PLANKET att klottra på.

Showing page 10 of 31: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20
Inlägg #181: Postat: 2012-07-19 15:37:00
CMO
#177, 179 Nu har ju inte religionerna, iaf inte Kristendom och Islam, varit oförändrade under tusentals år. Tror t.ex. att många de flesta? kristna idag skulle ha svårt för den kristendom som dominerade för bara ca 100 år sedan när man framför allt skulle "frukta" Gud.
Inlägg #182: Postat: 2012-07-19 15:52:00
Dippen
#181 Ddet är synd det; "Att frukta Herren är början till vishet " Ps 111:10
Inlägg #183: Postat: 2012-07-19 16:26:00
Janne B
EN av orsakerna till att ODELL slogs ut som tilltänkt partiledare var dessa affärer, som det mest viskades om då. Dessa affärer gjorde honom till en allt för rik person med tvielaktigt anseende...osv.
Inlägg #184: Postat: 2012-07-19 16:29:00
Janne B
Artikeln om Odell är purfärsk o förefaller helt tillförlitlig.....
Inlägg #185: Postat: 2012-07-19 16:29:00
Janne B
Artikeln om Odell är purfärsk o förefaller helt tillförlitlig.....
Inlägg #186: Postat: 2012-07-19 16:35:00
Janne B
Frukta Gud och Frukta Herren är mkt bra exempel på bibliska uttryck som är nästan omöjliga att förstå i dag för den yngre generationen - om de inte suttit i bibelstudier och fått lite hjälp att förstå./ Jag tror att jag på några timmar skulle kunna få fram 50 andra uttryck i Bibeln som är ytterst svårtolkade, trots att vi har en ny vetenskaplig Bibel år 2000.Men de som jobbade med den kunde ju inte slänga altt över bord. År 2002 gav de ut ett mkt omfattande uppslagsverk som handlade om stort och smått i den nya bibeln. Jag köpte den och har haft väldig glädje av den.Amen.
Inlägg #187: Postat: 2012-07-19 16:36:00
Janne B
CMO. Jag har lust att testa dig. När började man i GT tala om Himmel och Helvete?
Inlägg #188: Postat: 2012-07-19 16:40:00
Janne B
DIPPEN. Nu ska jag retas med dig! Det är väl muslimerna som lovar Paradis åt sina trogna...Kristendomen talar om Himelen och Himmelriket i lite olika mening. "Guds rike är invärtes i Eder"osv GUDSSTATEN på jorden är ett projekt som många förordat.
Inlägg #189: Postat: 2012-07-19 17:47:00
Pia I
Frukta Gud, betyder inte att man ska vara rädd- utan att man ska respektera och tänka på vad man gör, tror jag.
Inlägg #190: Postat: 2012-07-19 18:23:00
Jan Brunnegård
Pia - mkt bra tolkning. Men hur många som vanligen inte tänker religiöst hajar detta - samt 50 andra teologiska ord? Kyrkornas kris handlar nog mkt om språkförbistring mot den yngsta generationen.
Inlägg #191: Postat: 2012-07-19 18:26:00
Jan Brunnegård
PLANKET
Står Damaskus inför sitt fall. Kanske världens äldsta bebodda stad// DAGENS TEXT// JOB 20:18-19 Sin stora förtjänst får han ingen glädje av, ty han har knäckt de svaga och övergett dem och roffat åt sig hus som andra byggt.
//Väl talat JOB från Bibelns sidor.
Inlägg #192: Postat: 2012-07-19 18:38:00
CMO
#189-190, Idag pratar man knappt om Gudsfruktan vad jag vet, det gjorde man däremot förr, för att man då menade att just att fruktan och underkastelse krävdes. Det handlar inte främst om "språkförbistring" utan om hur religionen förändrats. Då fokuserade man på synder och straff, nu fokuserar man på kärlek och förlåtelse. Båda ingredienserna går att hitta stöd för i Bibeln.
Inlägg #193: Postat: 2012-07-19 20:02:00
jan Brunnegård
CMO Väldigt bra svar CMO,på få rader fick du fram kärnan! Ha det så gott...
Inlägg #194: Postat: 2012-07-19 20:06:00
Bizon
Till dippen och jans invändning om den tidsrymd som förflutut sedan diverse religioner först såg dagens ljus kan jag bara referera till den tendens jag nämnde som dessa företeelser tyvär är behäftad med - att inte vilja släppa bettet då dom väl huggit sej fast...
Inlägg #195: Postat: 2012-07-19 21:59:00
Jan Brunnegård
Inte släppa bettet är ett faktum - stora förändringar i teologi o praktik över tid är också ett faktum. Reformationen var inte på låtsas. Väckelserörelserna på 1800 talet var blodigt allvar.NU pågår en inre omvälvning i Sv Kyrkan som kallas OAS_rörelsen.Inte som Theparty...men ändå...
Inlägg #196: Postat: 2012-07-19 23:31:00
Pia I
Jag vidhåller- En Gudstro är inte nåt man kan påtvingas - det är en gåva. Att tro, är frivilligt. Människor tror på så mycket. De flesta vet inte vad Gud är eller står för. De bara gissar hej vilt! Vad är tex. "den inre rösten", vad är " din inre vägledare"?Ja, många pratar om det också. Väldigt många.
Inlägg #197: Postat: 2012-07-19 23:49:00
Bizon
Pia - här i landet var det inte så länge sedan folk som inte trodde - eller hade en del betänkligheter beträffande kyrkan och dess makt till och med fängslades.
De flesta religioner som kommit upp sej lite bevakar sin position mycket noga - och om dess ämbetsmän känner att deras trosstatuter är hotade så kan deras svartsjuka vara riktigt farlig.
Vi ska vara glada att våra förfäder lyckats knyta upp svansen på kristendomen i alla fall då ju den utgjort det värsta hotet på våra breddgrader - får se hur länge det dröjer innan islam går samma väg - för så är det naturligtvis med all makt oavsett det är religion eller mer profana varianter - det blir en uppgång som följs av ett fall.
Inlägg #198: Postat: 2012-07-20 00:07:00
Pia I
Allt liv är heligt, kan man också uttrycka det.
Inlägg #199: Postat: 2012-07-20 05:00:00
Bizon
Javisst Pia - så kan man uttrycka det, men vad betyder det?

