| Inlägg #181: Postat: 2012-07-13 20:57:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Lennart A 179. / Jag har hört om detta tvångskristnade många ggr men ingen har kunnat förklara för mig hur det gick till i Sverige? Kom det in katolska armeér från Saxen eller Hamburg? Var missionärerna, som kom från tre håll, beväpnade osv. Jag gissar snarare att många av de första missionärerna blev rånade, ihjälpslagna osv. Drunknade svalt frösihjäl mm."Gijo" har ju påstått att det byggdes 1000 kyrkor iSvealand o Götaland på drygt 100 år. Vem hade makt att tvinga fram detta? Jag lägger ingen prestige i detta för jag var inte ansvarig då ;- Men jag vet ungefär hur det gick till då det byggdes 1000 missionshus, baptistkapell mm på 150 år?
|
| Inlägg #182: Postat: 2012-07-15 19:38:00 | |
|
Lennart Asp |
Jan Brunnegård 181./ Jag VET att vi kom lite utanför ämnet för artikeln, men jag TROR inte att det gör någonting? : Tack för dina kritiska kommentarer. Det är väl så att tro och vetande är två olika saker. Vårt vetande om vår religiösa historia genom tiderna är naturligtvis mer ju närmare vår egen tid vi kommer och desto mindre ju längre i från vår egen tid vi kommer när källorna sinar och frågan är hur mycket vi kan lita på de källor som finns. Men man ju tro olika saker om varför många av de modiga första kristna spanarna, missionärerna, i det för den katolska kyrkan lockande jungfruligt okristnade Vilda Norden blev ihjälslagna ...
|
| Inlägg #183: Postat: 2012-07-15 19:46:00 | |
|
Lennart Asp |
Några "katolska armeér" behövdes inte i Norden för att omvända folket vad jag vet. : Det viktigaste var nog att omvända kungarna. Först med Harald Blåtands dop i Danmark och Olav Tryggvasson dop i Norge och sedan Olf Skötkonungs dop i Sverige. Man kan ju spekulera i om det var genuin övertygelse från kungarna eller om de blev mutade på olika sätt av katolska kyrkan. Vår egen Kung Zlatans klubbval de senaste åren kanske kan ge en fingervisning om graden av övertygelse kontra muta i den bräckliga mänskliga naturen? Vår högsta bolltrollande konstnär verkar inte ha något emot att frivilligt döpa sig genom att kyssa det senaste klubbmärket och svära tro och evig lydnad till den nya klubbguden:
|
| Inlägg #184: Postat: 2012-07-15 20:04:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Angenämt att samala med dig Lennart A/ Dett om Sveriges kristnade har jag funderat på "så in i vassen" under många år. Kungamakten var vid denna tid klen så Olof S kan inte ha tvingat fram många omvändelser.På den folkfattiga ön Island var det nog enklare för en folkförsamling att besluta å allas vägnar.Där måste man hålla ihop för att överleva. / Men varför byggde man tusen kyrkor kring år 1000. I många fall var det Gårdskyrkor, dvs 2-3 tätt liggande gårdar ställe upp en stavkyrka av enklaste modell. Det dröjde nog innan man kunde bilda socknar på kanske 100 individer, anställa präst,ta tionde osv.Mitt intryck är att man byggde först och organiserade sig sedan. SÅ skedde ju under Folkväckelsen på 1800 talet....Mitt i Västergötland stod missionshusen tätt, för befolkningsöklningen var enorm o husen små. När vägarna blev bättre rationaliserades många små gudahus bort, när cyklarna kom försvann ännu fler, när mopeder och MC kom osv. Jag har följt detta på nära håll. Här i Herrljunga by7ggde man t o m ett speciellt hus för söndagsskolan....Vi får grunna vidare. Kungen hade nog stor makt över de som bodde nära, som han kunde ge beskydd.....Men de andra kanske bestämda om sin tro själva???
|
| Inlägg #185: Postat: 2012-07-15 20:04:00 | |
|
Lennart Asp |
Sensmoralen är att det där med moral kanske inte vara något naturligt i den mänskliga naturen och det var tydligen någonting konstigt att förstå med den nya påbjudna konstiga religionen? Men det lindrades å andra sidan med att gamla hedniska sedvänjor kristnades. Hednagudar blev helgon, även om Oden och Tor var svåravlivade och levde kvar som djävulsgestalter i folktron långt fram i tiden.
