Våga bejaka ditt ursprung

Den här tråden diskuterar artikeln Våga bejaka ditt ursprung.
Inlägg #1: Postat: 2001-11-28 16:15:00
Runar
Jag beundrar Jonas Dahlgren. Det är modigt av honom att göra som han gör och också stå för det trots att Mohsen Hakim skriker svartskalle i örat på honom. Jag beundrar också den svenske imamen som tagit ett arabiskt namn. Det behövs fler sådana modiga människor i samhället!
Inlägg #2: Postat: 2001-11-28 16:19:00
Runar
En sak till. Invandraren Maria Nilsson från sydamerika, gift med en svensk man sa att det antas att svenskar bara ska tycka om invandrare. Det tyckte hon var fel att de inte "fick" tycka som de vill.

Det var väldigt modigt av henne att säga så!

Det här programmet visade att det visst finns många duktiga invandrare. Men du Marita är av någon anledning kritisk till dem. Varför?
Inlägg #3: Postat: 2001-11-29 10:13:00
Kak
Jag tycker det är synd att debatten kom att fokuseras så mycket på Johans namnbyte. Det är ju hans ensak, varför hacka på honom? Jag skulle aldrig byta mitt namn till Abdulla Achmed om jag flyttade till mellanöstern, även om det helt klart skulle underlätta även där nere.
Inlägg #4: Postat: 2001-11-29 10:19:00
Kak
Och vad jag menade med förra inlägget var att självklart ska man behålla sitt namn om man vill det, och definitivt ska man vara stolt över sitt ursprung! Men måste måste också ta seden dit man kommer! Jag blev arg när panelen t.ex. satt och hånade "svenskens" ovilja till att stå 2 cm från den man pratar med. Är det något fel med det? Andra länder har ju också sina oskrivna kommunikationsregler som är bäst för mig som utlänning att följa!
Inlägg #5: Postat: 2001-11-29 12:10:00
skitenödig
Många av mina klasskamrater bytte namn i högstadiet under slutet av 80-talet. Kanske var det för att smälta in och inte bli förknippad med "de där". Min familj valde att behålla sitt. Idag skulle jag ibland vilja heta Johan Johansson när jag söker jobb och det känns tragiskt faktiskt.
Laddar...