Hur ska vi fira Internationella kvinnodagen?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-03-07 10:11:00
Jan Olsson
Måste Ranelid få en känga här också? - Transkribera Flincks sång till Kvinnorörelsen kanske? - Så kan även de "resa sig igen"! - En gång för alla!
Inlägg #2: Postat: 2012-03-07 12:55:00
joey_truelove
Väldigt ensidigt vinklad artikel med en drös gamla floskler om kvinnans roll som ultimat offer. Mycket tråkigt att den här typen av framläggningar ska anses bära frammåt. Vet artikelförfattaren vilken dag den 18:e November är, t.ex, och i så fall varför den då inte skulle vara värd att belysas minst lika mycket?

Jag som ekvalist ser att vi behöver få till ett systemskifte för att komma till någon som helst rätta med jämställdhetsarbetet. Det finns ingen rättvis rättvisa om det tänkta offret är den part som avgör vad som är rättvist, utan filosofiskt måste vi kunna acceptera att vi alla är offer i detta, på ett eller annat sätt; att detta var en praktisk lösning ingen gjorde med avsikt - men innebar en snedbalans. Enbart så kan vi närma oss varandra.

Vi behöver alltså liksom kunna gilla läget först innan vi kan förändra läget. Det finns mycket mer uppdelade folk som lever mer harmoniskt tillsammans än vi gör i den här delen av världen och vi kan ju fundera på varför dessa kan lyckas med något när vi inte gör det, till att börja med. Finner man svaret på det är man mycket vis och nära gåtans faktiska lösning.
Inlägg #3: Postat: 2012-03-07 15:30:00
ante
Oj, så tråkigt när folk svarar på nåt helt än det jag skrivit bara bara för att få ösa ur sig. Det är inte en hel drös floskler om kvinnan som offer jag beskrivit- jag skriver att kvinnan har lägre lön och lägre inkomst och att detta bör vi göra något åt. Någon känga till Ranelid är det inte - jag skriver tvärtom att det är vackert att sjunga om kvinnan som det första könet. Som politisk lösning räcker det dock inte med poesi, i mitt parti anser vi att båda könen är lika mycket värda.
Den 18 november har föga relevans den 8 mars, eller hur?
Tacksam för saklig diskussion!
Annica Albertsso
Inlägg #4: Postat: 2012-03-08 08:24:00
Leif-Arne Undvall
Tja, man kan ju köpa blommor till frun, fast det kan man ju göra andra dagar åxå. Så kan man på olika sätt ge stöd till syrrorna som vill ha högre löner, inte minst för att Lillscrott tycker så.
Inlägg #5: Postat: 2012-03-08 10:41:00
Inger Olsson
#4 Jodå, året har ju mer än 1 dag så Lillscrotts krav på stöd är inte orimligt. Har stöttar dottern till att lära sig förhandla och våga visa kompetens. Hon vann mot kommunens lönesättning och dåliga anställningskrav, vilka tusentals kvinnor bara gnäller om på sin höjd. Men "Storscrottarna" i flock tycker inte speciellt om att yngre förmågor och mer individuella kräver mer i lön. Tror faktiskt att det är ett större problem. Svartsjuka och avundsjuka är svårare att greppa.
Inlägg #6: Postat: 2012-03-08 15:40:00
Jocke - sourzial
Genom att lägga ner den, den är förolämpning mot både kvinnor och män. Detta om rösträtt och löner är till stor del en myt, precis som "mäns våld mot kvinnor" en vinklad lögn, och "för få kvinnor till styrelser".
Det finns inga rättvisa löner, inget är så subjektivt i världen som lön. Dessutom håller kvinnor på att gå ifatt OCH OM på många håll, då är det visst OK, precis som annan kvinnordominans...
Rösträtt, vissa kvinnor fick rösträtt inan män de som ej ville lära sig döda bröder genom lumpen t.ex.
Dessutom var det en helt annan värld, där överlevnad gällde globalt. Mannens försörjningsanvar gav i vissa fall tidigare rösträtt.