Men vanans makt är stor och till slut blev den nya vanan också Makt. Även om sockenprästen inte var tvungen att förklara allt vad han sade på det vackert klingande kyrkolatinet räckte hans retorik ändå till att övertyga/skrämma hans bönder att vara med vid byggandet av nya kyrkor, om de inte ville straffas med böter. |
| Inlägg #186: Postat: 2012-07-15 20:11:00 | |
|
Lennart Asp |
Ja, Janne "vi får grunna vidare". Jag såg ditt svar nu, men dem tomma magarna här hemma börjar påkalla sin uppmärksamhet så jag får återkomma senare i kväll om det blir någon tid över! :
|
| Inlägg #187: Postat: 2012-07-17 03:06:00 | |
|
Lennart Asp |
#184: Jag grunnar framför allt på din avslutande förhoppning att "de andra kanske bestämde om sin tro själva??" Det lyxen gällde defintivt inte för en viktig grupp som var utanför både på den tiden och en lång tid i vår fosterländska historia. Trälarna hade ingen talan. De betraktades bara som boskap. Med kristendomen blev de visserligen befriade att omvandla sig till en ny folkklass, de frigivna, men de flesta fortsatte ändå att träla på i de gamla invanda spåren som tjänstehjon. Det där med att folk kan tänka själva utan att kyrkliga och värdsliga auktoriteter först förklarar sammanhangen för dem och att de i stället kan bestämmma om sin tro själva är nog ett relativt sent påfund. Det är väl först med renässansen sådana kätterska ideér börjar spridas med Erasmus av Rootterdam som frontfigur?
|
| Inlägg #188: Postat: 2012-07-17 03:12:00 | |
|
Lennart Asp |
Olof S eller andra kungar var ju inte ensamma på maktens topp. Det fanns också hövdingar, jarlar och andra stormän som kunde bestämma vad deras underlydande skulle tycka och tro. Verkar därför naturligt om missionärerna inriktade sig på detta översta skikt först och främst. För de fria männen fanns tinget, men historieforskningen kanske har överskattat det som demokratiskt forum? Det har vi ju sett in i vår moderna demokratiska tid att folk gärna lyder närmaste auktoritet, om inte annat med hjälp av mutor.
Kanske pengarna fanns för att bilda den kristna klubben, men som i Zlatans nya klubb var inte spelarna, prästerna, ännu utvalda av klubbägaren, Rom? De kanske ville komma först när allt var på plats så att säga, färdigbyggt, som i din Folkväckelse på 1800-talet? : |
| Inlägg #189: Postat: 2012-07-17 03:12:00 | |
|
Lennart Asp |
Olof S eller andra kungar var ju inte ensamma på maktens topp. Det fanns också hövdingar, jarlar och andra stormän som kunde bestämma vad deras underlydande skulle tycka och tro. Verkar därför naturligt om missionärerna inriktade sig på detta översta skikt först och främst. För de fria männen fanns tinget, men historieforskningen kanske har överskattat det som demokratiskt forum? Det har vi ju sett in i vår moderna demokratiska tid att folk gärna lyder närmaste auktoritet, om inte annat med hjälp av mutor.
Kanske pengarna fanns för att bilda den kristna klubben, men som i Zlatans nya klubb var inte spelarna, prästerna, ännu utvalda av klubbägaren, Rom? De kanske ville komma först när allt var på plats så att säga, färdigbyggt, som i din Folkväckelse på 1800-talet? : |
| Inlägg #190: Postat: 2012-07-17 09:37:00 | |
|
Jan Brunnegård |
O nattliga duva/ Jag ska läsa o fundera o återkomma...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.