| Inlägg #521: Postat: 2012-09-11 23:16:00 | |
|
Mr Harmoni |
#518 bizon. Orvells 1984 besannas successivt, det ät ingenting att sticka under stol med och vem bär skulden? Jo, väljarna som är dresserade ja-sägare, trots att de protesterar i det tysta och vet att globaliseringen är förkaslig! Jag tror att världen står inför en världsanarki och hur intelligent är det och detta kan globaliseringsdårarna bära ansvaret för och när kommer världsregeringen till stånd, det är frågan?
|
| Inlägg #522: Postat: 2012-09-11 23:16:00 | |
|
Jan Brunnegård |
520/Du vet nog väl att jag inte står på toppen av min livsbana, så jag är glad om du ändå finner vissa poänger.Fick brev för ngn dag sedan om röntgen av uselt?? hjärta. Fick nytt brev i dag om skelettröntgen av höftpartiet. Försök stå ut med mig! För jag är aldrig elak men kanske lite syrlig!
|
| Inlägg #523: Postat: 2012-09-11 23:23:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Lasse 519 / Jo d¨å hon var flitig här i många år och bodde i en stuga i Bohuslän där hon skrev många texter, dikter mm. Hon hade lite extra kontakt med vissa skrivare här.
|
| Inlägg #524: Postat: 2012-09-12 00:15:00 | |
|
Bizon |
#521 mrh.
Jo Orvell hade blick för det mänskliga vansinnets konsekvenser. Man kan ju även om man tror att det underlättar försöka bestämma vem som bär skulden, men vad tjänar det till? Att väljarna är dresserade ja-sägare kan ju tänkas - ja eller nej-säjare. Det är det som är demokrati i nuvarande tappning så verkningslös - vilket ger den verkliga makten mer än fritt spelrum för sin manipulation. Vad tänker du skulle vara förkastligt med globaliseringen? Ja du någon världsanarki är inget jag ser fram mot - men det jag befarar kommer att vara den utlösande faktorn för den är den makalöst sinnessjuka penningpolitiken, bonusarna, och de ökande klassklyftorna. En världsregeringen kan nog bildas men det kommer att dröja. |
| Inlägg #525: Postat: 2012-09-12 07:38:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Bizon 524 / Vad är det som säger att en Världsregering skulle vara bättre än regeringar under Hitler,Stalin,Mao, Napoleon osv.?? Jag har sett denna ide´så många ggr men aldrig förstått den.
Är det inte regeringarna i de minsta länderna som nu verkar vara mest demokratiska - som i de nordiska länderna? |
| Inlägg #526: Postat: 2012-09-12 07:48:00 | |
|
Mr Harmoni |
#524 bizon Liberalfascisterna i riksdagen ser för närvarande till att storfinansen har räddad sin välfärd de närmaste 10 åren genom massinvandringsindustrin i linje med vad som är den egentliga bakgrunden till en globaliserad värld, för att rädda det kapitalistiska systemet.
I Sverige står kommunisterna och vrålar slagord mot grupperingar som protesterar mot massinvadringen som garanterar storfinansen sin ökande välfärd, men folkets välfärd struntar man i totalt? Hur sjuka är dessa anhängare till kommunism, utan att inse att de går storfinansens ärende? Samma kommunister som förr i tiden skrek död åt kapitalismen och också mot kärnfamiljen med för den delen. Kärnfamiljen som kunde vara folkets maktfaktor mot politiker, kapitalet och Åsnedrivare till journalister, vill man bekämpa och stryker kapitalet medhårs. |
| Inlägg #527: Postat: 2012-09-12 07:53:00 | |
|
Jan Brunnegård |
524 / Liberalfascisterna i riksdagen / Eftersom Liberal och facist är varandras motsatser så skapar detta ord bara förvirring - men det är nog avsikten!
|
| Inlägg #528: Postat: 2012-09-12 07:57:00 | |
|
Mr Harmoni |
#525 Jan Brunnegård vad är EU för något och var hittar du någon form av demokrati i Sverige med tesen om att "makten utgår ifrån folket" har inte våra makthavare gjort makten till sina egna skötebarn och då ska inte dumma väljare blanda sig i vårt görande och låtande, här har du den nuvarande regimen i ett nötskal! Det här är demokratur och ingenting annat än så länge.
