Femme fatale

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2012-07-10 15:51:00
Leif E Ström
Herr Asp, vad du har gjort är att agera svenskläraret åt den talangfulla Darja. Därmed är det du som inte lämnat skolbänken. Därför hoppar jag in. Om en skribent åtar sig att redovisa sin övertygelse, lämnas det oftast ingen plats för din efterlängtade satir, inte ens om du ber.

Var lite renhårig och beskriv i stället hur du och din kära funnit konsensus för en gemensam feminism, vilken även innefattar rätten att fördöma andras förnöjelse.

"Din rörelse" som undertecknad redan i början av 70-talet, dagligen brottades som ansvarig för ombrytningen på DN:s "Kvinnosida". Där blev man dagligen påmind om att bara för att man kissar på ett annat sätt skall man inte ha bättre betalt. Högsta ansvarig för "Tjejmaffian" var redchef Börje Dahlkvist trodde han. Dessa fantastiska tjejer, hade också svårt att hålla ihop. Undantagslöst var dessa kvinnliga journalister underbara medarbetare, men tillsammans visste alla att de var enbart på individnivå som de kunde nå framgång.

Vi män har alltid vetat om konkurrensen från våra manliga kollegor, men har inte varit mentalt förberedda på den politiska kvoteringen.
Den psykologiska knuten har ingen politiker försökt nysta upp.

