Inlägg #21: Postat: 2012-03-17 14:21:00 | |
Leif Erlingsson |
Länk: sourze.se Jan Brunnegård 2012-03-17 13:48 #20:TOBIAS / För flera år sedan skrev jag ett brev till HUMANISTERNA som så ivrigt kritiserar kristna. Jag frågade dem om deras sociala insatser och hjälpverksamhet mm. DE svarade mig på två rader att sådant sysslade de inte alls med. Än i dag så tycker jag att humanisterna bara är en prat-apparat. Medan den minsta o fattigaste frikyrka alltid försöker göra något!Här kan jag kanske hjälpa till med lite sakupplysning. En marxistisk filosof benämnde från början deras rörelse som antihumanistisk. Men då man sedan insåg det ogynnsamma med detta så kidnappade man istället humanismen. I nutid håller en äkta humanistisk rörelse på att återuppstå. Se t.ex. Länk: newsvoice.se och Länk: humanismkunskap.org . Manifestet håller på att skapas i demokratisk process. Det ser lovande ut, kan jag med insyn i denna process meddela.
|
Inlägg #22: Postat: 2012-03-17 19:07:00 | |
Lennart Asp |
19: Jan, när jag konfirmerade mig pga att jag blev övertalad att jag skulle få "konfirmationspresent" gick kollektkärringen i sin röda lilla löjliga tanthatt ut med sin håv och försökte fiska in en tiondepeng från varje konfirmand i bänkraderna. När håven uppfordrande stannade till framför mig och gungade hade jag ingen krona i fickan för att donera. Visste inte att det behövdes. Jag funderade ett tag på att bluffa och lägga ner en imaginär peng i håven, men vid närmare eftertanke avstod jag, trots att kärringen blängde surt på mig och stannade kvar länge och väl med håven innan hon gav upp. Tog jag som konfirmerad i den kristna tron ansvar för min handling? :
|
Inlägg #23: Postat: 2012-03-17 20:32:00 | |
Jan Brunnegård |
Lennart A/ 22/ Jag anser mig veta mycket, ja det mesta om våra svenska frikyrkor.Men jag tyckte att Sv Kyrkan är lika svår att förstå som den dag jag blev myndig och klev ut Sv Kyrkan. Gå runt med en kollekthåv är på ngt sätt antikt och opassande. Allt fler frikyrkliga sänder in ett månadsbelopp på autogiro, allt fler stora församlingar har "kollektomat" i entren osv./ I söndags skojade jag lite med min bänkgranne, som jag känner rätt väl. När boxen gått runt från hand till hand så frågade jag honom"Hur mkt fick du tag i".Tvärtom sa han!
|
Inlägg #24: Postat: 2012-03-17 20:39:00 | |
Jan Brunnegård |
För 50 år sedan var Sv Kyrkans lära avgjort att var man döpt och konfirmerad iSv Kyrkan, så var man kristen och det gick inte att ändra på.Då hade man fixat plats i Himmelen/Paradiset genom prästernas förmedling. DÅ var prästerna statliga ämbetsmän med makt o pondus, nu är de närmast tjänstemän i en kommunaliserad kyrka.Men jag vet inte om de lär ut samma sak! Frälsning och salighet genom olika sakrament! Vem vet??/ Jag menar att frikyrkorna inte lovar detta utan menar att frälsningen handlar om vilken relation som den troende har till Jesus Kristus.Maktlösa predikanter lägger ut texten, lite olika kanske.
|
Inlägg #25: Postat: 2012-03-17 22:34:00 | |
GunnarL |
24/ JanneB, Hur man än vrider och vänder på det så har Du väldigt lite kännedom om Svenska Kyrkan. Sanningen är att för femtio år sen FÖDDES man in i Sv Kyrkan. Fr.o.m. dem som är födda 1995 eller senare så DÖPS man in i Sv Kyrkan. Det är det som kommer att urholka kyrkans ekonomi, eftersom endast 50-60 låter döpa sina barn. Sv Kyrkan förbereder sig för detta ekonomitapp genom att genomföra sammanslagningar av församlingar och bildande av större ekonomiska enheter. Jag är mitt i det och vet precis vad det handlar om. Sen kan det givetvis diskuteras om det är positivt eller negativt. Åtminstone jag skulle tycka att det vore tråkigt att se de stora, vackra, vita kyrkorna som man ser över hela landet stå och förfalla.
|
Inlägg #26: Postat: 2012-03-17 22:53:00 | |
Jan Brunnegård |
GunnarL / Glad för en kommentar. Givetvis så vet jag det du skriver om,föddes in resp nu döpas in./ Det gör ont i mig då jag ser hur Sv Kyrkan rear ut sina församlingshem och av ek nödvändighet slår ihop församlingar. Lika ont gör det då jag ser att rader av missionshus o missionskyrkor lägger ner verksamheten o säljs ut. I går var Stentorps fina Missionskyrka som utannonserades...Jag prenumererar just nu på Sv Kyrkans tidning, Dagen och Sändaren för att hålla mig a jour om utvecklingen. H God natt Ja
|
Inlägg #27: Postat: 2012-03-17 23:03:00 | |
GunnarL |
God natt på Dig också Janne B! Till Lennart Asp kan jag bara säga att den där "kollektkärringen" förmodligen inte tänkte på sitt eget välbefinnande när hon tog upp kollekten - den gick säkert till människor som kanske t.o.m. var mer behövande än Du. Tro det eller ej.
