Det ska ni inte få

Den här tråden diskuterar artikeln Det ska ni inte få.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-06-25 12:22:00
Thomas L. Aabo
Som dansk invandrarunge redan på lågstadiet i grundskolan så lärde mig min far att bemöta de svenska skolungarnas "danske skideröv" med "jävla svenska inföding!".
Inlägg #2: Postat: 2012-06-25 12:36:00
Jan Brunnegård
Jag följer med största intresse den unge danske bonden som vill förenla sitt jordbruk mned gamla men begåvade metoder. Han hämtar inspiration på Öland, i Norge och i Frankrike etc. Men har Aabo märkt vad den danska originaltiteln på serien är?? SVT har satt dit en mkt artig titel ;-.
Inlägg #3: Postat: 2012-06-26 00:11:00
Pia I
Man kan bli mobbad för lite av varje, precis som du skriver, men huvudsaken är att du vet vem du är själv och kan behandla människor därefter. Ha det bra. Fin artikel.
Inlägg #4: Postat: 2012-06-26 14:30:00
Thomas L. Aabo
Jan, titeln på danska är "bonderöv" den svenska motsvarigheten är bondjävel ungefär
Inlägg #5: Postat: 2012-06-27 10:17:00
Janne B
4// O jag som tycker att han nästan är änglalik - han vill så väl med allting...Nå jag har ju inte direkt träffat ngn ängel...
Inlägg #6: Postat: 2012-06-27 14:56:00
Thomas L. Aabo
Det är självfallet en dansk drift med det danska ordet humor
Inlägg #7: Postat: 2012-06-27 16:43:00
Jan Olsson
#5 - Men Du har kanske träffat på någon "Bonnjävel"?,Jan Brunnegård.
Inlägg #8: Postat: 2012-06-27 16:48:00
Jan Brunnegård
Thomas o Jan O/ Visst men ändå så blev jag lite överraskad över den danska rubriken...Jag anar att denna serie går på export på många håll, många kan muissförstå. / NU tittar jag en gång i veckan på en finsk journalist som kan ryska o därför reser obehindrat allt längre österut. I går ridande på en åsna/ Båda serierna rätt Unika på var sitt sätt..
Inlägg #9: Postat: 2012-06-27 17:05:00
Jan Olsson
#8 - Det finns många kraftutryck på danska,som bara en Dansk,och ev.en Skåning kan rätt uppfatta! - Det har alltså ingenting med själva kroppsdelen att göra,eller anushålet,utan som beteckning på en lite "udda" person!
Inlägg #10: Postat: 2012-06-27 21:52:00
arga gubben
Ett exempel på min rasistiska syn på andra folkslag:

Vid besök på jordgubbs-självplock idag kunde jag notera att där fanns en flitig grupp av plockare från något asiatiskt land, d.v.s. "Kineser" som vi säger med vår bristande kunskap. Tror att de plockade och köpte, för att sedan äka in till stan och sälja på torget. Ett tecken på företagsamhet som vi gärna, med vår fördomsfullhet, gärna associerar med asiater. Jag har aldrig sett någon person från något afrikanskt land vara ute och plocka jordgubbar. Däremot oftast driva omkring på stan och syssla med ingenting särskilt.
Inlägg #11: Postat: 2012-06-28 13:54:00
Thomas L. Aabo
Iövrigt säger man i Danmark inte bara "bonderöv" om folk inom ett visst yrke - det är mera lite som det svenska "lantis!"
Inlägg #12: Postat: 2012-06-28 14:43:00
Jan Brunnegård
Undra hur många sorters "röv" det finns i Danmark? Jag var i Danmark första gången 1952 på skolresa. Såg då första gången en rund TV i ett skyltfönster. Läraren sa att det var en tillfällig fånig leksak. Vi såg fina stadsbor men inga rövar. Sov på vandrarhem, kvarteret bredvid var bombat och ej uppbyggt igen. Jag fråga vilka som bombat.Engelsmännen sa magister KG! Nå han kan ju inte veta allt tänkte jag. Samt titta på engelska jaktplan av märket Gloster Meteor som stod på Kastrup. Dem fick man inte fota - så det gjorde jag!
Inlägg #13: Postat: 2012-06-28 14:44:00
Jan Brunnegård
JA Danmark hade väl inget eget Sibirien att sända mig till....
Inlägg #14: Postat: 2012-06-28 15:54:00
Jan Olsson
#12 - Kan berätta att första gången jag var i Köpenhamn,var på Midsommardagen den 24-6-1940! - På min 7-års födelsedag!
Min Morfar & Mormor,som jag bodde hos mina första 9 år,hade lovat mig en överraskning på min Dag!
Som vuxen har jag haft svårt att förstå att man kunde resa,Danmark blev ju ockuperat den 9 April 1940! - Men Färjorna gick tydligen fortfarande reguljärt!
Men faktum är att vi var där,hela familjen,det mesta jag minns var de stora bryggarhästarna & vagnarna! -
Samt Smörgåsmat som vi åt i en park,möjligen på Tivoli,men har inget minne av karuseller eller annat!
Inlägg #15: Postat: 2012-06-28 15:59:00
Thomas L. Aabo
Jan inlägg 13. Vi behövde och behöver inget Sibirien. Vi skickar bara tillbaka vissa svenskar till Sverige!
HA!
Inlägg #16: Postat: 2012-06-28 16:02:00
Thomas L. Aabo
Jan, min svåger jobbar på Carlsberg. Hästarna är Ardenner-ras:

Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #17: Postat: 2012-06-28 16:06:00
Jocke - sourzial
Visst har Danmark ett Sibirien, och mer än så - Grönland! Som dom snodde från Norge. Som snodde det från inuiterna...
Inlägg #18: Postat: 2012-06-28 16:44:00
Jan Brunnegård
Jan O 14/ Just sådana små berättelser nutidshistoria tycker jag är extra värdefulla. Jag vet att du ibland är trött men en pigg dag kanske du kunde brodera ut denna berättelse lite, så nära sanningen som möjligt. / Ja ockupationen inleddes ju med ett par timmars småskjutande vid dans-tyska gränsen. Medan hitlerpojkarna tågade runt på Köpenhamsn gator o deras båtar låg efter "Langelinje", kanske det heter. Inte ett skott, snarare ett visst välkommnade. Så de danska trupperna i syd beordrades att sluta skjuta. Sedan hade Danmark en samarbetsregering i ca 4 år. Inget statligt motsånd men vissa privata motståndsmän sprängde och bräde några ggr. / Men i Norge stack regeringen till utlandet,Kungen tog sig via Sverige till England.Det var aldrig tal om att Norge som stat skulle samarbeta med Hitler. Så Hitler tillsatte en Qvissling, lite osäker stavning!
Inlägg #19: Postat: 2012-06-28 16:46:00
Jan Brunnegård
Thomas 15// Sända tillbaka var väl uselt nog, sånt som Sverige gör nu för tiden!
Inlägg #20: Postat: 2012-06-28 16:48:00
Jan Brunnegård
VÅRA SVENSKA Samer! Vilka tog de landet ifrån? Kvänerna eller ngt ännu äldre urfolk?Mats H. var i många år flitig här men är numera sjuk. Han var väldigt duktig på samefrågor, renskötselfrågor mm.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...