|
Inlägg #61: Postat: 2012-07-06 10:50:00
|
|
Jan Olsson |
#59 & 60! - Eder Käpphäst är vid full vigör ser jag! - Sommarbete på Lojsta Hed inte aktuellt? -
Den fortsätter sina piruetter i manegen så fort Schyman ljuder?
P.S. - Kunde inte låta bli! - D.S.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2012-07-06 11:13:00
|
|
Pia I |
Det finns något som heter sunt förnuft, men som inte är brukligt längre, i människors förvirrade syn på samhället.Trenden är, att inte bara män ska straffas, utan också många andra grupper i samhället. Jag tänker då på alla de människor som på något sätt utmärker sig genom att tex. sägea vad de tycker om saker och tingdå menar jag inte Gudrun Shylman. Det är inte heller populärt och kan drabba även den bästa. Generationsskillnaderna är stora i synen på livet och i takt med att tekniken utvecklas, så att många människor kommer utanför bara av den anledningen. Jag kan tex. inte förstå, varför alla ska göra sina bankärenden på nätet? Många äldre har inte ens dator och vet inte hur man gör för att starta den ens. I takt med datoriseringen minskar den mänskliga arbetskraftens betydelse, då en person kan göra 10 människors arbete. Människan utmanövreras av datatekninken och fler och fler hamnar utanför normerna av i dag. På samma gång kommer nu rapporter om hur skadligt internet bruk är, om man spenderar mer än 10 timmar om dygnet framför datorn, vilket många ungdomar i Sverige gör i dag. Många har blivit beroende. Jag tror att det är långt till trygghet i samhället, men att många människor arbetar i tysthet från gräsrotsnivå, för att hålla det sjunkande skeppet flytande.Man känner igen dem, när man ser dem.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2012-07-06 11:17:00
|
|
bohuslanningen |
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2012-07-06 11:39:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#62 Med "sunt förnuft" avses gemenligen det *egna* sunda förnuftet, då den enes sunda förnuft kan skilja från den andres sunda förnuft. Än värre blir de då man refererar till "vanligt sunt bondförnuft", då måste man dessutom leta reda på en vanlig, sund, bonde, något som blir allt svåre med tiden, dels på grund av den ständigt pågående rationaliseringen av lantbruket, dels på grund av "Bonde söker strul"
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2012-07-06 11:46:00
|
|
Jan Olsson |
#64 - Detta kan man verkligen kalla för LOGIK! - Hahahahaha!!!!!!
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2012-07-06 11:51:00
|
|
Janne B |
Jan O 61/ Stäng aldrig in en sprudlande tanke i sitt stall - låt den löpa fritt...
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2012-07-06 11:59:00
|
|
Janne B |
Ja du Undvall. När man tittar några minuetr på en viss TVserie så undrar man om det finns ngn förnuftig bonde kvar. Om en man som är 35 år inte hittat ngn fru eller fästmö så är det nog så att hans intresse för damer har varit för ljummet. Då får han nog mer strul än fru om han får TV-hjälp att leta. Samt intresserade damer blir ovänner för livet. De fick kanske några portioner erotik men klnappast ngn kärlek...
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2012-07-06 12:00:00
|
|
Pia I |
# 64 Så nu ska vi även sluta med begreppet "sunt förnuft"? Låter tråkigt eller? Har du någon annan gemensam nämnare? Skulle vara kul att höra, i stället för något annaat skitsnack om bonde söker fru? Men jag kan förstå vad du menar. Det är tråkigt med gränser. Gränslöst ska det vara, eller hur? :-
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2012-07-06 12:03:00
|
|
Janne B |
Kunskap är den kunskap som jag har!
Vetskap är den vetskap jag har!
Min Kärlek är av extra bra sort!
Min visdom är det ngt särskilt med!
Varför finns det inget sunt skomakare förnuft?
Varför är folk lite knäppa i de byar och samhällen som omger mitt eget?
