|
Inlägg #581: Postat: 2012-09-14 17:38:00
|
|
Jan Brunnegård |
Leif, du måste ha haft en svår dag, liksom jag.
|
| |
|
Inlägg #582: Postat: 2012-09-14 17:43:00
|
|
Leif Erlingsson |
Det vill jag inte kalla det - hjärnan har gått som på räls. Kul att du är med, tråkigt att du har haft det svårt.
|
| |
|
Inlägg #583: Postat: 2012-09-14 18:57:00
|
|
Jan Brunnegård |
Här i Herrljunga går järnvägarna åt flera håll. bara att byta spår o färdriktning om man vill. Landskapet hade flera sådana JV-knutar men snart är de ett minne blott.Nu gäller det i stället att köra rakt fram så fort som möjligt. SJ har hastighetsrekord mellan Skövde och Töreboda - rakt över Slätten.I dag har jag sett ett tåg som såg helt svart ut på håll!
|
| |
|
Inlägg #584: Postat: 2012-09-14 19:44:00
|
|
Leif Erlingsson |
Re: Jan Brunnegård 2012-09-13 15:04 #565 Länk: sourze.se :USA hade byggt upp ett stort anseende i Libyien med omnejd, det raserades på några timmar av en privatperson som är anonym.Faktiskt verkar det vara en grupp i Las Vegas direkt knuten till Romney-kampanjen som finansierade filmen. The Right Honorable The Earl of Stirling, hereditary Governor & Lord Lieutenant of Canada, Lord High Admiral of Nova Scotia, berättade i förrgår detta på sin blogg Länk: europebusines.blogspot.se och rekommenderar mycket starkt att vi tar del av Länk: veteranstoday.com Gordon Duffs artikel om det på VeteransToday. Gordon Duff är där Senior Editor. Han misstänker att det är CIA och Mossad som ligger bakom. Kommentar: Världen behöver destabiliseras ytterligare om det ska kunna bli ett Harmagedon/Ragnarök/etc.
|
| |
|
Inlägg #585: Postat: 2012-09-14 20:45:00
|
|
Jan Brunnegård |
PLANKET
De flesta som nu vill bränna ambassader har inte sett en enda ruta ur denna film, som kanske inte ens exiterar. På tuben ligger visst ett slags kort smakprov, illa filmat...Demonstrationerna har en helt annan bakgrund, men en påstådd film kan fungera som en stubintråd.
|
| |
|
Inlägg #586: Postat: 2012-09-15 02:07:00
|
|
Lennart Asp |
#576: Bizon, tack för din omtanke om mig inför den annalkande kalla vintern. Jag ska nog överleva den, till förtret för somliga och till glädje för några andra. :
|
| |
|
Inlägg #587: Postat: 2012-09-15 02:10:00
|
|
Lennart Asp |
Om du med en begravd hund menar en kolonialhund, så har du rätt i att jag glömde att nämna kolonialismens storebrorsa imperalismen som är ett mer korrekt beskrivning av USA:s agerande efter andra världskriget ...
|
| |
|
Inlägg #588: Postat: 2012-09-15 02:12:00
|
|
Lennart Asp |
Den vita mannens våldsmonopol kan du studera i Joseph Conrads "Mörkrets Hjärta" ...
|
| |
|
Inlägg #589: Postat: 2012-09-15 02:26:00
|
|
Lennart Asp |
Rasideologin bakom den vite mannens kolonialism och imperalism uttrycker Rudyard Kiplings i sin dikt om "den vite mannens börda ... att ge en vettlös hord, ett vilt, nyss fångat folk – halvt barn,
halvt djävlar – värn och vård"
Cecil Rhodes är mer specifik att det är den Engelska rasen som är bäst lämpad för denna uppgift ...
"Jag påstår att vi är den bästa rasen i världen och att ju större del av världen som vi har under oss, desto bättre är det för den mänskliga rasen. Jag påstår att varje acre som läggs till vårt territorium ger födsel åt fler av den engelska rasen, som annars inte skulle existera. Jag anser det vara min skyldighet till Gud, min Drottning och mitt land att måla hela den afrikanska kartan röd, röd från Kapstaden till Kairo. Det är min tro, min dröm och mitt uppdrag."
