Valt inlägg:
Brunne 321
Citat//De är givetvis på goda grunder rädda för att deras kultur helt ska dö ut, en oro de starkt delar med samerna.//sc.
Ur kulturkonservartistiska perspektiv kan rädsla uppstå då den gamla kulturen förändras eller de förmodade kulturbärarna barn och barnbarn visar ointresse för det som varit och vilja att gå sin egen väg i det som är.
Både den romska och den samiska kulturen är i det fallet tämligen snälla även om utstötningsmekanismerna fortfarande är mer uttalade i den zigenska - värre är det dock i de så kallade hederskulturerna då mord inte är något man backar för då någon inte vill foga sej i traditionen.
Själv tycker jag väldigt lite om traditionsbundenhet och ett ängsligt odlande av släktband.
Att erkänna sej tillhöra museala kulturer som visar sin särart genom utanförskap och/eller nedlåtande gränsdragning mellan sej och andra är dömda att få ett besvärligt liv som i längden inte ger någon någon tillfredsställelse - levande kulturer hänger med i omvärldens förändring genom delaktighet och att bidra med vad den har att komma med, andra ytexponerande kulturer som med opraktiska kläder eller extrema vanor seder och bruk gör sej oförmögna till delaktighet marginaliseras ur tiden och blir bott ett minne innan glömskan sluter sin förlåtande famn om vad som en gång var.
De folkdräkter - samernas, muslimernas, zigenarnas och dalfolket samt alla andras liksom midsommarstång och julgran kommer att gå den vägen och helt naturligt lämna plats för något annat - jag ser det inte som någon förlust.
Däremot upplever jag det ytterst löjeväckande att folk envisas med att
klamra sej kvar i det som en gäng var - bättre då att skapa något betydelsefullt nytt som talar till dagens människa.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?