Den stora stygga grisen

Den här tråden diskuterar artikeln Den stora stygga grisen.
Inlägg #1: Postat: 2012-03-08 10:55:00
Leif-Arne Undvall
Frågan är om inte de här omkastade rollerna gris vs varg är mer korrekta. En redigt stor vildgris är betydligt farligare än en varg, om man inte är ett rådjur eller ett får. Till och med björn undviker vildgrisen. Det finns ett antal dokumenterade attacker av vildgris mot människa, t.ex i Em, där en älgjägare blev ikullsprungen, och uppsprättad av en galt som senare visade sig väga 205 kg.
Inlägg #2: Postat: 2012-03-08 11:08:00
Jan Brunnegård
Som tonårig jobbade jag ihop med bönder och jag märkte att de inte riktigt litade på sina grisar, framförallt inte på galten. Då man gör rent runt en gris kan man bli klämd och betrampad, inte bara biten.De har väldigt kraftiga käkar, så håll avståndet.// Strax ska jag lyssna på MUREN i P1, en fantastisk berättelse om en kvinna som hamnar bakom en osynlig glasmur och får bygga sig ett nytt liv - men för hur länge??
Inlägg #3: Postat: 2012-03-08 11:16:00
Jan Brunnegård
Mitt första jobb som tonåring var att med andra tömma en mycket stor gödselstad och sprida ut dyngan på åkrarna, för hand grep. Sedan höll jag på med dynga morgon o kväll i ett år. Sedan dess har jag haft en mycket relativ syn på detta med renlighet, hygien osv. Jag håller den nivå som situationen kräver. Jag har två flaskor med handsprit till hands om det kniper osv.Det har jag lärt mig efter otaliga sjukhusbesök under senare år.
Inlägg #4: Postat: 2012-03-08 13:52:00
Lasse i Gatan
#3/Du skrev Jam vid några tillfällen, då tänkte jag att nu har Jan skaffat sig en katt.En dyngspridare har du alltid varit Jan, tänk på alla bibelsitat som du har plågat oss med genom åren.
Inlägg #5: Postat: 2012-03-08 17:05:00
Jan Brunnegård
Ja Bibelläsning är inget för känsliga sinnen...så se upp du!
Inlägg #6: Postat: 2012-03-08 22:32:00
sunny
Janne: grisar är dessutom verkligt smarta! O som regel snälla:jag har delat bädd med flera av dem som ung.Men vuxna galtar ska man nog vara försiktig med?
Kul med en bok som vänder på historien:ska prova med de minsta barnbarnen.
Inlägg #7: Postat: 2012-03-10 09:08:00
Jan Brunnegård
Hemska nyheter på radion nu. Det är sådan brist på grisar att köttet blivit Svindyrt! Lycklig den som har en extra Nasse att ta till ;- Man kan ju inte käka Lax och kalvfilé jämt!
Inlägg #8: Postat: 2012-03-10 12:16:00
Thomas L. Aabo
Vargar är ett av de mest sociala djur vi har. Varenda hund har en varg som anfader/anmoder!
Inlägg #9: Postat: 2012-03-10 12:19:00
Thomas L. Aabo
Inlägg #10: Postat: 2012-03-10 12:22:00
Thomas L. Aabo
Den hundras som har mest gemensamt med vargen är - hör och häpa TAX!
Inlägg #11: Postat: 2012-03-10 17:47:00
Leif E Ström
Stefan, just den taktik som du använder eller använt vid sagoläsning är ett av grundknepen för all humor. Presentation av något helt oväntat ur åhörarens synvinkel, eller en omskrivningen av kända situationer på ett annorlunda sätt, lockar alltid till skratt.

Men när du som recensent återger klassiska uttryck från Disneyvärlden felaktigt, blir det inga garv. "Zeke Varg" har sedan 1933 aldrig huffat eller puffat - han frustade och pustade.

Låter kanske lite pretantiöst, men betänk att serien "Kalle Anka & Co" presenterades som "Karl Anka" i Vårt hem 1940.
Inlägg #12: Postat: 2012-03-11 11:22:00
Lennart Asp
#10: Det kan nog stämma, Thomas. Vår älskade korthåriga tax var lika svårtämjd som en varg. Han hade en helt egen vilja, men efter att ha funderat på saken brukade han lyda. :
Inlägg #13: Postat: 2012-03-11 13:16:00
Thomas L. Aabo
Lennart, min fas tax tog över kommandot i redan tidigt. Det blev så att far gick ner och ställde sig utanför porten så valde taxen s j ä l v vilken rutt han ville ta just den dagen.
Inlägg #14: Postat: 2012-03-11 13:35:00
Lennart Asp
Är vargar också fega, Thomas? Kommer ihåg en lustig episod när jag promenerade med taxen i Solna och vi stötte på en mötande stor schäfer i koppel på samma trottoar. Vår tax blev mycket rädd och tog en stor omväg ut på gatan för att undvika den stora besten. Men efter att den hotfulla schäfern väl passerat tog vår tax mod till sig genom att stanna till på trottoaren och skälla högt mot den ...
Inlägg #15: Postat: 2012-03-11 14:31:00
Frisinnad
I kväll bjuder SVT på USAs mest charmerande varg. han tycks ha fri tillgång till honorna i flera olika flockar...
Inlägg #16: Postat: 2012-03-11 18:22:00
Lennart Asp
Det är ingen "hen" med andra ord? :
Inlägg #17: Postat: 2012-03-12 11:35:00
Thomas L. Aabo
Lennart inlägg 14. fars tax var kaxig som f-n - ju större den andra hunden var, desto mer skällde och utmanande han - så det är nog ingen hundrasgrej.

En gång fick han en golden-retriever-tik i löptid till att lägga sig så han skulle kunna komma åt och krypa på.
Manliga kompisar till ägarinnan ropade glatt att "så är hennes matte också!"
Inlägg #18: Postat: 2012-03-12 18:38:00
Lennart Asp
#17: Jo, vår lilla tax kunde om han ville det - också- vara "kaxig". I alla fall var han det när han vilt skällande jagade iväg några fredligt betande kor, hundra gånger större än honom, när vi en gång stannade till vid en rastplats med bilen ...
Inlägg #19: Postat: 2012-03-12 18:44:00
Lennart Asp
Men samtidigt hade vi lurat honom alla gånger när vi åkte bil fram och tillbaka mellan Skåne och Stockholm att kossor var - hundar. :
Inlägg #20: Postat: 2012-03-12 18:46:00
Lennart Asp
Det där med att våra fyrbenta vänner inte går några sociala omvägar när det gäller sex är ju välkänt - pang på rödbetan är vad som gäller. Till förtret och genans för en del "fina" hundägare. :
Laddar...