade ett enormt garage och massor av klöver!

Så jag sitter här med tomt conto och en billig VW och har det riktigt trevligt. Vilka bilar har försvunnit i eftermiddag tro?
Inlägg #2: Postat: 2012-07-21 10:47:00
Jan Brunnegård
Olika TV kanaler sänder i sommar olika nostalgiprogram om gamla bilar som idealister lagt ner t tusen timmar på att få perfekta. Ett sådant gick i morse. Runt om i Västergötlans så samlas alla slags bilar o MC i hop till stora träffar. Där kan man gå runt o spegla sig i glansen. En dag så kan man på Tånga Hed byta tusentals prylar som suttit i en gammal bil o som kanske passar i en annan.. Jag tror att detta motorfolk, har äkta roligt. För det är inte bara ytlighet utan synnerligen begåvade arbeten hela vintrar som ligger bakom resultatet. Hoppas att de har ork kvar till arbete och familj också!
Inlägg #3: Postat: 2012-07-21 11:09:00
Lennart Lundwall
Rätt Jan. Hustrun, som varit konservator på textilsidan i 30 år i statens tjänst, beundrar dessa kulturbärare med sina ofta mer än halvsekelgamla fordon. Det är skoj att se henne betrakta pärlorna, t.ex. på torsdagar i Gottröra. En textiltant som beundrar konservatorsinsatser av oljig, rostig mekanik som dock ofta är rena restaureringsarbeten. Men kulturbärare är dom. Som visar nutida fordonsbrukare vad vi åkte i och på. Förr.
Inlägg #4: Postat: 2012-07-21 11:15:00
Jan Olsson
#1 - Om Du haft massor med klöver,vore det bättre med en stor Ladugård! - Eller kanske sälja klöverensilage? - hahahaha!!!
Inlägg #5: Postat: 2012-07-21 14:05:00
Jan Brunnegård
Lennart L 3/ Ja restaureringen innefattar ju oftast också textilier och läder, träpaneler mm. Så det är inte fråga om endast plåt och järnteknik, el mm. KUL med damer somn förstår sig på olika sorters kultur. Det är inte alltid herrar som förstår textilkultur mm. Men det kan gå till överdrift det med som i Radiopratet för ng ndag sedan då Elsa X pratade på...
Inlägg #6: Postat: 2012-07-21 14:09:00
Jan Brunnegård
JAN O Jag var en ytterst framstående bonddräng då jag var 15 år, nyss utkliven från ett skolhus. Ensilage var en då nypåbörjad "sport" som jag nog inte begrep, utom att det kunde bli så syrefattigt där att man kunde svimma av och....?Men det sa ingen till mig då....det är mkt farligt som jag fpått teda på efteråt. T O M Facket var så hänsynsfulla att de inte talade om att jag höll på med livsfarligt lim då jag var 17 år....Jag betalade Facket för att skydda mig.....Sedan har jag varit en rätt misstänksam person....
Inlägg #7: Postat: 2012-07-21 14:59:00
Jan Olsson
#6 - Hahahhahaahahaha......min gode Jan B,vad var det som ytterst framstod på 15-åringen? - Ett gott skratt,o.s.v....!
Inlägg #8: Postat: 2012-07-21 18:37:00
Jan dräng mm Brunnegård
J O /7 Ja utan vabnlig humor o galghumor så hade jag inte klarat mig alls.// Har i eftermigga lyssnat på grundaren av det stora föetaget AUTOLIV Lennart Lindblad. Jag var 17 åring i Vårgårda och han ca 10 år äldre. Han sålde bilen Lloyd, BogWard och ett märke till med förlust. Så kom han o brorsan på detta med bälten. Efter att ha blivit grundlurad några ggr o konkursfärdig så byggde han upp det synnerligen lönande säkerhetsföretaget AUTOLIV.Kul med gamla bekanta som kämpat väl o i viss mån vunnit.
Laddar...