Man löser inte kvinnors problem de finns separat, genom att strunta i mäns problem. Där sker en gigantisk eftersläpning!
IKD har blivit en dag för extremfeminism.
Doris Lessing om feminister: "Hemska, förfärliga kvinnor!"
Tack Doris, vi behöver kvinnor. Som du!
Inlägg #7: Postat: 2012-03-08 15:41:00
Jocke - sourzial
Genom att lägga ner den, den är förolämpning mot både kvinnor och män. Detta om rösträtt och löner är till stor del en myt, precis som "mäns våld mot kvinnor" en vinklad lögn, och "för få kvinnor till styrelser".
Det finns inga rättvisa löner, inget är så subjektivt i världen som lön. Dessutom håller kvinnor på att gå ifatt OCH OM på många håll, då är det visst OK, precis som annan kvinnordominans...
Rösträtt, vissa kvinnor fick rösträtt inan män de som ej ville lära sig döda bröder genom lumpen t.ex.
Dessutom var det en helt annan värld, där överlevnad gällde globalt. Mannens försörjningsanvar gav i vissa fall tidigare rösträtt.
Man löser inte kvinnors problem de finns separat, genom att strunta i mäns problem. Där sker en gigantisk eftersläpning!
IKD har blivit en dag för extremfeminism.
Doris Lessing om feminister: "Hemska, förfärliga kvinnor!"
Tack Doris, vi behöver kvinnor. Som du!
Inlägg #8: Postat: 2012-03-08 15:50:00
Jocke - sourzial
Ursäkta, korrigering. Dubbelt inlägg berodde f.ö. på "atmosfäriska störningar", eller nåt, nånstans ifrån...
Doris Lessing sa alltså i intervjun i TV 4 inför Nobelpriset, om feminister: "Hemska, förfärliga människor".
Hon gjorde således inte skillnad, som feminister jämt gör och vilket är "själva meningen", för dem!
Vilket innebär att hon härmed avsåg även ev. s.k. "manliga feminister"... Om dom nu finns!
Inlägg #9: Postat: 2012-03-08 21:17:00
KÅM
Feministerna har spårat ur och har så fruktansvärt dåligt koll på läget så att man skäms å deras vägnar. Med fräckhet kan man komma långt med käckhet kan man komma längre med täckhet och vackra ögon därtill kommer man så långt man vill. Att män och kvinnor ska är lika värda, ska ha samma lön för samma arbete etc. är fullständigt självklart och behöver ingen feminism. Och definitivt inte en massa feminist teoretiker som hasar fram i sina birkenhof tofflor på nån genusinstitution år ut och år in.
Inlägg #10: Postat: 2012-03-09 08:11:00
Leif-Arne Undvall
#9 Självklart är det rent bedrövligt att endast feminister får lov att hasa runt i Birkenstock. Därför har föreningen VFM Vi Förtyckta Mängjort en upphandling av dylika till specialpris, med det för VFM karakterisktiska skotsrutiga mönstret i grönt. Så nu kan KÅM och andra VFM medlemmar skaffa sina egna Birkenstock. Rätt skall vara rätt, ej endast feminister rätt till has i Birkenstock har!!
Inlägg #11: Postat: 2012-03-09 13:49:00
Leif E Ström
Fakta tycks aldrig bli klarlagda i ett ständigt känslomässigt tyckande. Flertalet av Sveriges kvinnor jobbar inom kvinnodominerade yrken. Dessa har oftast en kvinna som närmaste chef och nästan alltid samma genustillhörighet på personalchefen. Utöver det så tillkommer att den fackliga ledaren för kommunal också är kvinna, och ordförande för det förbund som är störst. I förbundsstyrelsen sitter nio kvinnor och två män.

Om det är någonstans som kvinnorna inte är jämlika så är det fackliga arbetets utfall bevis nog.

Att kräva jämlikhet och rättvisa möter sällan något motstånd, men att presentera resultatbaserade fakta som underlag för lönesättning verkar i nuläget tabubelagt. Även om det vore surt, rekommenderar undertecknad fler män i beslutsfattande ställning där kvinnor arbetar, så kanske vissa feminister kunde lära sig att män har vissa kvaliteér som det motsatta könet än å länge inte kunnat realisera i reda pengar.

