Är Facebook beroendeframkallande?

Inlägg #1: Postat: 2012-05-03 10:19:00
Pia I
Inte bara facebook är beroendeframkallande, tv, dataspelblodiga och även sourze.se är beroendeframkallande!
Inlägg #2: Postat: 2012-05-03 11:44:00
Klarafina
Vi har skojat om det här i famlijen. Men egentigen är det inte roligt. Vi träffas och samtliga ungdomar sitter med varsin mobiltelefon och spelar alfapet, svarar på mail eller något annat. Alla gör det. Det är så det ser ut idag. Inte bara ungdomar utan även vi äldre är upptagna med att kommunicera med någon helt annan än den/de vi har framför oss. Och här sitter jag på source och läser istället för att prata med gubben eller ringa mina barn. Det är som en ond cirkel. Jag tror jag har över 800 "vänner" på facebook. Mina barn spelar alfapet med människor från hela världen. Vi har inte tid med varandra längre. Börjar det bli ointressant att umgås fysiskt öga mot öga? Man kan undra vart vi är på väg: Faktum är att när man ropat i öknen tillräckligt många gånger utan att få något gensvar då drar man sig själv också dit där alla andra tror att de befinner sig.
Inlägg #3: Postat: 2012-05-03 11:45:00
Tord Sand
Visst är det mycket på nätet som lockar oss, och vad kommer det sig att 1 timma på facebook går så fort då det är en så lång tid om vi exemplevis väntar på ett tåg?
c", LivsInspiratör
Inlägg #4: Postat: 2012-05-03 12:13:00
Pia I
#2 Du har beskrivit det jättebra! Även om du inte vill, hamnade du där. Jag är inte där ännu och det är jag glad för...
Inlägg #5: Postat: 2012-05-03 12:15:00
Pia I
#3 facebook är ett sätt att umgås, få inbjudningar, se vad folk skriver, hålla kontakten, snabbt och effektivt. Man får emellertid stänga av när det är tid. facebook är bra på många sätt tycker jag, om man kan använda det rätt...
Inlägg #6: Postat: 2012-05-03 12:15:00
Jan Brunnegård
DET sägs att den senaste generation inte köper bil eller åker buss. DE träffas ju ändå på FaceBook och massor av andra ställen, som jag bara delvis begriper. Det sägs att folk som bor i hop i stora hyreshus träffas ideligen på nätet - men aldrig ens i trappuppgången....TÄNK om vi blir fullständigt avvanda vid öga mot öga kontakter. Slutar ta i varandra,.,förlorar förmågan att läsa kroppsspråk oss. Då har vi verkligen förlorat mycket.
Inlägg #7: Postat: 2012-05-03 18:35:00
Tord S
Det stämmer lite som du skriver Jan att nya generationerna umgås på ett helt annat sätt idag, dom kan sitta och chatta över mobilen samtidigt som dom ser på TV eller sitter på Facebook och chattar eller spelar något onlinespel samt lyssnar på musik.

Dom kommunicerar mer duplicerat idag än för bara ett par år sedan, så utvecklingen i kommunikationssätten går i en rasande fart nu och jag tror att uppdateringstressen och den ständiga närvaron överallt kan bli direkt skadlig om vi inte är medvetna om den överexponering av onlinebruset och flödet av olika formers kommunikation lätt kan gå till överdrift.
Inlägg #8: Postat: 2012-05-03 20:21:00
Jan Brunnegård
TORD S/ Du verkar oroad över samma saker som jag länge varit. Många ggr har jag läst kloka personer påstå att kroppsspråket är halva språket för många av oss. Om det nästan försvinner under en hel generation utom då de ska para sig, vad händer då?
Inlägg #9: Postat: 2012-05-03 22:09:00
Tord S
Jan, det som händer är vad jag kallar "social analfatism".
Att det föder sociala analfabeter, som inte riktigt vet hur man översätter en tumme upp, eller en smiley i verkligheten eller hur man ska närma sig nya kontakter fysiskt då det skiljer sig markant mot det sättet som sociala medier skapar en förvrängd bild av idag så som jag tolkar och ser på saken.
c", LivsInspiratör
Laddar...