|
| Inlägg #529: Postat: 2012-09-12 08:08:00 | |
|
Mr Harmoni |
#527 Jan Brunnegård, där har helt fel, Fp anses vara ett liberalt parti hur kommer det sig då att de har lierat sig med Moderaterna som är så vänstervridet, finner du en tjusig liberal tanke och mening i detta så får det stå för din åsikt. Jag hävdar fortfarande att nyliberalism som utgår ifrån EU är ett fasciststyre. Har du hört uttrycket vi ska gilla olika. men varför accepterar vi inte detta budskap som gick i graven lika fort som det dök upp och varför då? Fascism är att tänka och tycka lika som dessutom har blivit så politiskt korrekt, att gå emot detta så är man minst främlingsfientlig, plus en massa andra påhittade fnoskler för att skrämma folk till lydnad och detta stöds av liberalisterna!
|
| Inlägg #530: Postat: 2012-09-12 08:53:00 | |
|
Bizon |
Jan #525
Ja det är ingenting som säjer att en världsregering skulle vara bättre eller något alternativ att hoppas på - men maktgalenskapen som är en del uppblåsta typers verkliga psykopati även under så kallad demokratisk flagg drar ofta människans organisationer åt det mer storskaliga hållet. Förenta staterna/EU/Sovjetunionen/Kina är exempel på en typiskt mänsklig strävan att skapa olika former av överhöghet där guvernörer och andra politruker är sätta att med mer eller mindre tillåtande självstyre ta hand om lokalpolitiken - detta under en övergripande enighet som borgar för kontinuitet och styrka mot ännu så länge verkliga yttre fiender. I FNs Nationernas förbund grundtanke ligger världsregeringstanken som ett frö. Skulle en total världsregering bildas med oinskränkt makt fördelad på jordens alla delstater så är åtminstone den yttre fienden undanröjd - återstår då bara de inre som kanske kunde lägga ner sina maktambitioner genom en annan policy i maktfrågor - exempelvis inte som nu där makten i alla avseenden är inriktad på kväsning och primitivt revirpinkeri. I stället borde människan inrikta all energi på att hitta den bästa lösningen för alla. Men vad tror du Jan - kommer människan någonsin så långt i sin möjliga mognadsprocess? Själv tvivlar jag. Reflektionen att de minsta länderna verkar vara mest demokratiska och då med de mordiska länderna i fokus får man nog studera närmare. Det är ju inte så många hundra år sedan kalle dussin gjorde livet surt för folk ända ner mot Asien samtidigt som han drog på sej en statsskuld som den svenska skattebetalaren fick punga ut med. Man undrar ju varför människan aldrig lär sej - du nämner Hitler, Stalin, Mao, Napoleon, ja dom är samma typ av exempel på vrickade stormaktsambitioner som inte ens var en nyhet då Romerska riket växte sej över huvudet. usa har i alla fall sedan inbördeskriget valt en annan strategi - en inbördes borgfred mellan staterna, medan deras ambition inriktats på strategisk kontroll av resten av världen som i deras ögon närmast kan beskrivas som deras egna jaktmarker där dom helst skulle vilja haft fortsatt oinskränkt makt, men som läget är nu så har dom fått konkurrens. |
| Inlägg #531: Postat: 2012-09-12 09:27:00 | |
|
Bizon |
Mrh #526
Förstår jag dej rätt menar du att det svenska folket odemokratiskt påtvingas en oönskad liberalism genom rent fascistiska metoder? Riktigt? Din iakttagelse är förvisso riktig att storfinansen har en betydligt större makt över den så kallade välfärden - både för sin egen del och för samhället. "Massinvandringsindustrin" som du kallar det skulle kunna innebära lönedumpning vilket inte är vad den lägre arbetarklassen förståeligt nog inte ser med blida ögon, och det är knappast dom som apploderar att det väller in billig arbetskraft över gränserna - fast här måste du nog skilja problemen åt. Sedan lång tid tillbaka har svensk arbetsmarknad dränerats på låglöneindustrier som exporterats till andra ställen på jorden där okvalificerat tempojobb kunnat köpas ännu mycket billigare än det kunde här - och så tillvida har du också rätt - den "liberala" mesigheten har svenskmentaliteten borgat för genom att ge kapitalet full frihet att sälja svenska industrier och att oinskränkt flytta svenskt kapital ur landet. Förefaller som om du inte är en förespråkare av att rädda det kapitalistiska systemet. Men inte något annat heller då du gör dina utfall mot allt och alla. Hur ser din modell ut för en chyst nationell och internationell politik? Men jag tror du har fel då du menar att det är "samma kommunister som förr i tiden skrek död åt kapitalismen" som i dag utgör populismens högljudda kader av i grunden vilsna medlöpare till vadhelst det går att protestera mot. De som en gång ansåg att kapitalismen är ett hot mot mänskligheten anser nog det än i dag om dom fortfarande lever. En tid under förra århundradet skapade arbetarklassen ett riktigt lyft vad gäller makt och inflytande över politik och samhällsbygge, och ett tag såg det ut som om den "lilla" människan skulle kunna bli något att räkna med - men nej - den tiden är över - solidaritetsbegreppet är dött och egokapitalet lägger all energi på att bli så stort som möjligt innan allt går åt helvete... |
| Inlägg #532: Postat: 2012-09-12 09:44:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Bizon 530 / tack för detta. Jag gör väl som ofta tidigare, tar mig en funderare. Bra att du ser skillnaden på USA:s sätt att organisera sig till skillnad från Sovjet.etc.I USA öär båda partierna överens om begränsad statlig federal makt över folket.Alla ropar efter mer personlig frihet och mindre Whasington, kom inte på rätt stavning.I alla andra stormakter genom tiderna har statens makt över individen varit nästan total.Våra storkungar styrde folket lokalt via Sv Kyrkan, en gammal skamfläck!
