| Inlägg #41: Postat: 2012-03-02 00:30:00 | |
|
sunny |
Pojkar: Tack för en mycket intressant tråd -debatt här!
|
| Inlägg #42: Postat: 2012-03-02 02:59:00 | |
|
Bizon |
Janne B #40 - OK Jag respekterar att du inte kan hålla med mej i allt - men jag kan inte säja att jag förstår det då det är just förståelsen av vad det är en mogen, luttrad och erfaren troende människa hänger upp sin tro på som jag saknar.
Att barn tror på tomten, gud, storken, sotaren eller vad som helst som deras vårdare eller äldre kamrater dillar i dom kan jag förstå då barn upp till ett visst utvecklingsstadium ännu inte förstått vad lögn eller skojeri är. Att vuxna långt upp i åren kan vilja hänga kvar vid en tro behöver inte heller vad jag förstått betyda att det är tron i sej som är så glasklar och attraherande, men väl de sociala sammanhang och vänkretsar vars kitt baseras på trosgemenskapen som man därför ikläder sej. Man kan ringa in en hel del andra skäl också som - oviljan att svika sin barnatro, rädsla för den straffande guden, och det inte minst som kyrkan försökt tuta i människor i alla tider, att vi inte skulle ha förmågan att förstå gudens allvisa plan denne i sin kärleksklokhet utstakat för människan där det ett otal gånger ingått att denne gud i vredesmod försökt göra sej kvitt människan för gott, men i sin svaghet för någon stackars rättskaffens karl fallit till föga och låtit eländet fortsätta. Och här är vi nu fortfarande med samma beständiga fråga som om det funnits ett jakande svar på med all säkerhet skulle ha fått för länge sedan. Att tolka frånvaron av ett ja som ett logiskt nej faller oss inte in, och eftersom vi människor är envisa som notoriska treåringar kommer vi att fortsätta fråga - finns det en gud bortom denna envetna tystnad - kan vi inte ana en guds styrande hand i livets galenskap? mm i samma anda. Eller som somliga mer ödmjukt försöker intala sej - att guden i sin stora kärlek ständigt gör allt i sin makt för att bekämpa den ondska guden en gång i sin rättmätiga vrede släppt lös på jorden??? Ja du känner väl mina invändningar. Oavsett vilket så kan de som inte riktigt kan hänga med i svängarna inte förstå logiken eller sanningshalten i resonemangen utan att hyckla vilket vi ju numera och tills vidare slipper då var ock en får ha sin egen åsikt i saken och även förmedla den utan att kyrkans försvarsmaskineri har någon laglig rätt att komma med näpsartången - det är verkligen ett framsteg. Instämmer slutligen mad Sunny - intressant att lufta denna problematik emellanåt. Ha det så gott. |
| Inlägg #43: Postat: 2012-03-02 11:58:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Återkommer nog men jag har högst varierande ork efter många sjukdomsår...
|
| Inlägg #44: Postat: 2012-03-02 14:11:00 | |
|
Bizon |
Jan B #43
Du är alltid välkommen med dina synpunkter och infallsvinklar när du känner att du kan. En fin men blåsig dag i dag - hästen är mockad och nu ska den motioneras - Lillungen sjunger av lycka. Sanna jobb som förr, men då av tvång - nu av eget intresse - sånt gör skillnad... |
| Inlägg #45: Postat: 2012-03-02 14:32:00 | |
|
Janne moppeåkare |
BIZON Låter som ett bra liv. Jag har kört med min elmoppe i dag till Pia-fotvårdare o det är njutbart. Kanske jag får barnbarn-besök i morgon....
|
| Inlägg #46: Postat: 2012-03-02 19:58:00 | |
|
Bizon |
Jo visst "mopedisten" #45 är det prima liv :- Surrade förresten med en polare på elmoppe i mataffärens kassakö. Han satt fint i den och tyst rullade den fram på mjuka hjul. Han hade lite svårt att plocka upp sina varor ur en korg därfram på ekipaget så vi hjälpte honom med det.
Det gick ju bra att ta de flesta varorna på hyllorna och lägga i korgen, men att få upp dom från botten när inte benen funkade och armarna inte räckte till var lite svårare - men med lite påpasslighet från omvärlden så blir sådana problem små. Härligt med besök av de små liven - barn och barnbarn. Det har ju varit sportlov nu så jag har fått rå om min yngsta hela veckan - jag får alltid en släng av separationsdepp när hon måste återgå till normala gängor med skola ock läxor. |
| Inlägg #47: Postat: 2012-03-02 20:10:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Jag köpte begagnat denna rel stora elmoped som inte får plats mellan ICAhyllorna men den har varit mig till den största nytta ändå.Även när jag var som svagast kunde jag försiktigt gå runt ,emn men bära hem det fick moppen göära./ Hjälpsamhet är nog den främsta av dygder...
|
| Inlägg #48: Postat: 2012-03-03 10:11:00 | |
|
Bizon |
Jo Jan - att hjälpsamhet är stort den saken är klar - jag skulle inte ha kunnat fixa mina ibland ganska vidlyftiga projekt om jag inte fått hjälp av vänligt sinnade medmänniskor. Och inte skulle jag ha fått med mej så många fantastiska minnen från mina resor om jag inte mött hjälpsamhet och vänskaplighet runt om i världen.
Det fina med vänskaplig hjälpsamhet är att om den bygger på ömsesidig respekt och altruism så förlorar ingen på det - snarare så vinner alla eftersom världen blir en trevligare plats att vistas i. - möjligen med den lilla korrigeringen att den som alltid förväntar sej att få ut någon egoistisk ur var människa den möter kommer att uppleva ett och annat som en förlust, men kanske kan man komma på nått som tillfredsställer även sådan människor tills dom kommit på bättre tankar. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.