|
Inlägg #28: Postat: 2012-03-17 23:36:00 | |
GunnarL |
Det finns så otroligt många missuppfattningar om kyrkan. De två senaste veckorna har jag haft kontakt med ett tjugotal muslimer som begärt utträde ur Svenska kyrkan. De har nämligen fått höra av någon okunnig arbetskamrat att när man blir svensk medborgare så blir man sutomatiskt medlem i Sv kyrkan. Naturligtvis är detta helt fel och jag förklarar detta för dem. Då blir de glada och nöjda och där handlar det om människor som inte tycker att religion är något löjligt.
|
Inlägg #29: Postat: 2012-03-17 23:43:00 | |
GunnarL |
Någonstans som jag inte ids leta upp nu läste jag att någon skrev "ett samhälle utan religion". Det kan ha varit i en artikel eller en kommentar - jag vet inte.. Om någon känner igen sig i uttrycket så vill jag gärna veta vilket samhälle det rör sig om. Själv har jag aldrig sett detta "samhälle". De religiösa föreställningarna är lika gamla som mänskligheten.
|
Inlägg #30: Postat: 2012-03-18 00:53:00 | |
Lennart Asp |
#27: Till GunnarL kan jag bara säga att jag inte tvivlar eller tvivlade en sekund på att kollekten skulle gå till människor som "var mer behövande" än Mig ... eller Dig? Problemet var bara att ingen hade upplyst mig om den lilla detaljen att man förväntades ge ett monetärt bidrag. Annars hade jag förstås haft med mig en penninggåva. Epitet "kollektkärringen" var kanske lite respektlöst, men jag upplevde henne som jag beskrev. Tro det eller ej. Ska jag ljuga och säga att det var en trevlig gammal "kollektgumma" för att göra dIg nöjd?
|
Inlägg #31: Postat: 2012-03-18 01:05:00 | |
Lennart Asp |
P.S. Har för mig att mina trånga grå finbyxor dessutom var Mycket trånga. Två små horisontella fickor på framsidan som det inte gick att pressa in något i. Detta hände sig på slutet av det glada 60-talet. :
|
Inlägg #32: Postat: 2012-03-18 22:57:00 | |
sunny |
Tobias: en klar 5:a. Jag har alltid tyckt att religiösa människor är ansvarslösa. Ja undantag finns men de är ju ...undantag.
Hela resonemangent kring en god Gud faller ju platt. är han,som det hävdas,allsmäktig, är han en ond Gud som låter allt det onda ske på jorden ! Är det vi människor som gör det onda emot hans vilja,som ofta hävdas,är han ju en maktlös o således värdelös Gud! För givetvis kan en God allsmäktig Gud lika gärna skapa goda som onda människor:vi lär ju till o med vara ämnade att vara hans avbild o det säger väl allt? Jag tar själv ansvar för mina gärningar o skyller ingenting på en okänd Gud. |
Inlägg #33: Postat: 2012-03-18 23:11:00 | |
sunny |
Ang Bistånd så borde det inte vara tillåtet att komma till krigsskadade o svältande med ett bistånd som villkåras av indoktrinering!!!Vilket förakt för de hjälpbehövandets egna religion o kultur.
En kul bok kom ut för säkert 60 år sedan nu: "Ingen tobak---inget halleluja!" En del s.k Guds bud är dessutom oetiska o omoraliska.Gubbarna som skrev dem för så många långa år sedan tänkte sig inte alltid för. Barn var dessutom faderns ägodelar på den tiden. Att t ex hedra ett par föräldrar som mina är djupt oetiskt o helt omoraliskt.Hedrar jag pappa pedofil begår jag ju även en svår synd emot mina systrar.Särskilt hon vars hela liv han förstört intill 3:led nu. Även mina egna barn har fått betala ett högt pris för sina morföräldrar för att inte tala om de män jag levt med. Nej man får nog tänka själv när man ska försöka känna efter hur man bör handla. I mitt fall har jag fått be min dotter försöka förlåta att jag ,när hon var barn ,försökte följa 4:e budet o förlåta min pappa o bjöd honom hem till mina barn. Min son,som han försökte våldta på toaletten,har förlåtit mig men dottern är ännu vid 40 tveksam. Jag var påverkad av min käre kristne o förstod ännu inte hur sjukt det budet var. När min käre kristne insåg konsekvenserna gick han på pappas begravning o sade till prästen att han önskade att det funnits ett helvete som pappa kunde fara till! Aldig varken förr eller senare har jag hört honom säga någonting liknande. |
Inlägg #34: Postat: 2012-03-19 09:41:00 | |
Thomas L. Aabo |
Vi hedningar då?! Ska vi mobbas?! och stå mot en vägg skjutas?!"
Thomas T- thorshammare runt halsen och tatuerad! |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.