Personligen anser jag att ingen människas värde är förmer än någon annans, därför anser jag det förkastligt då man kollektiviserar sina ställningstaganden vilka kränker individers åsikter oavsett värdegrund.
Inlägg #22: Postat: 2012-07-11 00:17:00
Lennart Asp
#20: Ursäkta mig Jocke, jag har lite dåligt minne. Vad var det för " sårande och sjuka "humor" som jag "aldrig tog tillbaka?
I övrigt har du förstås 100 rätt! Nöjd?
Inlägg #23: Postat: 2012-07-11 00:24:00
Lennart Asp
#21: Herr Ström, det är alltid lika underhållande när du som vanligt inte tar bladet från munnen utan föredrar att tala i gåtor. Men det kan vara svårt för en annan som fattar trögt vad du egentligen är ute efter. Frestande att svara med liknande dimmridåer, men det kanske inte är så bra, då blir det väl rena Lützen och ingen förstår någonting. Men din ton verkar ju vara vänlig till skillnad mot Jockes gallskrikande , så jag gör ett försök att tyda dina gåtfulla antydningar ...
Inlägg #24: Postat: 2012-07-11 00:28:00
Lennart Asp
Att jag agerat "svenskalaret åt den talangfulla Darja" vet jag inte om. Hon verkar absolut inte behöva någon undervisning i det svenska språket, trots eller kanske just på grund av det "konstiga" efternamnet?
Jag håller inte med dig att övertygelse inte kan förenas med satir. Det är väl just en stark övertygelse om orättvisor i samhället som är drivkraften till den mesta satiren!?
Inlägg #25: Postat: 2012-07-11 00:29:00
Lennart Asp
Vad menas med "rätten att fördöma andras förnöjelse? Lite klarspråk tack, herr Ström! Vem har sagt att jag och min kära "funnit konsensus för en gemensam feminism"? Och vem har har sagt att jag är "feminist" eller för den delen "anti-feminist"? Jag ser inte frågan så svart och vitt vilket jag försökt att förklara för Jocke flera gånger, men han lyssnar inte på det örat. Men han kanske har blivit tondöv när det kommer till genusfrågor av att skrika så mycket? Antingen är man 100 för hans ståndpunkt eller också är man 100 emot hans ståndpunkt. Något mellanläge finns inte ...
Inlägg #26: Postat: 2012-07-11 00:43:00
Lennart Asp
Lite skillnad mot Här och DÄR, som Mujes inlägg 9 visar och som jag därför hänvisade till i inlägg 17.
Dina erfarenheter från "majoritetssamhället" HÄR på DN-huset är förstås intressanta. Min erfarenhet från ett "mångkulturellt" föreningsliv DÄR, i det från DN-huset närmaste invandrargettot i Rinkeby med vår köns/ursprungs/åldersblanblande teater/kulturförening var att dessa fantastiska aktiva invandrade tjejer/kvinnor/gummor inte hade så många platser att träffas på för olika aktiviteter, men att det däremot fanns många föreningar vars "aktivitet" mest bestod i att männen spelade kort och rökte. När vi lämnade Rinkeby övertogs vår lokal av en förtäckt spelklubb och några år senare skedde det ett mord utanför lokalen ...
Inlägg #27: Postat: 2012-07-11 00:59:00
Lennart Asp
Men jag är emot kvotering av kvinnor i arbetslivet. Kvotering spär bara på folks fördomar om den inkvotade gruppen.
Och jag tänker inte heller argumentera mot ditt styckes slutsats om det demokratiska människovärdet. Jag vill bara lägga in en lapp från biskop Brask i Linköping att vi alla ingår i någon form av grupp/grupper och måste ta hänsyn till detta för att förstå vad som händer i den lilla och stora världen HÄR och DÄR.
Inlägg #28: Postat: 2012-07-11 08:57:00
Jocke utsourzad
Lennart Asp, åter.
Kan du till att börja med vänligen låta bli att blanda in mig med namn, i dina svar till Ström? Det är ett oskick hos dig, plus att du ibland har försökt få andra med dig i din kritik mot mig.
Båda gränsfall till mobbning, men du känner dig väl lite hjälplös kanske...
Men intressant din uppfattning om kvotering! Dock, hela könsdebatten är kvoterad, till nästan hundra till kvinnlig "fördel, hon ses ju som så svag uoch utsatt. På sikt alltås en björntjänst, liksom annan könskvotering.
Sedan "gallskriker" jag inte, rätt oförskämt lågvattenknep från dig.
Inlägg #29: Postat: 2012-07-11 09:06:00
Jocke utsourzad
Lemnnart Asp, vidare, sakfrågan. Det sprids en enormt massa fördomar i den könskvoterade debatten och politiken. T.ex. om partnervåld, nu senast Jonas Sjöstedt i V, jag blandar in honom då han är en offentlig person som vill satsa 200 milj på "mäns våld mot kvinnor".
Och i debatten används också könsrelaterade problem till att skämta om eller förlöjliga manlig problematik. Faktiskt, eller att helt enkelt negligera sanningen om t.ex mäns utsatthet.
Så då frågar jag dig med anledning av detta, om partnervåld. Vad är din uppfattning om problemet, hur ser våldet ut, vem genomför det osv? Om du inte vet något, så kan jag ge lite siffror från forskning!
Inlägg #30: Postat: 2012-07-11 12:51:00
Leif E Ström
# 23, Lennart, jag ber inte om ursäkt för att jag är otydlig. Det är en medveten strategi plus okunnighet, som protest mot fram-för-allt den naiva öppenhjärtighet som oftast renderar endera part ett illamående.
Du skall inte underskatta dimman, den kejserliga generalen Wallenstein drog nytta av den 1632, vilken även hjälpt mig mången gång att fälla de största oxarna.
