Borderline - en ny sorts reseskildring

Inlägg #1: Postat: 2012-03-17 15:23:00
Leif E Ström
En ytterst komplicerad historia när du fösökt fånga länders olika själar. Missförstå mig inte nu, det är inget fel med en bra reseskildring men det är främst ordet "borderline" som stört.

Det är många som varit ute i den stora världen och tjuvkikat för att sedan utöva både antropologen och demografens profession.

En del av själen är ju minnet. Stig Classon, Slas som reste mycket blev ju inte särskilt lyckligare av det, var det hans själ som tog skada av resandet, eller var det hans ovetande om att vi svenskar inte förebrår andra men gärna oss själva.

Indierna har sin sturskhet genom sin rika kultur? De svenska och indiska kulturerna bygger på samma grunder. Traditionell musik, dans, kläder och religion. Med en stor differens, de byter inte kultur bara för att de lagar en pizza hemma. Vad det gäller hotet från västvärlden har vi gjort som indierna, vi har sugit åt oss det vi vill ha, resten har vi fått av den politiska solidaritetenkulturtomten. Mig veterligt har inte liknande tomtar några mandat i det indiska presidentpalatset.

"att titta, lyssna, skratta och gråta när de ser på sina äkta indiska och politiskt enande Bollywoodfilmer med dans och sång...", där har du grabbarna som vet hur man botar borderline.

"Diagnos på Sverige?" Om du har symtomen i Svedala får du på bildterapi, men med helt andra bilder förevisade.

