Assange och journalisterna

Showing page 5 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Inlägg #81: Postat: 2012-07-06 22:47:00
Bizon
Jocke #59-60
Apropå sexköpslagen - hörde på radion att prostituerade med F-skattsedel som betalar skatt på sina intäkter ska bli berättigade att få sjukersättning.
Inlägg #82: Postat: 2012-07-06 22:59:00
Jan Brunnegård
Jag tror att det länge funnits prostituerade som inbetalt skatt och redovisat inkomster som massör,sjukgymnast osv. Så har de byggt upp en pensionsrättighet. Men hur de lyckats få ut sjukpenning det vet jag inte.Men de har kanske haft apoteksförmåner...
Inlägg #83: Postat: 2012-07-06 23:45:00
Leif Erlingsson
bohuslanningen 2012-07-06 11:17 #63  Länk: sourze.se :Rättsrötan är total i Sverige - här är ännu ett fall som fortfarande är aktuellt - Länk: blog.brokep.com Nu har jag läst hela texten på länken du gav.  Svensken saknar moral.  Islänningarna är av annat virke - Länk: mnhopkins.blogspot.se - ,  de vågar hävda sitt oberoende.  Vad skulle vara så hemskt med att Sverige "blev ett nytt Kuba" vad gäller handelsbojkotter, om vi därmed inte skulle tvingas till skenrättegångar m.m.?  Är inte självrespekt värt mer än senaste elektroniken?
Inlägg #84: Postat: 2012-07-07 08:07:00
Bizon
Citat ur Bohuslänningens länk "Nådeansökan" vilken föranletts av Pirate Bay-målet//Sverige har ett rykte om att vara ett land med hög moral, utan korruption och med ett sunt förnuft som guide för rättvisan. I mitt fall har man åsidosatt dessa regler.//sc.
Detta rykte omfattas bara av fullständigt okunniga individer. Pratar man med människor ute i världen så ser sveriebilden helt annorlunda ut - förutom det kuriösa att sverige uppfattas som ett matriarkat så har flera numera offentliggjorda rättsskandaler pekat ut sverige som ett land med påtaglig rättsröta - en rättsröta som pågått under lång tid.

Själv fattade jag i min tidiga ungdom att något måste vara fel då jag hälsade på en kompis som blivit satt på mentalsjukhus - "vi" hans vänner - kunde inte se nått fel på grabben.
Hans läkare som vi talade med bekräftade detta och sa att han skulle skrivas ut så snart han gick med på att klippa av sej håret. ???
Detta ur det lilla vardagliga i ett land där civilkurage är en mental bristvara hos merparten av befolkningen som gärna står och ser på hur andra mobbas, sparkas sönder eller förs bort av polis.

Sedan har vi Sture Bergvall, Egyptierna, och de där två rånarna som slog ihjäl en människa och skylde på varandra vilket ledde till frikännande och skadestånd för den tid dom suttit häktade.

Så har vi polisagerandet under "göteborgskravallerna" där man bland annat tvingat några hundra ungdomar att sitta på kalla marken under flera timmar utan att ens få gå och kissa.

Anna linds handräckning åt usas cia då hon medverkat till några års tortyr av egyptierna är bara ett av exemplen på "våra" politikers undfallenhet för usas maktpolitik.

Vilka instruktioner Bildt får i vita huset får vi inte veta, och vilka instruktioner som undersökningsåklagaren nummer två fått som gjort att hon i Asangemålet helt åsidosätter den första åklagarens slutsatser och beslut att inte ta upp fallet får vi inte heller veta.

Att det är mycket som inte står rätt till i fråga om korruptionen inom och utom landet i vapenaffärer, byggbransch och vägbeläggningar får vi ibland en hint om, men livet går vidare - målen avgörs till sist i HD och då har mediaintresset vanligen krympt till en notis.

