Nu är det kvinnornas tur

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-03-14 08:28:00
Leif E Ström
PSSST! Haaaaaaaaaaaaaalllllllllllllååååååååååå?
Inlägg #2: Postat: 2012-03-14 09:24:00
Leif-Arne Undvall
"Varför skulle kvinnor vilja jobba i gruvorna, som militär, inom metallindustrin " Tja det kan man ju faktiskt fråga de kvinnor som gör så. Själv har jag rätt lång erfarenhet avatt samverka med tjejjer inom det militära, inga problem med dem.
Inlägg #3: Postat: 2012-03-14 10:06:00
Jan Brunnegård
I SVT går en serie om hur våra kvinnor gick ut i industrin och andra farliga smutsiga jobb under Beredskapen 1939-1945. Männen fanns "någonstans i Sverige"medan kvinnorna gick in i deras jobb - minst 200 000 stycken. Ofta fick de halva lönen. De fick kämpa npågra år för att få 80 lön. När kriget därute var slut fick de gå hem igen...Men bara några år senare ropade den växande svenska industrin på dem igen. Det nya Sverige hade börjat, det som krävde barntillsyn,åldringsvård, moderna kök med mera.
Inlägg #4: Postat: 2012-03-14 10:41:00
Leif E Ström
#3, Jan, i stort kan jag hålla med dig om din bild av dåtida Sverige.
Men så återges den inte av den politiskt korrekta historikern. Jag både upplevde och insåg att den korta barndomen med en mamma som passat upp, blev en kort historia, hon hade fått viktigare uppgifter. 50-tals romantiken med hemmafruar var en liten grupp och en falsk bild. I min omgivning var de flesta ungarna nyckelbarn, med uppdraget att inte släppa in någon om inte någon av föräldrar fanns där, och knappt det. Jag är så förbannant trött på att revidra betydelsen av vår invandring, men om du själv orkar så finns siffror på SCB, som påvisar procentsatser från början av 60-talet där våra kvinnors insatser inom svenskt arbetsliv speglar de verkliga hjältarna. Lite hjälp kan du få. 1960 invandrade c:a 30 000, varav 55 procent gick till arbetsmarknaden - 15 000 utvandrade samma år.
Inlägg #5: Postat: 2012-03-14 10:58:00
Leif-Arne Undvall
"Jag är så förbannant trött på att revidra betydelsen av vår invandring" Hm, du menar att vi som är invandrare inte skall tro att vi är något och att våra insatser, som skattebetalare, som leverantörer av arbetsinsatser, som aktiva inom social ekonomi, inom försvarsmakten osv inte betyder något. Glöm det!! Rentav kanske min insats, som invandrare, betyder mer än din?
Inlägg #6: Postat: 2012-03-14 11:27:00
Leif E Ström
Det betyder att min mors och andra svenska barns mödrars insatser betyder betydlig mer än dina kommentarer och insatser.
Inlägg #7: Postat: 2012-03-14 11:43:00
Leif-Arne Undvall
#6 Du menar att mina insatser är mindre värda än insatser av dem födda av svenskfödd mor, därför att min mor inte är svenskfödd? Du är ute på riktigt tunn is nu!!
Inlägg #8: Postat: 2012-03-14 11:45:00
Thomas L. Aabo
Bra artikel! Jämställdhet ska bara, enligt feministerna, gälla för män på kvinnors områden och då de är på mäns då vill kvinnorna välja och vraka.
Hur jämställt/jämlikt är DET!
Inlägg #9: Postat: 2012-03-14 11:46:00
Thomas L. Aabo
När kräver de att 50 av de som gör lumpen är kvinnor?! A L D R I G!
Inlägg #10: Postat: 2012-03-14 12:06:00
Jan Olsson
Lumpen,Thomas L.Aabo,har rivits till Trassel! - Numera har vi "bara" yrkessoldater att tillgå! - Trassligt,eller?
Inlägg #11: Postat: 2012-03-14 12:14:00
Thomas L. Aabo
Jan, men hur är könsfördelningen där?! Och tror du att man är en god soldat redo att skickas utomlands efter 1 vecka?! Eller en månad?!
Inlägg #12: Postat: 2012-03-14 12:20:00
Leif-Arne Undvall
#11 Nja det nar nog minst ett år innan någon är redo för operativa uppdrag. Oavsett om vederbörande är kille eller tjejj.
Inlägg #13: Postat: 2012-03-14 12:40:00
Jocke - sourzial
De fåtaliga kvinnorna skickas sällan ut på de farligaste uppdragen, det är ett faktum, om man tar av de ideologiska skygglapparna.
Män har också alltid skött de kallaste, tyngsta, skitigaste och farligaste uppgifterna. Med undantag av det biologiskt betingade barnafödandet. OK det har väl varit rimligt av män bl.a. därför.
Men då skall man heller inte skuldbelägga och förolämpa könet, eller yra om en "jämställdhet", som är en ren utopi, särskilt som ämnet behandlas. Vi har inte, och kommer knappast att se en förändring.
Kvinnornas tur därför att ge lite erkännande bland allt det motsatta i "fjäsk och skuld"-media?
Inlägg #14: Postat: 2012-03-14 12:46:00
Jocke - sourzial
I USA:s krig i Irak och Afghanistan har 16 procent av personalstyrkan utgjorts av kvinnor. Men av de 4.683 amerikaner som dött i dessa krig fram till den 2 augusti förra året var bara 2,4 procent kvinnor.
Från amerikansk militärkälla Tystnad...
Inlägg #15: Postat: 2012-03-14 12:48:00
Jocke - sourzial
About.com US mmilitary
Länk: usmilitary.about.com
Inlägg #16: Postat: 2012-03-14 12:50:00
Leif E Ström
#7, Du påstår och kommenderar, jag ansåg - men numera inser att det finns "gullguttar" som tycks tro att en dylik sådan betytt eller betyder lika mycket som hela den svenska kvinnliga arbetsinsatsen på femtio- och sextiotalet. Varför blanda in just din och min insats då jag hyllar den svenska kvinnliga arbetskraften? Njut i stället av alla de kvinnor i din omkrets som insett din storhet.
Inlägg #17: Postat: 2012-03-14 13:02:00
Leif E Ström
#10, Jan rätta mig om jag har fel. Var inte trassel det viktigaste om man ville ha permission?
Inlägg #18: Postat: 2012-03-14 13:10:00
Leif-Arne Undvall
"Njut i stället av alla de kvinnor i din omkrets som insett din storhet. " Jomenvisst. .

"betyder lika mycket som hela den svenska kvinnliga arbetsinsatsen på femtio- och sextiotalet"

Där går jag dessutom ett steg längre.. : -"hela den arbetsinsats som *alla* kvinnor gjorde i Sverige under femtio och sextiotalet." Där inräknat även min mor, eller har du någon invändning?
Inlägg #19: Postat: 2012-03-14 15:31:00
Jan Olsson
#17 - Trassel,Leif E Ström,fanns huvudsakligen i två varianter,eller rättare färger,Vitt & Kulört! - Samt tillfinnandes oftast i bakfickan på overallen! - På permissionsunioformen hade det sett konstigt ut! - Så huruvida det hade någon bäring på permission,kan jag inte påminna mig! - #11 - En "god" Soldat är den som kan skickas varsomhelst vid alla tidpunkter som kan infalla efter antagandet! -
Inlägg #20: Postat: 2012-03-14 15:47:00
Leif E Ström
"19 Jan, utan trassel rost i pipan och ingen permission, alltså med risk för dubbelrost. Eller...?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...