PLANKET att klottra på.

Showing page 17 of 31: 7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27
Inlägg #321: Postat: 2012-08-14 12:18:00
Jan Brunnegård
Bizon 320. Ja så är det nog. Men det finns ju stora variationer beroende på om de nyss kommit från Finland, bott 300 år i Sverige, eller kommit från Tyskland på 1930 -talet o senare.Jag har även träffat på baltiska romer. Men de har det gemensamt att de inte vill tala om dessa bakgrunder och de vill inte heller tala om sina nuvarande släktrelationer. Men de säger mkt hårda ord om de medlemmar som brutit sig ut och blivit "spanjorer"eller liknande. De är givetvis på goda grunder rädda för att deras kultur helt ska dö ut, en oro de starkt delar med samerna.
Inlägg #322: Postat: 2012-08-14 19:07:00
Bizon
Brunne 321

Citat//De är givetvis på goda grunder rädda för att deras kultur helt ska dö ut, en oro de starkt delar med samerna.//sc.
Ur kulturkonservartistiska perspektiv kan rädsla uppstå då den gamla kulturen förändras eller de förmodade kulturbärarna barn och barnbarn visar ointresse för det som varit och vilja att gå sin egen väg i det som är.
Både den romska och den samiska kulturen är i det fallet tämligen snälla även om utstötningsmekanismerna fortfarande är mer uttalade i den zigenska - värre är det dock i de så kallade hederskulturerna då mord inte är något man backar för då någon inte vill foga sej i traditionen.
Själv tycker jag väldigt lite om traditionsbundenhet och ett ängsligt odlande av släktband.
Att erkänna sej tillhöra museala kulturer som visar sin särart genom utanförskap och/eller nedlåtande gränsdragning mellan sej och andra är dömda att få ett besvärligt liv som i längden inte ger någon någon tillfredsställelse - levande kulturer hänger med i omvärldens förändring genom delaktighet och att bidra med vad den har att komma med, andra ytexponerande kulturer som med opraktiska kläder eller extrema vanor seder och bruk gör sej oförmögna till delaktighet marginaliseras ur tiden och blir bott ett minne innan glömskan sluter sin förlåtande famn om vad som en gång var.
De folkdräkter - samernas, muslimernas, zigenarnas och dalfolket samt alla andras liksom midsommarstång och julgran kommer att gå den vägen och helt naturligt lämna plats för något annat - jag ser det inte som någon förlust.
Däremot upplever jag det ytterst löjeväckande att folk envisas med att
klamra sej kvar i det som en gäng var - bättre då att skapa något betydelsefullt nytt som talar till dagens människa.
Inlägg #323: Postat: 2012-08-14 19:57:00
jan Brunnegård
Tittar på ett svt program om Ingermanland /Karelen Ytterst intressant på samma tema som ovan....
Inlägg #324: Postat: 2012-08-15 09:03:00
Pia I
#322 Det var modernt sagt.
Inlägg #325: Postat: 2012-08-15 09:36:00
Bizon
Jasså Pia #324 - med tanke på vilka kriterier du dömer tankar som "gammalmodiga" så känner jag mej lite frågande inför hur du tolkar begreppet "modern" - eller ska detta tolkas som ett du influerats av den putslustige Jan Olssons oftast famlande humor utan att förta det faktum att han lyckas få in en femetta ibland även om det är glest med träffarna.
Huruvida mina tankar om museal kulturkonservatism som sträcker sej tillbaka till 70-talet och som jag har fått på skallen för åtskilliga gånger är moderna kan jag därför inte hålla med om - däremot grundar dom sej på en ovilja från min sida i att ständigt behöva åse människor som apar sej mot betalning i diverse utstyrslar som tappat all annan betydelse än det pittoreska turister och andra tydligen gärna betalar för att få begapa.
Inlägg #326: Postat: 2012-08-15 10:03:00
Pia I
#325--- Nej , det var inte ironi. Jag tänkte att det är modernt uttryckt, inför en framtid, som kanske kommer att bli totalt annorlunda än den vi ser nu. Det är inte lätt att hålla isär alla begreppen Bizon. Vi har ju trots allt annat att tänka på än inläggen i denna spalt. När det gäller traditioner så förstår jag varför de finns. Det är en trygghet för somliga. Vad det gäller Jan Olsson, förstår jag också varför han finns. Han är en del av oss.
Inlägg #327: Postat: 2012-08-15 10:07:00
Mr Harmoni
#322 Bizon sug på den här karamellen, det grunläggande kulturarvet är vår medfödda mentalitet som oftast är mycket traditionsbunden hos var och en av oss, som också har med vår indetitet att göra att få vara någon. Ta bort vår mentalitet som du begär och tänk dig in i vilket sorts samhälle vi då skulle få? Just det, ett samhälle i fullt kaos, ett samhälle utan normer är inte mycket att sträva efter som skulle bli följden, om vi gjorde avkall på vår nedärvda kulturella mönster. Försök motbevisa det här om du kan" att samhället blev ett dygdemönster istället och lyckas du med det så är du värd ett Nobelpris i filosofi.
Inlägg #328: Postat: 2012-08-15 14:16:00
Bizon
Nja Mr Harmoni, nu drar du något överdrivna växlar på vad mentalitet och tradition står för - liksom i vilket förhållande vår identitet och vilja att få vara någon samrör med dessa.

