|
Inlägg #1: Postat: 2012-04-13 14:43:00
|
|
Jan Olsson |
Ja,det var verkligen riktigt dåligt! - Är Samhall nerlagt? - I så fall,varför?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-04-13 14:44:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
Fast nu finns ju möjligheten att tillämpa provanställning, det finns möjlighet att anställa för en begränsad tid, så hur stor är egentligen risken att anställa "fel". Hur lång tid är rimligt att det tar för att kunna göra en sådan bedömning?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-04-13 14:54:00
|
|
Jan Olsson |
Är provanställningens regler ömsesidiga? - Eller Ensidiga? -
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-04-13 15:10:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#3 Eftersom livegenskapen sedan en tid är avskaffad, är i princip möjligheten för en anställd själv avsluta en anställning allmän.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2012-04-13 15:22:00
|
|
Janne B |
Samhall är nog inte nedlagt - bara för några år sedan fanns de på 250 platser. SÖK på Samhall så får du färskare o bättre svar än detta. Tror att företaget många ggr har lokala namn...MEN det drivvs säkert mkt rationellare än för 10-20 år sedan. Stora årliga förluster accepteras ej..De får inte heller med skattepengar konkurrera ut den privata marknaden..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2012-04-13 15:34:00
|
|
Jan Olsson |
#4 - Tänkte att eftersom arbetslösheten är så stor,stannar man kanske kvar,trots vantrivsel! - Får de som slutar självmant,arbetslöshetsersättning? - Finns inga repressalieåtgärder mot dem som nekar anställning om det finns jobb tillgängligt?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2012-04-13 16:46:00
|
|
Jan Brunnegård |
Jan O Den frågan är för stor för miog men andra har svaret - de är mer uppdaterade än vad jag är just nu. / Men att jag utsattes för reperessalier under 1990 talet är ett faktum, som dock inte orkar/tyar att berätta.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2012-04-13 16:47:00
|
|
Arifi |
Provanställning tillämpas i stort sett alltid.Under sex månader kan både den tilltänkte anställde och arbetsgivaren bilda sig en uppfattning om varandra.En arbetsgivare kan välja att avsluta inom de sex månaderna om det är uppenbart att personen inte har de kunskaper som behövs för att utföra arbetsuppgifterna. Eller om personen missköter sig grovt.
Den som på egen begäran säger upp sig från en anställning får 45 "straffdagar" innan A-kassa betalas ut. Kan ju tyckas vara oförståeligt i dagsläget att själv säga upp sig, men ibland kan faktiskt arbetssituationen och stämmningen på arbetsplatsen inte ge personen något annat val.
Arbetsgivare klagar idag över att de är rädda för att anställa fel person. Sanningen är väl att så har det alltid varit.Man tar alltid en risk med en ny människa i företaget men för det mesta så funkar det bra.Kanske är det så att arbetsgivare efterfrågar, förutom då den nödvändiga kompetensen, personer som har en speciell attityd eller personlighet som passar företaget? Då är det ju inte så konstigt att antalet tänkbara kandidater blir betydligt färre.
Angående represalieåtgärder för dem som tackar nej till anvisat arbete.Det kan ju finnas en hel del andra anledningar till det än att personen är arbetsskygg. Kommunikationer kan vara en anledning vid arbete på obekväma tider. Det är ju en förutsättning att man kan ta sig fram och åter mellan arbetsplats och hem. Visst kan man flytta men även det är förenat med problem. Inte minst för dem som är bosatta på avfolkningsorter och som kanske har ett hus som ingen vill köpa.Så att utsätta alla som tackar nej för bestraffning är nog inte så bra. Det finns idag, som jag upplever det, en tendens till att se verkligheten som man önskar att den skall se ut och inte som den faktiskt ser ut.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2012-04-13 16:55:00
|
|
Jan Brunnegård |
ARIFI tackas för klarläggandet - du verkar kunna detta ordentligt. Jag fick 4 straffdagar en gång då jag sa upp mig från en rutten socialbyrå. Det blev en samvetsfråga för mig att inte jobba där. Det har kostat mig mkt lidande under flera år...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2012-04-13 17:01:00
|
|
Jan Brunnegård |
JAG fick 45 straffdagar OBS
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2012-04-14 14:40:00
|
|
steno |
Det är ägaren som har skrivit artikeln! Ägare till Zitiz och därmed till Sourze. Traction är ett företag som köper upp företag, "Förädlar" dem och säljer, ofta med god förtjänst.Han är känd för att inte ta några större risker.Jag kan förstå att han inte anställer folk som behöver pröva sin duglighet. Men vilket samhälle får vi om företagare inte ens tycker provanställning eller visstidsanställning upp till 2 år räcker?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2012-04-14 14:51:00
|
|
Frisinnad |
Hurra för Steno den gode fackföreningskämpen, som kan o vet så mkt
|
| |