Inlägg #31: Postat: 2012-07-11 12:52:00
Leif E Ström
# 24, första meningen uppfattas som en ouppfostrad dvärgpudel, den andra gällande satir och övertygelse, den skulle vi kunna diskutera hur länge som helst, men fick nog lämna följande herrar utanför ämnet: Engelbrekt Engelbrektsson, Martin Luther King och Olof Palme, den sistnämnda för att inte blanda ihop ironins mästare med satirikerna.
Inlägg #32: Postat: 2012-07-11 12:53:00
Leif E Ström
#25, Klarspråk, Lennart är detta otydlig? "Roligt"? Tja, väldigt lååånga tröttsamma "putslustiga" uppradningar i din artikel. Hälften kunde vara nog. "Kill your darlings" var en träffande kommentar. En friare form hade dessutom gett dig möjlighet till lite mer satirisk udd. Men det fanns tydligen några inbitna feministhatare som uppskattade din artikel och TILL OCH MED tyckte att den var rolig. // Rolig: se ”förnöjsam-nöjd”.
Inlägg #33: Postat: 2012-07-11 12:54:00
Leif E Ström
#27, ”dolt förbehåll”, Brasks grepp räddade livet på´n, men han blev landsförvisad. I ”lilla och stora världen”, finns också dolda förbehåll. Globalisering och centralisering av makt har hitintills inneburit att individens direkta val och påverkan marginaliserats. EU-samarbetet har bedövat Europas fackföreningar, men i jobbkrisens spår kommer förmodligen uninonsvansinnet möta den urkraft som arbete och gemenskap innefattar. Har aldrig fattat poängen med att ha en utländsk medborgare i arbetslaget och grannens grabb arbetslös, vilken kanske i sitt ursprung också varit utländsk.
Inlägg #34: Postat: 2012-07-11 12:59:00
Leif E Ström
Avslutar denna gång efter att ha läst artikeln ett par gånger till. Vi är många som har något att lära av denna unga kvinna. Hon beskriver ett förtäckt samhälle så normaliserat att t.o.m. bevakarna inte upptäckt saknaden av rågångar. Sverige har i dag en struktur normgivningsmakten, som t.o.m. implicerar oskrivna rättsregler vilka reglerar förhållninssättet mellan enskilda individer och statsfinansierade organsiationer. Den förutan, skulle feminismen möta öppet motstånd i fram för allt debatter inom public service. Vad som ytterligare undergräver trovärdigheten hos bevakarna, är just att de använder "normal" som tillhygge utan att ha en susning om att hela kåren är normaliserad.
Inlägg #35: Postat: 2012-07-12 12:43:00
Thomas L. Aabo
Leif inlägg 34. Om du med "kåren" menar journalistkåren så är den för bövelen allt annat än "normal"! den lever i elfenbenstorn!
Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #36: Postat: 2012-07-12 17:47:00
Leif E Ström
# 35, Thomas, använde mig av "normal och normaliserad". Med slagordet "normal" menar jag att då menigheten påstår att det bör finnas vissa normer, kontrar kåren med att begreppet normal har utgått. Precis som ordet "stress". Det var förr ett medicinskt begrepp som innefattade ett psykotiskt temporärt tillstånd, nu betyder stress allt som har med livet att göra. Kåren däremot är den enda grupp som är vaccinerad mot just stress. Man normaliserar bedömningarna till en enhetlighet, vilket upprör läsarna, men inte andra kollegor vilket är det primära.
Inlägg #37: Postat: 2012-07-12 20:41:00
Lennart Asp
#30: Leif, jag underskattar inte "dimman". Det är därför jag först nu fattar pennans ersättning pekfingret efter att ha pimplat whisky igår kväll med min far. Whiskydimman har lättat ...
Inlägg #38: Postat: 2012-07-12 20:44:00
Lennart Asp
#31: "ouppfostrad dvärgpudel" ! : Vet inte om det var satir eller ironi, men den var rolig. Men jag har aldrig haft någon pudel, däremot en envis tax och nu en lurig katt. Så visst kan jag vara envis och lurig men några pudlar gör jag inte, inte ens artiga, även om en viss onämnbar verkar tycka motsatsen. :
Det är bra att du skingrar dimman lite, men å andra sidan är din på mig pådyvlade dvärgpudel inte kompatibel med din tidigare antydan att jag skulle agerat "svenkalerat" år "den talangfulla Darja" ...
Inlägg #39: Postat: 2012-07-12 20:50:00
Lennart Asp
#31: Nog bättre att tala klarspråk från början som jag ska göra nu. Jag har alltså inget språkligt att anmärka på artikeln , tvärtom vilket jag påpekade. Däremot kommer artikeln väl inte i sak med något nytt som inte Jocke redan framfört på liknande sätt i otaliga artiklar. Enda skillnaden är väl att en kvinna framför dessa tankar vilket naturligvis gör Jocke extra glad. Javisst ja, jag fick inte nämne Jocke med namn! Inte heller indirekt utan namn? Nåväl glöm bort, stryk att jag nämnt den onämbares namn. Eller tryck på deleteknappen. : ...
Inlägg #40: Postat: 2012-07-12 20:56:00
Lennart Asp
#32: Jag förstår att du hade föredragit att jag skulle använda din taktik och svepa in den onämnbara i artiga dimmor, men jag föredrog att svara med "klarspråk", lika klar som hans fråga. Jag tror mig ha förstått att den onämnbara föredrar klarspråk framför dimmridåer. Jag begär däremot inte att Du ska vara nöjd eller road av mitt svar till den onämnbare. För min förnöjsamhet räcker det med att du förstått min synpunkt på den onämnbares artikel, även om det är uttryckt med oartigt klarspråk.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...