PLANKET att klottra på.

Showing page 9 of 31: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19
Inlägg #161: Postat: 2012-07-13 20:45:00
Leif Erlingsson
"observant" 2012-07-12 17:26 #154  Länk: sourze.se :Om den svenska demokraturen... Länk: newsmill.se Jan Brunnegård "Janne B" 2012-07-12 17:38 #156  Länk: sourze.se :154 Demokratur skriver man för att förtala demokratin....Atonism Fascism Vårt nuvarande styrelseskick, under ett tunt lager demokratifernissa?  Våra symboler säger att det inte finns någon skillnad.Slutsats:Demokratin skriver man för att förtala friheten.
Inlägg #162: Postat: 2012-07-16 00:14:00
Janne B
I USA så tror fyra av fem på UFON i ngn form och de "ser" ständigt sådana. Alla ser ut som tefat eller cigarrer. Tyxs finnas två fabriker för UFOn. Men i de flesta länder på jorden tror man inte på sådant och ser inga heller. Nog är det underbart med våra mänskliga sinnen, de går liksom att programmera in...
Inlägg #163: Postat: 2012-07-16 02:31:00
Leif Erlingsson
Den tidigare kanadensiske försvarsministern Paul Hellyer om varför ET/UFO fenomenet måste erkännas inför allmänheten:  Länk: youtube.com .Det är dock korrekt uppfattat av Jan Brunnegård att våra kroppar är biologiska datorer "våra mänskliga sinnen ... går liksom att programmera in" dator.  Likaväl som vi själva kan ha kontrollen, så kan om vi inte har tillräcklig kontroll över den, denna dator programmeras av andra.  Det klassiska exemplet är "sleight of hand", att magikern gör något med ena handen programmeringen så vi tittar på den vår biologiska dator utför programmet, men magikern gör det verkliga tricket med andra handen som vår biologiska dator därför inte uppfattar åt oss.
Inlägg #164: Postat: 2012-07-18 17:37:00
Jan Brunnegård
Från Sv D//
Kronan slår alla rekord mot euron

Kronan nådde i dag all time high mot euron. Under onsdagen kostade en euro 8,48, vilket är det lägsta sedan år 2000 när euron fortfarande inte fanns i fysisk form, skriver Placera.nu.

/Låt oss ta tillvara på tillvarons små svenska glädjeämne
Inlägg #165: Postat: 2012-07-18 17:38:00
Jan Brunnegård
PLANKET är till för att klottra små saker på - inte långa diskussioner - tänkte jag mig....
Inlägg #166: Postat: 2012-07-18 17:54:00
Pia I
PLANKET är en bra grej- som kanske blir långvarig. Nu tänker jag på Milan och Zlatan. En kamp om mycket stora pengar. Orealistiskt. Överhuvudtaget är verkligen fördelningen av slantar på jorden väldigt orealistisk. Allt bygger på kompetens och framåtanda. Men de som inet klarar det då? Man har smällt igen sjukhusen- i vilket syfte då? Nu sitter de på gatorna, de som inte hänger med- och tigger. Är det bättre det? Och alla blundar. De får göra som de vill. Men jag tror att alla människor vill ha trygghet och en fast plats att bo på. Det är det många som inte har i dag.
Inlägg #167: Postat: 2012-07-18 17:54:00
Leif Erlingsson
PLANKET är till för att klottra små saker på - utan att bli motsagd - menar du?
Inlägg #168: Postat: 2012-07-18 18:51:00
Jan Brunnegård
Jag har i flera år tyckt att det saknats ett PLANK för snabba korta meningsutbyten eller känslor. Om man i stället vill ha en debattserie så startar men den under lämplig rubrik - det är ju så himla lätt på "Skapa ämne" överst här...Det blir redigare på det sättet...
Inlägg #169: Postat: 2012-07-19 08:38:00
Dippen
Artikel i Aftonbladet "Vad har vi lärt oss – ett år efter Utøya?" Aftonbladets Jan Helin utbildar pöbeln samtidigt som han skickar sina medarbetare journalistäckel till Torekov för att frossa i familjen Rausings misär.
Jag spyr......
Inlägg #170: Postat: 2012-07-19 09:42:00
Janne B
Ja frosseriet i fam Rausings olycka nu är verkligen djupt olyckligt...Man förvärrar svåra sorger....
Inlägg #171: Postat: 2012-07-19 09:51:00
Bizon
Och apropå allt och ingenting.

Parallella tankar till allas våra existentiella frågor och den undran inför tomheten omkring oss som kanske inte är så tom, men förblir så länge vi antingen bär på osann förväntan eller fikar efter fördomsfulla svar.

Verkligheten i alla sina aspekter är den sanning vi kan lära oss att förhålla oss till, och medan vi sysslar med det åldras vi.

