Infinite games

Inlägg #1: Postat: 2012-03-24 10:34:00
Leif Erlingsson
Infinite games  Länk: holoworld.org Till skillnad mot ändliga spel där målet är att avsluta spelet som vinnare, så är målet med oändliga spel att leka med reglerna, att fortsätta spelet.
Inlägg #2: Postat: 2012-03-25 23:43:00
Bizon
Har du läst Michael Endes Den Oändliga historien ?

Han har även skrivit "Momo och kampen om tiden".

Det lustiga med ändliga spel är att dess regelverk upprätthålls av konventioner och överenskommelser som går att förändra under resans gång - så vad är ändligt och vad är oändligt :-
Inlägg #3: Postat: 2012-03-26 11:08:00
Bizon
Parallella trådar om ändligt tänkande och den ständigt pågående "kampen om livet" - denna och "Kriget mot bättre vetande".
Fenomen som blivit särskilt påtagliga i den effektivitetshysteriska tid vi lever i där minsta uns av sporadisk energi måste kunna exploateras eller/och återanvändas.
Livet är förändring i överflöd - att försöka tygla det - börsnotera dess förutsättningar är dömt att misslyckas - det värsta är att vi generellt inte tycks har sinnesfunktioner nog att kunna registrera den tvångströja som håller på att krängas över våra huvuden.
Inlägg #4: Postat: 2012-03-26 18:09:00
oscar: berven
fr Glaspärlespelet för alla och envar

Vad Hesse beskriver som glaspärlespelet för alla och envar kallas feulletonismen. En slags dussinhet, eskapism och mindre medvetandegörande diverterande sysslor. Men i princip alla samhällsklasser kan och de fakto utövar olika glaspärlespel dagligen; på sin arbetsplats, TV, korsord, datorspel, soduku, resor, utbildning, sport, musik, meditation, internet, böcker etc. Det finns ingen medfödd skillnad mellan en forskarelit eller musikgeni och en normal människa, förutom att det av några få finns en självutnämnd skillnad i den diplomerande intelligentsians värld Länk: wik.inormous.net .

Feulliet, den tabloida mentaliteten, får dock individen att fokusera på givna uppgifter, som väldigt ofta redan har en lösning eller i bästa fall förutbestämt mål. Man måste fråga sig – Var ligger den äkta kreativiteten i att lösa problem som redan har lösningar? Varför inte finna nya problem, nya livspussel, våga såga av den gren vi sitter på, vara innovativ. För vem är du kreativ och varför? Länk: wik.inormous.net Einstein sa;”Vi kan inte lösa problem med samma typ av tänk som skapade dem”

En glaspärlespelare kan förvisso lösa korsord, men hon skapar hellre nya, dessutom ej enkom i två dimensioner utan tre eller fler. Syftet med spelandet är att inte spela någon annans givna regler eller med förutbestämda mål. Eller möjligen –Syftet är att inte ha syften Länk: wik.inormous.net .

Vad vi kanske kan säga urskiljer en så kallad elit, är att han eller hon tar sig mycket mer tid att kontemplera alla ovan nämda livsaspekter och skapar en syntes i en övergripande konstnärlig, musikalisk och filosofisk sublimitet. Kanske är indikatorn tid, eller avstånd? Något vi inbillat har för lite av och måste jaga efter.
Inlägg #5: Postat: 2012-03-26 18:11:00
länktest Glaspärlespelet för alla och envar
Inlägg #6: Postat: 2012-03-26 18:12:00
ok disregard #5

Glaspärlespelet för alla och envar Länk: wik.inormous.net
Inlägg #7: Postat: 2012-03-26 18:45:00
Leif Erlingsson
Bizon:Har du läst Michael Endes Den Oändliga historien ?Nej, men jag har sett filmen.  :
Inlägg #8: Postat: 2012-03-26 22:11:00
Leif Erlingsson
Oscar, apropå den tabloida mentaliteten på din länk, den kan man hitta i varje intelligenstest.  Som ju går ut på att jämföras med facit.  Men att skapa nya facit medan man spelar... det är vad det oändliga spelet handlar om.  :
Inlägg #9: Postat: 2012-03-26 22:18:00
Leif Erlingsson
Vi ser saker runt om oss, låt oss symbolisera dem med C.Vi kan förstå att dessa saker beror av andra saker, låt oss symbolisera dem med B.Men hur många av oss inser att dessa B i sin tur beror av ytterligare andra saker, som jag kallar A?Och hur många inser att om dessa "A" ändras, då ändras allt?Och hur många förstår att eftersom vi inte ens vet om dessa "A" så kan vi inte veta hur lätt de kan ändras, bara att det inte sker så ofta.
Inlägg #10: Postat: 2012-03-27 05:03:00
Bizon
Leif #9
Ändå sker förändring hela tiden och oupphörligt.
Dock anar jag att du skulle vilja manipulera de där Ana så att de passar in i en annan ur din smak mer passande orsakochverkanskedja.

Lite Isaac Asimov över den idén - också en filosofi - frågan är bara om vi är mogna för praktiken?
Inlägg #11: Postat: 2012-03-27 10:37:00
Leif Erlingsson
Ana är redan på march.  :
Inlägg #12: Postat: 2012-03-27 12:38:00
mer infinite game hade minst sagt inte skadat på detta mfl fora.

att se dialogen som gemensamt, estetiskt, faktafinnande och lekfullt forskarlag och således inse att vinna dialogen är eg att förlora. Man förlorar de nya nivåer båda eller flera parter hade kunnat nå. Det är inte konsensus jag pratar om, utan ett erkännande att det finns lika många verkligheter som det finns varelser utan att behöva bli kontra-dikt ... där två parters ideer och teorier kan skapa en ny tredje som inte tidigare existerade Länk: wik.inormous.net

Det brukar fungera gott när dylik dialog förs in real life irl över god mat, dryck å vänlighet. Något jag inviterat CMO till. Ett samtal över en irl öl ... oanade höjder, många –Aha! och –Vänta du gav mig en idé ... tex skulle trol GunnarL begripa mina resonemang utan att nödv hålla med
Laddar...