|
| Inlägg #533: Postat: 2012-09-12 10:01:00 | |
|
Jan Brunnegård |
EG/EU skapades av den generation som själva varit utsatta för nazism och facism. De ville skapa en en garanti för att detta inte skulle upprepas. Socialdemokrater, socialliberaler,konservativa osv stod helt upp för detta projekt. Resultatet är att Europa är den mest demokratiska delen av världen. Men ingen säger att det är perfekt.Men många goda krafter arbetar för ett bättre EU, ett steg framåt i taget....
|
| Inlägg #534: Postat: 2012-09-12 10:02:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Är inte NSA vår världsregering redan?
|
| Inlägg #535: Postat: 2012-09-12 10:06:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Var ligger NSA någonstans.? På toppen av en felvänd pyramid?
|
| Inlägg #536: Postat: 2012-09-12 10:35:00 | |
|
Jan Olsson |
#535 - Har Du varit där Janne och nosat också?
Hahahahahaha!!!!! |
| Inlägg #537: Postat: 2012-09-12 11:38:00 | |
|
Mr Harmoni |
#531 bizon, liberalism för mig ger mig rysningar och kombination med fascism gör inte saken bättre. Vi skulle ta bort alla ismer och utrota alla förlegade ideologier och främst den senast tillkomna att globalisera världen, vi leker med elden för det kan bara gå mot avgrunden med det mesta som mänskligheten byggt upp under årtusenden!
Jag hatar kontrollsamhället där storebror ser dig, men än värre ogillar jag laglöst land som Sverige är klart på väg emot och den nästa som säger att han är för globaliseringen borde spärras in någon stans. Att förstöra människors alla fina värden genom att göra dem likriktade är otäckt så att det förslår, i en fulländad globaliserad värd skulle råda en brottslighet utan dess like och alla måste vi vara beväpnade för att kunna freda oss. Tänk till den dagen vi medvetet ger upp ansvaret för vårt land och folk så gör vi oss själva fredlösa se på alla kriminella invandrare vad de sysslar med i brist på något som helst ansvar för någon och knappt för sig själva. Att gå och införa en ny tågordning med en globaliserad värld för att de rika och besuttna ska bli rikare är en skamfläck för mänskligheten som lever i armmod och generell fattigdom! |
| Inlägg #538: Postat: 2012-09-12 12:09:00 | |
|
Bizon |
Jo Mrh #537 Citat //Att förstöra människors alla fina värden// håller jag med om att det låter fruktansvärt - men vilka är dessa fina värden ur ditt perspektiv?
Det är ju ofta så att ismerna som ställer till det genom att engagera en massa folk inte har samma fina värden att stå upp för som de andra och tvärt om. Är inte detta problemet i ett litet nötskal? |
| Inlägg #539: Postat: 2012-09-12 12:30:00 | |
|
Mr Harmoni |
#538 bizon vi klarar oss inte utan hjälp i många sammanhang och vad jag syftar till människors fina värden är dem som anammar frihet, rättvisa och broderskap den kategorins människor är de fina människorna och massor av folk äger något av det och resten har haft funderingar åt det hållet, men ids inte att göra någonting åt saken för att skapa en gemenskap, utan isolerar sig istället och blir utanför och kan få kriminella tendenser.
|
| Inlägg #540: Postat: 2012-09-12 12:35:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Jan O 535/ Jag har sökt visum dit men fått nej. Du finns inte har de svarat!
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.