Verkar som om han tyckte om den engelska mentaliteten var att "måla hela den afrikanska kartan röd"? Låter inte det som våldsmonopol?
|
| |
|
Inlägg #590: Postat: 2012-09-15 02:29:00
|
|
Lennart Asp |
"Verkar som om han tyckte att den engelska mentaliteten var att "måla hela den afrikanska kartan röd"? Låter inte det som våldsmonopol?" ska det vara.
|
| |
|
Inlägg #591: Postat: 2012-09-15 02:33:00
|
|
Lennart Asp |
Jag hänger inte upp mig på om din begravda hund är vit eller svart. Den historiska utvecklingen kunde lika väl ha gått till att det var den svarta mannens imperalism, kolonialism och rasism som styrde världen.
|
| |
|
Inlägg #592: Postat: 2012-09-15 02:42:00
|
|
Lennart Asp |
#579: Det stämmer, Bizon. Men Leif har en poäng i att araberna hann före att förslava afrikaner och sedan hjälpte europeerna när de kom på samma ide´. Och dessutom kunde araberna till skillnad mot de kristna hämta stöd i sin religionsstiftares höga föredöme att ta slavar i krig.
|
| |
|
Inlägg #593: Postat: 2012-09-15 03:00:00
|
|
Lennart Asp |
BRUNNEN 577/ Det kan man ju undra förstås! TV i sig själv är nog alltid en medaktör. Om ingen ser demonstrationerna blir det ju meningslöst.
Nu ser hela världen på i direktsändning. Demonstranterna vill säkert inte bara demonstrera utan också visa den muslimska världens styrka. Eller så är det krafter bakom demonstranterna som vill åstadkomma något konkret, som ett mord på en amerikansk ambassadör ...
|
| |
|
Inlägg #594: Postat: 2012-09-15 04:35:00
|
|
Lennart Asp |
#585: Ganska lätt att vid fredagsbönen manipulera och elda upp en massa som växt upp i medeltida mörker där staten bestämt allt. Det behövs inte se någon film. Endast den högsta bossen Obama kan ha kontroll över all filmproduktion i USA och nu måste han ge order att filmakarna ställs inför rätta för hädelse. Det verkar som om den arabiska våren måste passera medeltidens europeiska mentalitet om den inte ska vissna ...
Länk: edition.cnn.com
|
| |
|
Inlägg #595: Postat: 2012-09-15 04:41:00
|
|
Bizon |
Aspen
Som våld låter det, men just de där med monopol är jag lite tveksam till riktigheten av - folk i alla kulörer har våldfört sej på andra oavsett kulör i alla tider.
Sedan kan vi förståss även lägga till imperialismen som ännu en grav belastning beträffande usas världssrategi - alldeles rätt.
|
| |
|
Inlägg #596: Postat: 2012-09-15 04:51:00
|
|
Lennart Asp |
#595: Se #591 ...
GOD NATT för mig och GOD MORGON för dej! :
|
| |
|
Inlägg #597: Postat: 2012-09-15 04:51:00
|
|
Bizon |
#592 Aspen - Jo och det hänger väl samman med att araberna på den tiden hade en blomstrande högkultur. De där med utvecklingsnivån kan tydligen vara ett aber ur etiskt humanistisk synpunt.
Fast å andra sidan är inte det medeltida mörkret mycket att stå efter det heller tydligen.
|
| |
|
Inlägg #598: Postat: 2012-09-15 09:24:00
|
|
Jan Brunnegård |
I adventstid blir svenska folket väldigt kristet och fyller alla kyrkor av alla de slag.Varför springer de inte ut på gator ocgh landsvägar efteråt och manifesterar för något eller demonstrerar mot något?Hur slöa är vi egentligen?
|
| |
|
Inlägg #599: Postat: 2012-09-15 09:30:00
|
|
Pia I |
#598 Jättebra sagt Jan! :-
|
| |
|
Inlägg #600: Postat: 2012-09-15 09:50:00
|
|
Jan Olsson |
#598 - Förmodligen för att vi bor i Landet Lagom, Mellanmjölkens Land!
Mätta och Glada,av mat,orkar vi inte demonstrera och bränna små röda stugor!
Och det,det får vi vara tacksamma för!
|
| |