| Inlägg #1: Postat: 2012-04-20 09:16:00 | |
|
Jan Olsson |
Ja,Angus,det finns människor i denna världen,som inte är riktigt så starka som vore önskvärt! - För dem är det bra,om dom kan ha någon att luta sig emot,när det blåser kallt omkring dem! - Det är därför sådana som Du och andra goda människor finns att tillgå! - Allt gott till dig!
|
| Inlägg #2: Postat: 2012-04-20 13:58:00 | |
|
steno |
Jag tror alla kan råka illa ut. Spontana brott man griper tillfället och tänker sig inte för. Rika personer stoppar ned saker i fickan om ingen ser.. Sedlar som strömmar ur bankomaten. Lägger till några hästar på det stora bolagssystemet men lämnar bara kopior på utgångsraden etc.
|
| Inlägg #3: Postat: 2012-04-20 21:54:00 | |
|
sunny |
Steno:det var lägesedan! Roligt!
Vi hade en kollketivmedlem här som plötsligt häktades för 10 väpnade rån som han erkände! det var säkert några han klarade sig ifrån Han fick 4 år. Även om vi tyckte han betett sig helt känslokallt ställde vi givetvis upp som övervakare o kontakt utåt:han hade ju ingen annan.Mot slutet fick han 24 timmars permis mot att han var hos oss o vi fick en symbolisk ersättning som vi kunde spara till startbidrag när han muckade. Lärjungarna som frågade Jesusu:-När var du sjuk o när var du i fängelse? fick ju svaret:- "Vad ni gör mot en av dessa mina minsta gör ni oxå emot mig." Min man är som sagt kristen. Men detta var under hans svåra tid. När han så småningom blev en fri man o försökte lura o pressa oss på pengar hade vi givetvis möjligheten att säga adjö till honom. |
| Inlägg #4: Postat: 2012-04-21 09:16:00 | |
|
steno |
Roligt att höra från dig Sunny. Jag har publicerat en skröna på litteratur och poesi fast jag ville helst ha den på politik och samhälle. Den handlar om en smart typ som utnyttjar systemet fas 3 som ger arbetsgivaren bidrag för långtidsarbetslösa. Jag tror att man skulle kunna driva en restaurang på det sättet. Det är en människa som varken är ond eller god bara utnyttjar tillfällena. Jag minns en chef för stadsmissionen som hade bolag vid sidan om, höll föredrag och framhöll att det behövs ett varmt hjärta, genorisitet osv. Idag skulle han inte bli föremål för Uppdrag granskning utan kanske till och med hyllas. I pressen kan man läsa hur fas 3 utnyttjas allt medan regeringen presenterar undersökningar om att de flesta är nöjda med fas 3.
|
| Inlägg #5: Postat: 2012-04-25 23:33:00 | |
|
deprimerande |
Blir så glad av det du skriver för visst är det så att i nöd prövas ens vänner! Allt för många blir ensamma när de som minst behöver det och det finns många sorgliga exempel på det! Hon är lyckligt lottad med en vän som dig vid sin sida och jag önskar både dig och henne all lycka i fortsättningen!
|
| Inlägg #6: Postat: 2012-04-26 10:40:00 | |
|
Bizon |
Ja det behövs att en och annan ställer upp - men hur långt ska man gå?
Hur långt man kan gå visar många som tyvärr är helt utan självbevarelsedrift. Det Sunny berättar är inte helt ovanligt - att den en gång behövande vänder sin tafatta girighet mot de som försöker rädda människan med både bröd och kärlek, så det gäller att vara realistisk. För hur långt vill vi sträcka oss i våra uppoffringar, hur många brutna löften kan vi svälja? Visst - tillfället gör säkert tjuven i många fall, men inte alla - människans själsliga kvalitéer är olika från person till person. Ett gott råd till artikelförfattaren - som för övrigt har min sympati, är att inte överskrida det tärandets gräns som kommer att äta tomt även i dennes själ - att visa att vänskap även har gränser kan vara den väckarklocka den olycklige behöver för att vakna - att tysta den klockan, slicka i sej tillfredsställelsen av att framstå som en "god" vän brukar kallas medberoende och betraktas inte som något positivt. |
| Inlägg #7: Postat: 2012-04-28 20:10:00 | |
|
sunny |
Bizon: Det där är ett evigt dilemma.
Så länge vår hyresgäst satt inne utgjorde han ingen fara o var i stort behov av hjälp. När kan kom ut försökta han pressa av oss pengar o började hota med att skada barnen:då måste man klippa kontakten direkt för där går gränsen. Även om jag knappast trodde han var i stånd till annat än tomma hot:jag drev ju ingen bank: |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.