|
Inlägg #41: Postat: 2012-07-05 20:19:00
|
|
Jocke - utsourzad |
27 Alltså, CMO, men OK, då har jag slutligen insett vilken vankelmodig sida du ställer dig på, självklart. Förra gången var det en anonym anarkist som du dunkade rygggen med, trots månader av krigföring er emellan.
Vad är det som är så hotfullt och känsligt för dig, med att bemöta och kritisera svensk könspolitik, som ältas dagligen i svenska media, men blott från ena hållet? Du bor ju inte här!
Jag upprepar, "ältar", min åsikt om verkligheten så länge som det behagar mig, en svensk politik som spårat ur totalt, vilket du uppenbarligen har minst sagt begränsade erfarenhet av.
Du kanske skall hålla dig till overkligheten i dina egna hemmaregioner, 9/11, eller att negligera amerikanska krigsbrott? Som du hållit i liv i månader här på sourze!
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2012-07-05 20:38:00
|
|
Jocke - utsourzad |
39 Har aldrig skrattat åt honom, men det skulle man kanske göra?
Har en annan här, tyvärr inte på youtube:
Doris Lessing i TV4 inför Nobelpriset om vad hon tycker om feminister: "Hemska förfärliga människor!" Hon har sagt en del annat också
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2012-07-05 20:51:00
|
|
Lennart Asp |
#37: Visst, varje imperium har sin uppgång och fall. Verkar som om Gorbatjovs glasnostöppenhet och perestrojka nydaning var viktiga kuggar som skyndade på processen mot sönderfall ...
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2012-07-05 20:57:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#43 Håller inte riktigt med, G. var en man innifrån systemet, han trodde på det, men han såg att ekonomin höll på att helt haverera. G. trodde att det skulle gå att reformera systemet innifrån, men i grund behålla det. Men sammanbrottet var oundvikligt redan innan han kom till makten.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2012-07-05 20:57:00
|
|
Lennart Asp |
#40: Jag medger alltid om jag har haft fel eller har missförstått någonting.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2012-07-05 21:08:00
|
|
Lennart Asp |
#44: Okej, Leif -Arne. Du menar alltså att Gorbys glasnost och perestrojka ofrivilligt inte påskyndade sammanbrottet?
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2012-07-05 21:23:00
|
|
CMO |
#46 instämmer med L-A, anser att Gorby är överskattad som reformator och demokrat, syftet var att rädda imperiet och diktaturen samt hans egen maktposition om än i något uppmjukad form.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2012-07-05 21:25:00
|
|
Lennart Asp |
Fortsättning från #45: Det finns vissa uppblåsta Egon här på Sourze som slingrar sig som ormar och hellre dör än klart medger från början att de hade fel. Ingen nämnd och ingen glömd. :
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2012-07-05 21:44:00
|
|
Lennart Asp |
Verkar som om vi pratar förbi varandra? Jag har inte påstått något om Gorbys mål. Naturligtvis ville han som gammal kommunist rädda systemet. Men det verkar som om hans försök till reformation i stället bara skyndade på sönderfallet.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2012-07-05 21:44:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#46 Sovjets sammanbrott var redan en realitet när han tillträdde, man kan ju spekulera i om hans förtjänst mera är att det skedde relativt oblodigt. Vem vet hur det gått om någon av de mer hårdkokta geronterna suttit kvar.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2012-07-05 21:51:00
|
|
Jan Brunnegård |
Maktkampen mellan de de två väldigt olika personerna Gorby och Jeltsin påskyndade processen för upplösning - men på olika sätt. Gorby trodde att det gick att humanisera etc kommunismen men Jeltsin Förbjöd kommunismen. I Ryssland, kommunismens hjärta.Gorby ville använda Sovjet för långsiktiga reformer men Jeltsin fixade sovjets upplösning genom att ringa ett antal lokala presidenter i republikerna. Om det nu inte är en skröna./ Jeltsin satte sannolikt sitt liv på spel då han åkte o hämtade den fångne Gorby på Jalta!// Efter en förfallsperiod privat så klev Jeltsin fram ett nyår och sa att han avgått och utsett Putin till sin efterträdare. En man som lärt sig all slags härskarteknik i KGB i olika länder...DÄR är vi fortfarande.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2012-07-05 21:54:00
|
|
Jocke - utsourzad |
45/48 Jag har ett rätt bra ordminne, men tydligen har Clinton förnekat "sexuella kontakter" vid flera tillfällen. Och varför inte å andra sidan, det berör ju bara de inblandade, utom i det bigotta USA!
Sedan fortsättningen: var och en har väl sitt eget ego?
Att Lennar A erkänner om/att han har ett också, samt kan ha fel och erkänna det är väl bra!
Vi har väl tid på oss att vänta om felet, förhoppningsvis.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2012-07-05 21:57:00
|
|
Jan Brunnegård |
Jag förstod att verkligt nya tider börjat i Moskva då Gornatjov började gå runt på gatorna och prata med folk, tillsammsn med sin synnerligen välklädda hustru. Tidigare ledare visste man knappt ngt om vad gäller privatliv, var de bodde osv. De var absolut inte i dialog med vanligt folk, men det började Gorby med genast. Han gav ut två böcker med målsättningar. Det hade ingen gjort före honom. Så nog var han en betydande reformator - men lite naiv kanske. Jeltsin var mer av den burdusa högljudda sorten. Som kunde hoppa upp på en stridsvagn och hålla tal - som nådde ut över hela världen./ När en militärjunta trädde fram så avskedade han dem inom några dagar. Till sådant krävdes Kraft.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2012-07-05 22:04:00
|
|
Lennart Asp |
#52: Väldigt vad du tog åt dig, Jocke. Jag nämnde inga namn och tänkte inte på dig i första hand. : Du behöver inte vänta på mig däremot. Senast i debatten om fotbolls-EM bad jag Steno om ursäkt för att jag missuppfattat hans artikel, pga en missvisande rubrik från Sourze ...