Tyvärr är människan mer som flarn som blåser åt det håll vinden drar - uppenbarligen finner sej människan i stor utsträckning i ganska snabba kast mellan den ena moraliska retoriken efter den andra samtidigt som hon är någon och dra sina fördelar så långt möjligt av det som är.

Mitt recept för att skapa det samhälle du är villig att ge nobelpriset för är medmänsklig delaktighet i alla samhällets processer som ALLA ska styras av barnsligt känslig hänsyn - penningens makt måste reduceras till noll - ingen monetär lönsamhet är värd priset av sänkt människovärde och livskvalitet - ett värdigt samhälle måste ha plats för alla och alla måste få känna sej behövda och önskade i det gemensamma byggandet och upprätthållandet av VÅRT samhälle och liv.
Svårare än så är det inte Mr Harmoni.

Ur ett sådant förhållande kan och kommer traditioner och kultur att blomstra, men då och först då med värdighet.
Inlägg #329: Postat: 2012-08-15 17:24:00
Jan Brunnegård
FÅR NI ANDRA upp konstiga texter på FORUM upp i högra hörnet. Jag får ofta upp sådant jag/vi skrev för flera år sedan.Nu står det ngt i otydlig grå text.Inte gör det så mycket men....
Inlägg #330: Postat: 2012-08-15 21:32:00
Mr Harmoni
#328 Bizon så vårt samhälle har uppstått av nyckfullhet, där vår mentalitet har en underordnad betydelse, vems vilja lade grunden för vårt lands kultur som vi än idag anammar.
Inlägg #331: Postat: 2012-08-15 22:03:00
Bizon
Nja Mr Harmoni
Du kanske skulle ta och precisera dej lite mer så jag förstår vad du talar om.
Särskilt måste du skilja på det vegeterande som ligger till grund för det mesta vi lite slarvigt kallar för kultur.
Så pratar du om "mentalitet"?
Visst kan långa tiders umbäranden och avstötningsmekanismer från tidigare kulturstrukturer ha fostrat fram mentalitetsegenskaper som fått visst fäste, liksom även de underkastelsemekanismer som gjort att det inte var vår genetiska bas som stannade där livet var aningen bekvämare.
Det är den i stunden svage som får gå, men genom att de ur de svaga de svagaste aldrig blir könsmogna som de svaga blir starka.

En annan fråga Mr Harmoni är - är det något särskilt du ser i den kultur och de traditioner vi sägs omfatta i detta land du menar dej vilja bevara eller renodla?
Inlägg #332: Postat: 2012-08-15 22:46:00
Mr Harmoni
#331 Bizon, tänk så här, om alla jordens människor hade samma mentalitet och vår planet inte hade några gränser, skulle inte varenda land stå på samma nivå i utveckligen då och på så sätt ägde vi samma sorts kultur eller hur. Men nu är det ju så varje enskilt land har skapat sin egen kultur, vår är baserad på svensk kultur, som höga vedebörande anser inte existerar, kanske för att andra kulturers folk ska få bygga sina kulturella öar i Sverige.
Inlägg #333: Postat: 2012-08-16 03:09:00
Bizon
#332 Mr Harmoni
Nej tänker gör jag på mitt sätt och överlåter åt dej att svara för hur du bär dej åt.
Om alla jordens människor frågar du retoriskt "hade samma mentalitet och vår planet inte hade några gränser, skulle inte varenda land stå på samma nivå i utvecklingen då?

- Nej, svarar jag kategoriskt - därför att förutsättningarna inte är lika och att utveckling initieras inte enbart av mentalitet, slumpen är ävenledes inblandad i processen.

En annan liten sak du förbisett i ditt ponerande är att människan är totalt amoralisk och det har förekommit en hel del erövringskrig och slavjakt vilket på olika vis inverkat menligt på möjligheten till en hedersam utveckling av solidarisk karaktär - det är rofferiet som styrt och fortfarande styr mänsklig utveckling.

Därför äger vi inte samma sorts kultur - herrarna har sin och de underlydande en annan - eller hur?

Och nej - varje enskilt land har INTE skapat sin egen kultur - det har utvecklats mer eller mindre medvetet en mängd kulturvariationer spridda över jordens yta - flertalet av dessa är gränsöverskridande och inte nationalitetsbetingade.

Vad svensk kultur är har du tydligen lite dimmiga begrepp om eftersom du inte besvarar mina frågor, och vad "höga vederbörande" får du nog ta med dom då du kan formulera kriterierna för vad som är vad.

I fråga om vad "andra kulturers folk" sysslar med i sverige så skiljer det sej inte så mycket ifrån vad svenskar sysslar med i andra länder där vi precis som dom bygger kulturella öar som troligen är mer ängsligt nationalistiskt särpräglade och kulturkonservativa än ursprungskulturen - vanligen konserveras språk och kulturutveckling trögt kvar på den status om rådde vid avknoppningen i ursprungslandet.