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2012-07-06 12:17:00
|
|
Pia I |
#69- När du säger skomakare , tänker jag på min pappa, som kunde nästan allt om skor, lappa och laga, sy på sulor osv. Han var en agitator, som fick mycket mothugg, men när han dog, fick man höra andra saker- om hur bra han var och hur synd många tyckte om honom. Jag tyckte synd om honom hela livet och skrev också om det, för att ge honom upprättelse. Han var förtryckt, av min mamma. Förlåt mamma!
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2012-07-06 12:19:00
|
|
Pia I |
# 69- "Varför är folk lite knäppa i de byar och samhällen som omger mitt eget?" En grym mening. Inte särskilt hoppfull.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2012-07-06 12:24:00
|
|
Janne B |
Jo du PIA / Jag växte upp i en bondby utanför Falköping där det var nog så att man tyckte att "de andra" var lite konstiga osv. jag blev större och gick med i LOfacket och fick reda på att de som var med i andra fack var utsugare mm/ Med mina rader avsåg jag bara att sätta igång lite tankearbete...Den slutgiltiga sanningen har jag inte tillgång till...men jag har alltid lyssnat,sett och funderat.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2012-07-06 12:28:00
|
|
Janne B |
PIA Vi hade en byaskomakare som var flitigt anlitad på 1940-50 talen då de flesta fortfarande var rätt fattiga och inte hade råd att köpa nya skor. Det gällde att gång på gåbng halvsula och sätta på nya klackar osv. /Mäster Frans tyckte väldigt bra om mig för jag talade högt och tydligt så han hörde allt jag sa. Vad andra barn sa hörde han inte alls. Jag hade medfött hörfel - därför talade jag högt. Det handikappet har jag nog haft mer nytta än skada av...utom då jag försökt lära mig andra språk...
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2012-07-06 12:36:00
|
|
Pia I |
Ska vi starta en tråd "Vi som gillar sourze"?
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2012-07-06 14:42:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Lennart inlägg 25. VAD har du inte förstått?
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2012-07-06 14:54:00
|
|
CMO |
CMO om Jocke
#28 ”Föreslår att du, på sant Jocke-maner, sparar det och ältar det i åratal framöver,”
Jocke om CMO
#41 ”Förra gången var det en anonym anarkist som du dunkade rygggen med, trots månader av krigföring er emellan.”
See what I mean...?
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2012-07-06 14:55:00
|
|
Jocke - utsourzad |
61 Käpphäst eller ej, problemet är de som satt sig på sina höga jämställdhästar. Eller som inte har sunt förnuft nog att inse att saker och ting har två sidor, minst. Gäller särskilt men inte bara politiker och media, av rena maktskäl.
Och sakfrågan kvarstår, men den är visst väldigt känslig på sina håll. Om den inte kommer från "rätt håll", då kan det ältas i ett...
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2012-07-06 15:05:00
|
|
Jocke - utsourzad |
76 CMO. Jag undrar, för du någon slags räkenskap om frekvensen av mina ämnen? Hur ofta, hur mycket?
Om du vill debattera med mig CMO, så ta tag i sakfrågan, och sluta försöka sopa allmänna problem under mattan.
Men jag kan förstå din ovilja att debattera med mig om sakfrågor, det slutade ju tidigare med ett par rejäla klavertramp från din sida!
Och det här ämnet verkar väldigt CMO-känsligt.
Är du en mes i machokostym CMO? Eller känner du dig osäker i frågan? Hellre sno karameller från trudisar?
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2012-07-06 15:10:00
|
|
Jocke - utsourzad |
78 forts Vi provar ändå! Här tre sakfrågor, vad anser du om dem CMO?
Om att pojkar diskrimineras i betyg.
Vi har 62 kvinnor på våra högskolor.
Att pappor diskrimineras i vårdnadsfrågor.
Att kvinnligt våld ökar, och kvinnor ofta börjar våld i parrelationer.
Men tystnad råder, kvinnor i styrelser, "mäns våld mot kvinnor", osv har högsta prioritet. Tror/tycker du det är bra?
Om du vill ha länkar om detta så har jag det.
Eller CMO vill hellre älta sitt och lägga locket på?
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2012-07-06 21:28:00
|
|
Lennart Asp |
#75: Ja, säg de´, den som kan! :
|
| |