Tja - vad ska man säga om att den lille svensken inte är ett dugg bättre än den lille greken eller någon annan sate här i den globala jämmerdalen?
Kanske bra att veta så vi kan slå dövörat till då politiker och pr-nissar upprepar sina floskler om att sverige är ett så högtstående föregångsland - lite faktiska omständigheter borde kunna störa vår uppblåsta självbild.
Inlägg #85: Postat: 2012-07-07 09:28:00
Jocke - utsourzad
81 Bizon. Visst. Ännu mer dubbelmoral alltså. Hur kan pengar som överförs olagligt, bli lagliga när de mottages?
Man kan ju också överföra prostitutionen till "hushållsnära tjänster", med sänkt skatt?
Den här tjänsten är väl nära nog?
Inlägg #86: Postat: 2012-07-07 10:07:00
Jocke - utsourzad
76 CMO. Här har vi ännu en delvis pseudodebattör som gärna går till angrepp, och sedan smiter iväg, oförmögen att tala klarspråk eller hålla sig till sakfrågan.
Nej jag förstår inte vad du vill ha sagt CMO! Det enda jag kan inse är att du och den här anonyme anarkisten verkar livrädda för att frågan om män och kvinnor tas upp!
Men då från en annan manlig synvinkel, än det ständiga enögda ältandet CMO:s ord i media och riksdag, alltså där nästan uteslutande från det andra kvinnliga perpektivet.
Vad är ni så oroliga för, så att hela sanningen måste sopas under mattan?
Det faktum att även män utnyttjas, diskrimineras, förtrycks, dödas, torteras, och t.ex. förtvinar i fängelser våldtas i USA, med 1-2 milj. manliga fångar. Och antagligen allt detta i MYCKET högre grad än kvinnor?
Vad jag ser hos er och andra är en manlig stoicism, eller könsegoism, "jag är inte drabbad", bristande lojalitet, eller ängslighet för frågan! Eller vanlig feg dumhet hos många män, liksom hos många egotrippade kvinnor, nöjda med att ha fått hela kakan.
Man löser inte mänskliga problem, genom att bara enögt intressera sig för ena halvan av mänskligheten. Man löser mänskliga problem, kvinnliga och manliga tillsammans, eftersom de ofta hänger samman, som det ju påpekats, utan konsekvens.
Och det är denna obalans i hela debatten och den svenska politiken, som gör att jag tar upp frågan och skrivit artiklar i ämnet sakliga eller satiriska, men aldrig kommenterade av CMO. OCH jag har idag både Dorisk Lessing, Obama, danska jämo och norsk TV på ungefär samma sida!
Förstår du CMO?
Inlägg #87: Postat: 2012-07-07 10:12:00
Dippen
Sedvanligt gnäll från rättshaverister, dilettanter, världsförbättrare etc och en som vart fall har något innanför pannbenet. Sverige är INTE perfekt, Sverige är INGEN Utopi -Sverige och Nederländerna toppar en lista över världens rättssäkerhet och regeringarnas effektivitet. USA halkar nedåt på listan, skriver den oberoende organisationen World Justice Project WJP i en ny rapport. Från 2010 men jag antar att Sverige inte halkat ner till Somalianivå sen dess. Länk: dn.se
Inlägg #88: Postat: 2012-07-07 11:39:00
Jocke - utsourzad
Här kommer som brev på posten en ny artikel på newsmill där debatten är levande i frågan. Ett svar på tal som säkert retar gallfeber på vissa, särksilt de med ett horn i sidan till Kristdemokraterna...
Fast det förstås, artikeln är skriven av en kvinna, och då blir det väl mer legitimt hos de, av båda könen, som anser att mannen inte skall ha har någon rösträtt i könsdebatten!
"Vi unga kd-kvinnor tackar nej till familjekvotering."
Länk: newsmill.se
Inlägg #89: Postat: 2012-07-07 11:48:00
JR
Man kan säga vad som helst med statistik. De rättsfall som tas upp på ställen som sourze är de som faller utanför normen och måste diskuteras för att upprätthålla en demokrati.
Inlägg #90: Postat: 2012-07-07 12:01:00
Alfred Dreyfus
The Dreyfus affair  Länk: en.wikipedia.org .
Inlägg #91: Postat: 2012-07-07 12:15:00
Den kloke
Fr. länken nyss, "The Jewish philosopher Emmanuel Lévinas often cited the words of his father:  "A country that tears itself apart to defend the honor of a small Jewish captain is somewhere worth going.""
