PLANKET att klottra på.

Showing page 1 of 31: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #1: Postat: 2012-06-26 13:58:00
Jan Brunnegård
Klottra ner lite osammanhängande snabba tanker som inte passar in någonstans.Då blir det bättre ordning under de seriösa rubrikerna.

Något extra glatt konstaterande.

Lite sorg över hur världen ser ut.

Kanske lite tacksamhet mot någon eller något.

PLANKET ska ha samma hedersregler ETC som allt annat som skrivs på Sourze.

I annat fall så ingriper säkert vår redaktion!

Så PLANKET ska vårdas som ditt käraste barn!
Inlägg #2: Postat: 2012-06-26 14:02:00
Janne B
Det oklart tänkta är det oklart skrivna.

De mest kända historiska orden från kloka personer - är oftast mycket korta.

Den som använder svåra ord söker en liten läsekrets.

Logiskt tänkande och klokskap är inte riktigt samma sak!
Inlägg #3: Postat: 2012-06-26 17:53:00
Jan Brunnegård
Jan Brunnegård//​ Redan i söndagsskolan upptäckte jag att det fanns bonnaspråk, tjänstemannaspråk,missionshusspråk och kanske ssk-språk. ORD som användes i en miljö var obegripliga för andra miljöer. "Kanans tungomål " var ett begrepp som man varnade för. För det stängde ute mkt folk. MEN de olika språken berikade mitt liv och så är det ännu.// När modern svarade i telefon så kunde ett litet barn genast förstå vem hon talade med....kändes bra
Inlägg #4: Postat: 2012-06-27 03:20:00
Bizon
Jan - jag får väl vara din än så länge entaliga läsekrets - månne du får både "skriva", "läsa" och "kommentera" då du envisas med att använda så svåra ord som "logiskt" "tänkande" och "klokskap" och dessuton påstår att dessa inte riktigt är samma sak utan att ge en närmare förklaring till det förutom det uppenbara att orden skrivna ser olika ut!

Förvisso anser jag att det är en större synd att underskatta sin läsares bildning än att undersatta mina läsares bilningsbarhet - att detta är sant kan du ta dej själv som exempel på - och som alltid gläder det en god pedagog att kunna notera sina medmänniskors framsteg.

För att återgå till dina ambitioners kärnfråga - förståelsen - vari ligger förståelsen av skillnaden mellan "logiskt tänkande och klokskap" - enligt dej?
Inlägg #5: Postat: 2012-06-27 10:04:00
Jan Brunnegård
Tack för bidraget Bizon. Jag är nog inte tillräckligt fullsinnad för att svara på dina frågor direkt. Men jag återkommer nog. Vore kul att se flera på Klotterplanket!
Inlägg #6: Postat: 2012-06-27 10:07:00
Pia I
I USA använder man orden "I love you" dagligdags. Här i Sverige nästan aldrig, om man inte tar efter USA förstås. Jag älskar dig -dagligdags, finns inte i vårt språkbruk. Tänk om det funnits, vilken skillnad det skulle gjort.
Inlägg #7: Postat: 2012-06-27 10:13:00
Janne B
Ja Pia, det ger en speciell stämning, sannolikt följt av handling, omtanke osv. Tänker på ett SVT program som går en gång i veckan. En finländare som kan ryska åker allt längr österut. I går måste han lämna fordon bakom sig o ta sig fram med åsna.Men överallt möter han en kollosal gästfrihet....riktigt gripande att se. Nu är han i Azerbadjan - hur det nu stavas!
Inlägg #8: Postat: 2012-06-27 10:26:00
Pia I
Ja, ett äventyr! Gästfrihet är viktigt! Hoppas jag stöter på det när jag ska färdas i Indien senare i år- på egen hand. Har alltid varit med folkhos folk jag känner förut.
Inlägg #9: Postat: 2012-06-27 10:50:00
Bizon
Pia #6
Som du vet har jag inte mycket till övers för usa - men älskat mina ungar har jag och gör - och fast de flesta av dom nu är vuxna så visar vi ofta vår kärlek, bland annat genom att kramas och att yttra orden "jag älskar dej".
Det känns inte i mitt fall som någon formalitet eller som det notoriskt innehållslösa "i love you" som i usa säjs lika slentrianmässigt som dom i detta vårt storebrorland säjer "shit".
Med andra ord förstår jag inte riktigt vilken täckning du har för att säja "finns inte i vårt språkbru" i ditt resonemang.
Jag har nog snarare den uppfattningen genom de människor jag umgås med att vi uttrycker vår kärlek till varandra både verbalt och genom våra handlingar.
Inlägg #10: Postat: 2012-06-27 14:14:00
Pia I
Inte i min familj använder vi "jag älskar dig" särskilt ofta. När jag var liten användes det aldrig.Men om du gör det, är det ju bra.Det är fint att älska och naturligt att älska sina barn. Mina barnbarn brukar säga "jag älskar sig" oftare.
Inlägg #11: Postat: 2012-06-27 14:15:00
Pia I
"Inte" fattas
Inlägg #12: Postat: 2012-06-27 16:10:00
Bizon
Pia #10
Ja kanske att dagens halvvuxna ungar tagit ett steg närmare en mer otvungen kroppskontakt, tillika ett mer känslobejakande språkbruk - bara det inte töms på innehåll som det amerikanska.
Inlägg #13: Postat: 2012-06-27 16:54:00
Jan Brunnegård
Det finns nog gott om både falska och äkta uttryck i USA och på alla andra ställen.
Inlägg #14: Postat: 2012-06-27 22:02:00
Pia I
Om jag skriver en artikel om min mormor.....berättar ni något om er då?
Inlägg #15: Postat: 2012-06-27 23:00:00
jan Brunnegård
Skriv du en riktig artikel o sänd in vanliga vägen. Bra berättelser stimulerar andra...
Inlägg #16: Postat: 2012-06-27 23:19:00
jan Brunnegård
Skottlossning och storbråk utanför Sahlgrenska i kväll. Tidigare i dag också storbråk inne på Sahlgrenska i Göteborg...
Inlägg #17: Postat: 2012-06-27 23:42:00
Pia I
Ja, det är nåt familjebråk. Det är väl bara de inblandade som förstår själva...kan jag tro.Släkten är värst- kommer väl från sånt här. Fast jag gillar släkten.
Inlägg #18: Postat: 2012-06-28 00:12:00
Lasse i Gatan
Sena nyheter om släkten.Länk: avpixlat.info http://avpixlat.info/
Inlägg #19: Postat: 2012-06-28 09:36:00
Janne B
Holmström eller Holmberg eller vad du nu heter/ Jag är inte intresserad av extrema högerlänkar.
Inlägg #20: Postat: 2012-06-28 13:22:00
Lasse i Gatan
#19/ Har du fri läkarvård i Herrljunga? Länk: avpixlat.info
Showing page 1 of 31: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...