De människokonstruerade religionerna som äter tabberas på det mänskliga förståndet och förvränger människans syn på livets verkliga natur måste svältas ur tiden om vi en dag ska kunna sätta oss förstående ner bredvid vår ungdom och låta våra ännu nyfikna ögon glittra tillsammans med både den, stjärnor och hav...

Intet är omöjligt ..
Inlägg #172: Postat: 2012-07-19 10:13:00
Janne B
Ja Planket är till för "allt o ingenting" ...återkommer nog
Inlägg #173: Postat: 2012-07-19 10:31:00
Pia I
Att förhålla sig till livet är något av det svåraste som finns, eftersom alla försöker lägga krokben för varandra- hela tiden.
Inlägg #174: Postat: 2012-07-19 10:55:00
Janne B
Men fina Pia / Om det vore så så hade all mänsklig gemenskap störtat ihop för länge sedan. Vår ganska civilisation bygger på samarbete, ansvar för varandra ,gentjänster etc. Men visst kan även jag ibland se dystert på tillvaron. Sedan SJ togs ifrån huvudansvaret för all tågtrafik - så har det mesta blivit sämre...t ex. På rälsen är det nu mera konkurrens än samarbete...
Inlägg #175: Postat: 2012-07-19 11:05:00
Janne B
Bizon / visst är dt så här "De människokonstruerade religionerna ".Moses t ex var sannolikt uppväxt i det eghyptiska hovet med all kunskap o visdom som fanns där. Han funderade på vad som behövdes inför en osäker ökenvandring? Var fanns Kanans land, dit de skulle? Jo Moses gick upp på ett berg o inspirerade och konstruerade 7 BUD som handlade om hur människorna skulle förhålla sig till varandra för att överleva under mkt svåra förhållanden, i en öken som blommade en del runt oaserna o kusterna.Så lade han till tre bud om folkets relation till EN GUD och inte många gudar som folken omkring hade. / Vart tog de så heliga stentavlorna vägen, det heligaste som hebreerna hade i fält.
Det talas inte så mkt om dem som föremål, hur kunde de försvinna??Jag menar att de ingår i en fin och intressant myt, de gav Moses och Aron den auktoritet som behövdes för att rädda ett mkt utsatt folk...Gud vare med oss!
Inlägg #176: Postat: 2012-07-19 13:23:00
Bizon
Jo Jan - visst är det så - vi skapar de religioner vi för stunden behöver - liksom den sanning som får oss att härda ut. Det besvärande är dock att både religionerna och de till sanning förklädda lögnerna tenderar att bita sej kvar.

En gud eller flera spelar inte så stor roll för mej - jag skulle förhålla mej till vilket som om så vore - det som däremot spelar roll är huruvida den/dom existerar eller ej. Och så länge ingenting tyder på att en eller flera gudar hör till de aspekter av verkligheten som har med livet att göra så håller jag mej till min egen lilla iakttagelse.

Jag säjer inte att den är rätt eller fel - jag har bara inte kommit på något annat som kan förklara livets sanslösa grymhet.

Visst är livet stundom vackert så jag gråter - men mina tårar faller oftare på grund av skapelsens lidande än av dess skönhet.
Inlägg #177: Postat: 2012-07-19 13:39:00
Dippen
#176 "Jo Jan - visst är det så - vi skapar de religioner vi för stunden behöver -"
Nu är väl inte tusentals år någon liten "stund" direkt.
Inlägg #178: Postat: 2012-07-19 13:45:00
Dippen
Bizon, bättre att tro än inte, visar det sig att det inte fanns nån Gud eller Jesus så kvittar det ju men om de finns så kommer du ju till paradiset, bättre då att ta det säkra före det osäkra så att säga.
Inlägg #179: Postat: 2012-07-19 14:52:00
Janne B
Jo Bizon, Dippens invädning är riktig. Religioner handlar aldrig om korta ryck utan om mkt långvariga livserfarenheter och traditioner.Det har inte suttit ett redaktionellt gäng och uppfunnit ngn religion, utan tron är en sammanfattning av många människors erfarenheter.Sedan har ju många hållit i pennan, men det har inte varit ett friott skrivande. MKT Intressant att läsa de fyra evangelierna jämsides. Var är man överens och var ser man olika på Jesu liv och gärning. På samma sätt så försöker profeter o andra i Gamla Testamentet beskriva hur de uppfattar både historien och andligheten, mod o feghet,fiender och vänner. Där finns många samstämmigheter och olikheter. En gång var jag rätt duktig o påläst om detta - men jag har tacklat av...liksom.
Inlägg #180: Postat: 2012-07-19 15:10:00
Dippen
Finns Gud? Länk: svd.se
Kristdemokraten Mats Odell berikar sig på utförsäljning av värlfärden.
Showing page 9 of 31: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19
Laddar...