Inlägg #92: Postat: 2012-07-07 12:34:00
Lennart Asp
Enstaka stora rättsskandaler där höga politiker och jurister ägnat sig åt maktmissbruk brukar upptäcks till slut och rättelse kan fås, vilket Thomas Quick-fallet och nu senast korrigeringen av Egyptenavisningarna är exempel på. Rättssamhället fungerar till slut, om än med fördröjning. Som JR säger, dessa rättsskandaler "faller utanför normen" vilket Dippens länk bekräftar ...
Inlägg #93: Postat: 2012-07-07 12:38:00
Lennart Asp
Men visst allas vår storebror, världspolisen USA, gör vad de kan med varierad framgång till exempel i Pirate Bay-fallet och Assangefallet, som Bohuslänningen och Leif Erlingsson har visat. Den amerikanska slagbjörnen är inte skjuten ännu. Ännu darrar våra styrande politiker när teddybjörnen Obama brummar ...
Inlägg #94: Postat: 2012-07-07 12:48:00
JR
Att lära från historian: Det gäller alltså för folk att se upp, vilket också är meningen med all kontroll. I Sverige behövs varken misstanke om brott eller att man är aktiv politiskt för att utsättas för avlyssning, kontroll av e-post eller sms. Det sker helt på rutin och datorer reagerar på nyckelord som kan tas ur sitt sammanhang. En eventuell förundersökning kan alltså på grund av olyckliga omständigheter eller korkade tjänstemän teoretiskt sätt drivas till åtal och dom. Nästa gång kan det vara din tur.
Inlägg #95: Postat: 2012-07-07 13:52:00
Jan Olsson
#94 - Ja,det gäller att se upp,annars kan man gå på pumpen,eller annat som står i vägen,om man har otur! - Då får man sota för det,skyldig,eller ej!
Inlägg #96: Postat: 2012-07-07 14:12:00
Dippen
#94 Tro mig ;. Varken Must eller SÄK har det minsta intresse eller tid att ägna sig åt diverse 9/11 stollar eller vanliga medborgare med moderata politiska vänster/höger åsikter. Och så lättvindigt tas inte beslut om hemliga avlyssningar som du vill ge sken av. Jag misstänker dock att några här på S ligger i mappen " Harmlösa truthmuppar".
Inlägg #97: Postat: 2012-07-07 14:14:00
Lennart Asp
#94: Precis JR, det behövs aktiva medborgare och journalister/medborgarjournalister för att demokratin ska fungera. Proffstyckarna vaknade visst ordentligt ur sin Törnrosadröm först när Fredrick Federly i riksdagen harklade sig och fick gråt i rösten när han började mumla något personligt om ett av sina coachsamtal med sin mamma. Men till slut vägde tydligen lojaiteten mot mamma lätt mot hans bluffgröna parti ...
Länk: youtube.com
Inlägg #98: Postat: 2012-07-07 14:17:00
JR
Dippen.
Den beslutsprocessen är rent fiktiv idag. Avlyssning har i Sverige skett genomgående under flera decennier. Ericssons AXE-system var en storsäljare i diktaturer över hela världen just på grund av möjligheten till avancerad kontroll, vilket givetvis var testat i ursprungslandet. Man synliggör åtgärder med lagar enbart för att kunna framföra avlyssningen som bevis i en rättegång. Nu tänker jag inte på våldsbrott eller rån osv, utan att det sker en kontinuerlig åsiktsregistrering av alla. Om det idag mot alla förmodan blir motstånd i något politiskt läger mot nya metoder går man istället runt detta system genom att outsourca kontrollen till privata aktörer som inte bryr sej om lagarna. Vad som kan hända är att ett oberoende rättsamhälle enbart kommer att finnas på sidor som dessa. Resten blir ett politiskt taskspeleri i kvällspressen och mellan munviga jurister.
Inlägg #99: Postat: 2012-07-07 14:21:00
Lennart Asp
#95: Visst gäller det att se upp, åtminstone emot sin partitopp. Verkar som Freddie gjorde en tårfylld omväg runt sin mamma för att undvika att "gå på pumpen"?
Inlägg #100: Postat: 2012-07-07 14:22:00
Lennart Asp
Att lära från historien: Rösta nästa gång rödgrönt, även om en högt uppsatt internationell M-politiker skulle repetera faran med "den rödgröna röran".
Showing page 5 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Laddar...