Effekten skulle i vart fall bli bättre än att yla: ge oss våra 3,miljoner.

I nästan alla våra myndigheter har våra chefer blivit kvinnor, detta har gått riktigt bra eftersom inga resultatbaserad krav finns inom statsförvaltningarna. Dessutom behöver inte tjänsterna sökas, den processen sköter politiken tillsammans med kvotering i det här landet.
Inlägg #12: Postat: 2012-03-09 14:41:00
Jan Olsson
Detta,Leif E Ström,är så vitt jag förstår,den kängan,som jag talade om i inlägg #1! - Du har bra på fötterna,förstår jag? - Kanske Du skulle sätta på Dig en "störthjälm" också? - Väl bekomme!!
Inlägg #13: Postat: 2012-03-09 19:01:00
Jocke -sourzial
11 Ah äntligen lite klara fakta från Leif E Ström! Och i ett ämne du verkar behärskar och verkar ha lite mer på fötterna. Ja inte i något birkenförstockat med filtsulor under alltså...
Mera sådant Ström, här finns luckor att fylla i på denna blogg av idel aningslösa. Har du kollat "fenomenet" Sveland, m.fl. DN bl.a.?
Inlägg #14: Postat: 2012-03-09 20:29:00
Leif E Ström
13#, Jocke, återkommer, när något konkret dyker upp framför pipan.
Inlägg #15: Postat: 2012-03-10 12:12:00
Thomas L. Aabo
Jag har ingenting emot kvinnorörelsen - ju mer de rör på sig ju gladare blir jag!
Inlägg #16: Postat: 2012-03-10 13:16:00
Jocke - sourzial
14 LE Ström. Gör gärna det, och utveckla. Själv är jag dock ofta svårnåbar/svarslös. Närvarande mest när närliggande wifihotellet har happy hour, att passa på. Även datorn blir gladare!
Inlägg #17: Postat: 2012-03-10 13:28:00
Leif E Ström
16#, Jocke läste jag "Happy Our", när allting är i ordning kan du börja med min andra tråd i ämnet. Länk: sourze.se
Inlägg #18: Postat: 2012-03-10 15:02:00
Leif E Ström
Rätt skall vara rätt, programledaren Mia Blomgren var den som höll i taktpinnen den här gången. Suzanne Osten hördes ha lämnat den tokfeminism som härjade då hon och Margareta Garpe skapade texter för för röster som inte hördes.

Frågan är om inte det sista halmstrået redan är förbrukat. I begynnelsen trodde man att det räckte med att hata allt traditionellt manligt förekommande, den taktiken räckte inte då man bara lyckades få ett fåtal "hen" att sätta sig ner då de urinerade. Nu är rörelsen så pass omskakad att i princip undviker man epitetet feminism och kallar allt motstånd för kvinnohat.

Om kvinnorna kunde lugna ner sig så kommer det starka könet få uppleva samma biologiska förändringar som blågyltan upplever just nu.
Våra vatten är så förgiftade att könsbyten kommer att förekomma även för det mänskliga släktet.

Då mina damer kommer ni som män få uppleva den stenhårda konkurrens som vi män dagligen upplever sinsemellan, den som i dag enbart går att undvika genom könstillhörighet kvotering.
Inlägg #19: Postat: 2012-03-10 15:04:00
Leif E Ström
18#, skall givetvis vara: könstillhörighet och kvotering.
Inlägg #20: Postat: 2012-03-11 13:58:00
Jocke -sourzial
18 Maria Sveland och Sanna Lundell är väl bara en liten del som tagit över i tokfeminismen, utanför riksdagen alltså.
Annars kan vi väl fira med att separerande Fredrik Reinfeldt inte får något delat barnbidrag. Rätt skall vara rätt!
F Reinfeldt 2006: "Det finns kvinnor som separerat från män med alkoholproblem som på det här sättet kan tvinga till sig halva barnbidraget för att finansiera fortsatt alkoholmissbruk."
Nu vet jag ju inte vad som ligger bakom, men vi får väl hoppas att han kanske nu kan börja nyktra till själv, politiskt alltså.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...