Valt inlägg:
Rasideologin bakom den vite mannens kolonialism och imperalism uttrycker Rudyard Kiplings i sin dikt om "den vite mannens börda ... att ge en vettlös hord, ett vilt, nyss fångat folk – halvt barn,
halvt djävlar – värn och vård"
Cecil Rhodes är mer specifik att det är den Engelska rasen som är bäst lämpad för denna uppgift ...
"Jag påstår att vi är den bästa rasen i världen och att ju större del av världen som vi har under oss, desto bättre är det för den mänskliga rasen. Jag påstår att varje acre som läggs till vårt territorium ger födsel åt fler av den engelska rasen, som annars inte skulle existera. Jag anser det vara min skyldighet till Gud, min Drottning och mitt land att måla hela den afrikanska kartan röd, röd från Kapstaden till Kairo. Det är min tro, min dröm och mitt uppdrag."
Verkar som om han tyckte om den engelska mentaliteten var att "måla hela den afrikanska kartan röd"? Låter inte det som våldsmonopol?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?