Om vi tar begreppet skenheligt så föreslår jag betydelsen - något som ser ut som något det inte är.
Det passar bra på livet som utan avbrott massakrerar sej själv och ständigt förorsakar minsta lilla medvetande om sin vilja att finnas så outsägliga plågor att begreppet förbarmande endast kan översättas med död och totalt utslocknande.

Tar vi så de omhuldade religionerna så blir dom snart - från de att någon talför predikant kommit på idén och fått ett nödställt folk med sej ett egengenererande självändamål. Och utan nöd blir det just inte mycket till religion.

Mätta och glada människor är betydligt mindre vidskepliga än utsatta och hungriga. Och kikar vi lite på kristendomens ursprung "judendomen" så är det lätt att föreställa sej att potentaterna under 40 års irrande i öknen hallucinerade fram en hel del annat också som berättarna och skrivarna omsider var finkänsliga nog att inte ta med.
Men det som återstår är illa nog, dock följer det trots allt en viss logik.

För det första röner detta att få människan att känna sej utvald en viss framgång - att herren har rätt att vara extra hård i sin fostran av sitt egendomsfolk som ju för sin uthållighets skull en dag ska vara denne herre till hjälp i roddandet av resten av mänskligheten.

Ja då får man stå ut med en hel del - en på andra gudar svartsjuk herre som dessutom inte älskar sitt folk utan nitälskar det och hämnas eventuella oförrätter, synder och svek i upp till sjunde eller nionde led talar för att här har vi att göra med en övermakt det inte är rådigt att leka med - alltså skrämsel till underkastelse och lydnad. En taktik som för övrigt kristendomen fört vidare och som islam även fortfarande bygger sin makt över människors handlingar på.

Men visst - hur ska man annars förklara livets allmänna djävlighet om det inte är vara någon annan mening i det än livets normala framfart med det levande som enligt Darwins tes ständigt förfinar den tillfälliga överlevnadens förutsättningar genom att de svaga och opassande snabbt går under effektivast blir det om könsmognad inte uppnåtts då eventuellt dålig arvsmassa bäst hindras från spridning.

Men att tänka så och att se detta förlopp som något heligt vars ändamål ligger i en evig framtid då paradisets fulländning åter ska vara livets lott kan vi utgå från att ökenvandrarna inte hade någon möjlighet till, men väl det att om dom inte följde sina profeters instruktioner så skulle dom aldrig få skåda sina drömmars Kanan där landet flöt av mjölk och honung - betänk då att detta land varje dag låg bakom horisonten - en dagsmarsch till bara så var dom där - efter flera generationers slaveri i Egypten får vi ha förståelse för deras envisa men korttänkta rationalisering.

Och som sagt - under dessa omständigheter, nöd och lidande skulle mänsklig vidskepelse ha kunnat förorsaka vad som helst för tokigheter då folk i nöd gärna faller för vilka vidskepelser som helst i brist på annat kan få för sej att förlita sej på en förbarmande gud i form av en kalv gjord av guld eller nått.

Ha en bra dag ..
Inlägg #200: Postat: 2012-07-20 09:43:00
Janne B
Ja ha en bra dag både Bizon o Pia. I dag har jag lite svårt att få grepp om ditt ämne, men jag måste ju inte yttra mig om allting! ;-
Showing page 10 of 31: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20
Laddar...