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2012-07-05 22:20:00
|
|
Jocke - utsourzad |
54 Var står det att jag tog åt mig? Men när man skriver så generellt lite småfegt tycker jag som skedde ovan, så finns ju möjligheten att vara en av de utvalda, bara att inse.
Och som sagt, vi/jag/man väntar på det där erkännandet, och i vilket sammanhang det gällde!
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2012-07-05 22:24:00
|
|
Lennart Asp |
"Då ber jag om ursäkt Steno om jag missförstått artikeln. Det kan bli tokigt ibland när Sourze vill ändra till en mer klatschig rubrik ..."
Några frågor?
Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2012-07-05 23:56:00
|
|
Pia I |
suck!
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2012-07-06 06:47:00
|
|
Bizon |
Ja fy fan - suck!
Jag håller mej tydligen inte så informerad som jag borde i alla frågor, men jag har snarare mot vad denna artikel påstår fått en känsla av att ett övervägande antal människor jag hört och läst förefaller övertygade om att det som skett hittills i Assange ärendet mer lutar åt ett iscensatt justitiemord än något annat.
Frågan är vilken typ av offer de båda kvinnorna som figurerar i sammanhanget är? Offer för en mans dåliga smak för dåliga fruntimmer, eller offer för högre hierarkiska makters fullkomligt hänsynslösa utnyttjande av deras fåfänga.
Är det inte på sin plats att ifrågasätta dessa kvinnors agerande i medierna? Tänker då på deras första lösmynta uttalanden och vad som är sant av det eller journalistiskt fylleriarbete - dvs att bättra på rykten med eget fabulerande.
Jag menar bara att om kvinnorna sagt vad som framkommit i pressen - och om detta utmålande av sexuellt våld och sexuellt ofredande grundar sej på de händelser som sägs ha ägt rum så borde rubriceringen starkt ifrågasättas liksom vad svenskt rättsväsende egentligen sysslar med.
Samma sak gäller för det som hänt de ur sverige av cia bortförda egyptierna som anna lind inte hade rättskänsla nog att förhindra. Nu har visst skadestånd och någon sorts kompensation betalats ut, samt att vår så kallade underrättelsetjänst fått fram uppgifter som säger att det inte föreligger några hinder att Ahmed Agiza kan få tillbaka det uppehållstillstånd han hade innan sverige överlät hans lekamen till usa och mo barac.
Att usas agerande lite var stans i världen förorsakar att det stapplar omkring söndertorterade människor eller andra rådbråkade offer typ Assange som kommit i vägen för västvärldens ambitiösa hegemoni förorsakar inte alls lika mycket rabalder som om Ryssland eller China gör samma sak även om man nog får konstatera att diplomatin är aningen vag även på de fronterna - samma sak beträffande de fängslade journalisterna i etiopien - eller israels agerande i Gaza och på Västbanken.
Är det inte ett ganska tydligt mönster som visar sej över allt?
Makterna håller varandra om ryggen - den så kallade "tysta diplomatin" innebär i praktiken ett "tyst godkännande".
Så länge folken vi ger vårt passiva samtycke till vad som sker - visserligen med lite klädsamt knorrande, men utan att sätta ner foten eller åtminstone käppar i hjulen för herrarnas framfart, så länge kommer dom att sko sej på vår inpiskade flathet.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2012-07-06 09:10:00
|
|
Jocke - utsourzad |
58 "Är det inte på sin plats att ifrågasätta dessa kvinnors agerande i medierna?"
I landet jämställdast håller man sig med en "sexköpslag". Den gäller bara män, att kriminalisera. I o m den, så är kvinnan som kön frikänd i allt som gäller sexualitet. Hon har inget ansvar, hon är den enda utnyttjade, hennes sexuella agerande är i stort legitimt.
Och detta, samt att denna sexköpslag är rättsvidrig legalt att uppmuntra till kriminalitet? "Kom och köp mig", samt att den inte gäller kvinnliga sexköpare.
Allt detta är något som våra fjollliga media inte förmår krtitisera. Så är läget.
Men som jag länkat till tidigare här ovan, Sverige har fått kritik flera gånger på rättsområdet.
CMO, något inlägg?
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2012-07-06 10:28:00
|
|
Jocke - utsourzad |
59 forts Dessutom är media, för att inte sägsa politiker, fullt upptagna med att kolla vad Gudrun Schyman tycker om saker som t.ex. denna. Det går inte en vecka förrän denna självutnämnda och av media accepterade "jämställdhetsexpert" får komma till tals och sprida sina "sanningar".
Och hon är ju alltid en av de aktuella, nu senast i avhandling presenterad i Almedalen i nischen. "Kvinnor drabbas hårdast. Fjäskiga media får här veta sin plats, öppenheten om båda könens ansvar skall visst krympas än mer?
Här: "Ja, kvinnliga politiker granska hårdare." Och vilken drabbad intervjuades i radion om detta, och blev än mer "drabbad", vatten på kvarnen? Gudrun Schyman, vem annars!
Länk: blog.svd.se
Vissa lever gott på att bli "drabbade"! Ja borde inte prostituerade få skadestånd också, enligt just Schyman, och Borgström?
|
| |