Fenomenet ser du i svensk tappning både historiskt och i nutid - Bishop Hill, en svenskby i usa - Dagö i Estland - Gammelsvenskbyn i Ukraina, osv. I nutid har du Mallorcasvenskarna, Thailandsvenskarna osv.

De flesta valloner som kom hit på 16- hundratalet för att lära de obildade svenskarna att framställa och bearbeta järn åkte hem sedan deras kontrakt löpte ut, men några stannade och odlade sin särart ett tag, men nu kan vi nog säja att den assimilerats blandats med ursvensken som är en salig röra av tyskar, danskar, holländare, judar och zigenare och annat löst folk - vari det svenska i dag ligger.

I likhet med andra mer eller mindre extrema särkulturer blir vanligen inte dessa så väl sedda av lokalbefolkningen - det gäller för svenska diton liksom dylika kulturyttringar som kommit hit - de zigenare och judar, valloner och greker som antagit normaliteten på den ort dom hamnat på får sällan några problem - medan de som envisas med att behålla särartsmarkörer som klädnad eller religion drar på sej ett fullt förklarligt utanförskap - kombineras det dessutom med föreställningen inom denna särartskultur att denna eller det särartskulturella folket skulle vara för mer än deras värdfolk så uppstår mer svårlösta problem förr eller senare - åtskilliga exempel på det ser vi både historiskt och i nutid.

Frågan till dej Mr Harmoni kvarstår således - är det något särskilt du ser i den kultur och de traditioner vi sägs omfatta i detta land du som menar dej vilja bevara eller renodla?
Inlägg #334: Postat: 2012-08-16 08:58:00
Pia I
# 333--- Ja, vår "kultur" finns säkert kvar i den svenska folksjälen. Ursäkta att jag säger"svenska" men jag är faktisk svensk, om man inte avskaffat det ordet ännu? Landet heter Sverige och här är jag född. Inte i Norge eller Frankrike, där man har en annan kultur, anpassat till den platsen, de förutsättningarna att odla, naturrikedomar m.fl. Det är väl det som blir vår kultur? Hur vi anpassar oss efter det som finns och växer fram i landet? Vad vi vill behålla? Ja, det är väl individuellt. En del säger si och en del säger så.Själv vill jag behålla migsjälv intakt ute och inom min kropp, om det går. Samt att jag gillar palt.
Inlägg #335: Postat: 2012-08-16 09:17:00
Jan Olsson
#334 - Ja,Pia,särskilt dagen efter,skivad och stekt! - Mumsfillibabba!!!!
Inlägg #336: Postat: 2012-08-16 09:30:00
Janne B
Vill bara påminna om att vårt Sverige på 1800 talet inte var någon enhetskultur.Man levde helt olika liv i fiskaresamhällen, bondbyar,bruksorter, småstäder, växande storstäder. Livsförutsättningar var så olika och skapade olika mentaliteter. Väckelserörelsen, arbetarrörelsen, nykterhetsrörelsen vände upp och ner på alla värderingar över mkt stora delar av landet. Vi har i 200 år haft en mkt häftig omdaningsprocess på gränsen till revolution. Nu toppad med en massiv invandring som redan på måga håll helt förvandlat området.Vi ärvde ett Sverige av våra fäder och kommer att överlämna ett helt annat till våra efterkommande. Det gäller alla aspekter...
Inlägg #337: Postat: 2012-08-16 09:34:00
Janne B
PALT är en sammanfattning av det gamla fattiga svenska kosthållet där man inuti en deg stoppade de små rester som fanns kvar av sovel/kött fläsk/ sedan tidigare.Hade man tillgång till lite extra fett och frukt och bär så kunde överleva länge// Alternativet på många håll var sill och potatis som man också kan överleva på oerhört länge.
Inlägg #338: Postat: 2012-08-16 09:38:00
Janne B
Radion berättar i dag att Annie Lööf ligger i botten vad gäller popularitet bland partiledarna. Tänk vilken överraskning.;- I topp rätt jämsides kämpar statsministern och oppositionsledaren. Låter rätt rimligt. Så ser nog opinionen ut just nu.
Inlägg #339: Postat: 2012-08-16 09:43:00
Pia I
#335--- Inte sant Jan! :-
Inlägg #340: Postat: 2012-08-16 09:48:00
Pia I
#336--- Kultur är något som tydligen ändras vartefter. Olika för olika människor. Om vi tänker efter riktigt ordentligt, kan vi inte skjuta bort en enda människa. Sverige är bara ett land på jordklotet. Det är därför orimligt, att det skulle var någon slags medelpunkt i världen. Men på samma gång kan vi inte missunna folk här att känna sig svenska, eftersom de är från Sverige. Egentligen är vi alla världsmedborgare i det stora hela. Man ska inte missbruka någonting här i världen- men världen är bra på att kriga, missbruka och göra så många fel mot människor. Människor gillar att bråka!
Showing page 17 of 31: 7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27
Laddar...