Avslutar med en fråga, tror du att det är personnumret som gör mig småsur ibland. Jag vet att indierna inte har några och enligt dig så verkar de där alltid finnas kuli?
Inlägg #2: Postat: 2012-03-17 16:03:00
Lennart Asp
#1: Tack, Leif för en kritisk och seriös genomgång av min artikel. Det är inte alla förunnat den ynnesten. Men jag undrar ändå om du inte missförstått min artikel lite grand? Kanske du hängde upp dig på rubriken som lovade "en ny sorts reseskildring"? Det var Sourzes formulering. Mitt förslag till rubrik var "Borderline - Sovjet/Indien/Sverige" ...
Inlägg #3: Postat: 2012-03-17 16:07:00
Lennart Asp
... Det är ju just de här futila försöken av ambitiösa reportrar på språng i den stora stygga Världen att fånga ett lands "själ" efter en veckas vistelse i varje land på världstorneén som jag försökte raljera med i texten. Som du själv mycket träffande säger, "Det är många som varit ute i den stora världen och tjuvkikat för att sedan utöva både antropolgen och demografens profession." ...
Inlägg #4: Postat: 2012-03-17 16:08:00
Lennart Asp
Det var ju just det jag skojade med. Lite mer ödmjukhet är inte helt fel när man är på bortaplan. Man får räkna med chocken att upptäcka att Sverige inte är riktnorm för resten av världen, vilket en del insnöade SD-sympatisörer tycks tro ...
Inlägg #5: Postat: 2012-03-17 16:25:00
Lennart Asp
Min artikel har alltså ingen ambition att fånga "länders olika själar". Inseende det lönlösa i detta framkastade jag på halvt skoj istället som alternativ att noggrant iaktta landets gräns. Men kanske inte helt tokigt i alla fall? Verkar som om jag hittade lite pusselbitar till det stora pusslet? Gränsobservation av ett främmande land är Inte konstigare än att du när du träffar en främmande person första gången iakttar du den personens yttre gräns. Hur denne tar emot dig, om denne lyssnar på dig eller inte, om denne är villig att släppa in dig och komma denne in på livet. Du observerar personens psykiska status, "borderline" ...
Inlägg #6: Postat: 2012-03-17 16:32:00
Lennart Asp
Beträffande din avslutande fråga tror jag att du har hittat ytterligare en pusselbit som besvarar din egen fråga om Indien respektive Sverige.
Inlägg #7: Postat: 2012-03-17 16:40:00
Lennart Asp
P.S. Beträffande dina funderingar om "den politiska solidaritetenkulturtomten. Mig veterligt har inte liknande tomtar några mandat i det indiska presidentpalatset.", så tror jag att Indien i likhet med Japan haft förmågan att ta till sig utländska influenser och omvandlat det till något "indiskt" respektive "japanskt". Det kanske är det som är Felet på Sverige, som inte lyckats med samma konststycke vad beträffar det "mångkulturella" tjafset som bara har skapat Vi och NI i vårt kära fosterland? :
Inlägg #8: Postat: 2012-03-17 16:59:00
Lasse i Gatan
#4/Lennart/ Har du aldrig funderat på varför SD sitter i riksdagen. Ett parti som har mycket gemensamt med den socialdemokrati som fanns på Tage Erlanders tid. Efter honom har det spårat ur helt när det gäller att bevara svenska traditioner och kultur. Nu ska vi anpassa oss efter andra kulturer, beteenden och religioner, samt bara hålla käften, för gör du inte det blir du klassad som rasist. Nu har det blivit ett samhälle för jordens alla kriminella, religiösa tokstollar, bidragsfuskare, turistflyktingar som på sikt kommer att knäcka hela välfärdssystemet.
Inlägg #9: Postat: 2012-03-17 17:06:00
Lennart Asp
#8: Lasse, jag tror att inlägg #7 delvis besvarar din fråga?
Inlägg #10: Postat: 2012-03-18 23:24:00
sunny
Jag har själv rest genom Sovjet då O Ryssland nu ifrån Helsingfors o ifrån Polen o Östtyskland o känner igen mycket.
Tusristresenär är det svårt att bli när man undviker att flyga.
Å andra sidan är turisthotell sig ganska lika världen över.
I muslimska länder serverar de alkohol o i Spaniens svenska köttbullar!
Så vitsen mad att resa så blir kanske mindre?
Inlägg #11: Postat: 2012-03-19 00:10:00
Lennart Asp
Intressant Sunny att du rest i samma trakter och känner igen dig. Jo visst är det komiskt eller tragikomiskt kanske hur man blir bemött vid gränserna till olika länder. Mer misstänksamt ju mer diktatur i landet naturligtvis. Kanske lika tragikomiskt hur en människa blir bemött när denne försöker få kontakt med en annan människa. Om båda två är Demokratimänniskor är det ju inga problem. Men är den ena människan en stängd diktaturmänniska full av fördomar blir det ju svårare med kontakt förstås. Jag tycker det är sorgligt hur vi nuförtiden i Sverige bemöter främmande människor med allt större misstänksamhet som bygger på okunskap. Men det är ju klart när det är sämre ekonomiska tider behöver ju samhället alltid en syndabock? ...
Inlägg #12: Postat: 2012-03-19 00:23:00
Lennart Asp
Jo, visst suddas de kulturella skillnaderna ut. Nuförtiden tror jag det finns Mac Donalds över hela världen? Men Indien kommer nog alltid vara Indien. : När man tittar på bilder från slutet av 1800-talet och jämför de med nutida bilder kan det vara svårt att se någon skillnad. Samma folkmyller, samma tempel, samma djur och samma rikchawchaufförer om vartannat. Enda skillnad att rikchawchaufförerna nuförtiden konkurrerar med modernare transportmedel ...
Inlägg #13: Postat: 2012-03-19 00:30:00
Lennart Asp
Vits med att resa kommer det nog alltid att finnas, Sunny. Det vill säga om man vågar sig utanför trygghetszonen runt turisthotellet och utanför alla obligatoriska turistsevärdheter för att förstå vad som händer DÄR. Det kan man inte förstå genom att stanna hemma HÄR och bara läsa tidningar och se på TV och ta del av deras öppna eller dolda agendor.
Inlägg #14: Postat: 2012-03-25 13:29:00
Lennart Asp
Läser DN:s medarbetare Sourze till morgonkaffet? I dagens DN.Kultur,Kultursöndag ställer sig DN:s medarbetare Torbjörn Ivarsson frågan - Vad är det egentligen för fel på Halland?Sourzeinspirerad fråga? :
Laddar...