|
Inlägg #1: Postat: 2012-07-18 08:45:00
|
|
Jan Brunnegård |
Sveriges Radio ljuger allt vad de orkar i morgonens sändningar De påstår att barn på sommarkoloni måste gå med i Missionskyrkan, en frikyrkoförsamling. Sanningen är att det är kyrkans ungdomsorganisation "SMU" som driver kolonin med hjälp av kommunala medel.Dit är givetvis alla välkomna men det är inte konstigt om SMU försöker få nya medlemmar. För ingen förening kan existera utan medlemmar, helst som betalat årsavgift på kanske 50 kr.Men jag har aldrig hört om någon förening som försöker driva in dessa slantar eller hota ngn med uteslutning som ej betalar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-07-18 08:46:00
|
|
Janne B |
Exakt nu så upprepades den felaktiga historien för kanske 10 e gången denna morgon....jag blir så arg.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-07-18 10:06:00
|
|
Jan Brunnegård |
Aftonbladet //SMU har liknande verksamhet i ett 40-tal orter runt om i landet under sommaren.
Föräldrar till barn som vill delta på kollot har fått beskedet att de måste vara medlemmar i föreningen för att olycksfallsförsäkringen ska gälla. Men alla barn som går i kommunens skolor har redan en sådan försäkring som gäller hela året.// Min kommentar. Ja detta har jag hört om många ggr - försäkringsfrågan. Detta är ingen kommunal skola se den försäkringen gäller inte.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-07-18 10:07:00
|
|
Jan Brunnegård |
Jag ringde till RING p 1 om detta. De tog upp frågan nyss men utan min röst. En polisman i Järfälla hade mkt nyanserade synpunkter på ämnet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2012-07-18 10:46:00
|
|
Leif E Ström |
Ja min gode Jan, jag minns att i någon form av storhetsvansinne, i all välmening rådde jag dig att selektera dina fighter, men i denna fråga har du en vapendragare. I morse gick jag först i taket då jag lyssnade på Sveriges "största lokalradio", vilken därmed är den i särklass minst objektiva i världen. Två sommarvikarier tog på sig uppdraget att undersöka möjligheten att fastställa hur man i framledes som en solidarisk handling kunde undvika att köpa blåbärssylt som bulgariska medborgare plockat.
Ingen fördjupning behövs i själva identifieringen av bären.
Medlemsfrågan har samma problematik som frågeställningarna i Mats Sederholms förträffliga artikel. Public Service använder lögnen för att vara korrekta. Ingen är tvingad att uppta en kojplats på något kollo, det är ett frivilligt val. Nu väntar jag på en lagändring som begränsar begreppet personliga val.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2012-07-18 11:13:00
|
|
Jan Olsson |
#5 - Var växer det blåbärssylt någonstans i Bulgarien?
Kanske föräldrarna tvingat någon till Kollo?
Allvarliga ting,detta!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2012-07-18 11:42:00
|
|
Janne B |
Det som är irriterande med kolonifrågan är att SR upprepade lögnen hela morgonen trots att de måste ha fått massor av mejl o telefon om det orimliga. Första sändnnibgen kl 0600 var nästan korrekt, så kortades det av o blev helt fel. //Bakgrunden är att Socialnämnderna inte har pengar att driva kolonier MED MERA. Så kyrkorna får ideligen förfrågningar om att de ska hjälpa till med allt möjligt.För halva kostnaden. Men Kristet får det inte vara....för då får de skäll av ngn enstaka individ o så är drevet igång.// Jag är granne med SMU:s ungdomsgård som håller på med allt möjligt fredagar o lördagar. De har även idrottsplan etc./Musikskolan har begränsat sin musikverksamhet medan kyrkan försöker expandera and so on.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2012-07-18 15:16:00
|
|
Jan Brunnegård |
50 poliser ryckte ut i morse till ngt ställe där det var gott om illegal arbetskraft som bodde illa och tjänade sämre - vem har inte hört det förr?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2012-07-18 15:32:00
|
|
Jan Olsson |
#8 - Vad det ett Kollo kanske?
I ett främmande land kanhända?
|
| |