Inlägg #1: Postat: 2011-11-13 10:10:00
|
Jan Olsson |
Ja,du Lennart,man kan bara önska att det går fort,när det blir dags! - Dags är det ju när som helst,åtminstone för min del! - För åldringsvård som Caremas,bevare oss,milde Herre Gud! - Man kan ju alltid hoppas att bli bönhörd! - Mvh.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2011-11-13 10:27:00
|
Beth4020 |
En väldigt välskriven text! Jag som arbetat inom den privata äldreomsorgs sektorn har i många år sagt att man inte kan göra profit på äldreomsorgen. Det är skamligt, och de som sitter på toppen borde skämmas!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2011-11-13 10:43:00
|
Lennart Lundwall |
Mitt öde är möjligen Caremas Koppargården - elvavåningsskrapa i min närmaste hembygd. Balkongen på övre plan är en utmärkt ättestupa. Men den dagen orkar jag nog inte kravla mig över räcket p.g.a. undernäring och extra tung blöja innehållande hela vecka 44. Och någon hjälp med avfärden av personal är inte att vänta enligt Caremas bemanningsplan. Dessutom härskar troligen företagets VD hr Gyllfors över takvåningen. Där på söderbalkongen sitter ledningsgruppen och läser kvartalsrapporter med förtjusta leenden och cocktailglas i välmanikurerade små händer. På två stolar nere i foajén sitter äldrevårdsministern och ser kluven ut.
Tack Jan.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2011-11-13 10:54:00
|
Jan Olsson |
Inlägg 3,var värt en 5:a det också! - Humor har Du i alla fall kvar,mitt i eländet!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2011-11-13 11:43:00
|
Lennart Lundwall |
#2 > Om man får medhåll av branschfolk och insatta i problematiken så är det lättare att överdriva lite. Alla ska vi väl så småningom skåda den här branschen på obehagligt nära håll, tråkigt nog. Och sanningen sägs överträffa dikten så numer vågar väl inte ens Fan bli gammal. Är helvetet en Caremafilial så snålar dom väl på eldningen där också.
Tack Beth4020.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2011-11-13 15:42:00
|
Leif-Arne Undvall |
#5 Jo det stämmer dessvärre. Jag har tidigare för olika personalkooperativs räkning bugeterat anbud. Omsorg är en sådan verksamhet där det är svårt att räkna in skalfördelar, ofta består kostnadsmassan till 70-80 av löner. Kvalitet bestäms inte enbart av personalgruppens storlek, men det går inte komma från att det ändå finns ett direkt samband mellan personaltäthet och vad man hinner och inte hinner göra. Nu spelar engagamang åxå roll för om verksamheten blir bra eller inte, men det är även ofta så, att i en verksamhet där men inte hinner med, det man känner borde hinnas med, blir det i längden svårt att hålla entusiasm och engagemang uppe.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-11-13 16:20:00
|
Lennart Lundwall |
Två insatta i branschen på tråden. Jo jag tackar jag. Här kan bli en intressant diskussion.
Tack Leif-Arne.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2011-11-13 21:51:00
|
Sunny |
Min dotter arbetar inom äldrevården.O jag vårdar min 87 årige man i hemmet.Fast egentligen vårdar vi kanske varandra? Men med sina svårigheter att svälja även soppa måste passeras till vätska hade min Käre inte blivit gammal inom äldervården där var 3.e är undernärda även om de kan svälja hjälpligt. Men sedan? Jag tänker inte bli kvar ensam.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2011-11-13 21:53:00
|
Sunny |
Lyckligtvis har jag 2 gubbar.Men de kan ju båda gå före mig.Men lämna någon av dem ensam till äldrevården gör jag ju inte frivilligt.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2011-11-14 07:28:00
|
Inga-lill Ek Söderström |
Lite om att vara människa.. "BARA EN MÄNNISKA" Vad? spelar det för roll, vem man är..usel god, fattig rik..under
hud-beklädnaden vi bär så är var och en av oss unik.. genomlider avskedsstunder kärlekssmärta, bittra gräl.. människan har ett ombytligt hjärta, söker sin tvillingsjäl.. ilar planlöst hit, dit, hinner inte fatt sin skugga..vad? söker hon i sin nit..man frågar sig med tankar njugga..ett zombieliv? är det vad hon vill, under ett snabbt flyende jordeliv..inte tänka till, ett stelnat ytligt tidsfördriv.. Tiden flyktar minut för minut, dess trollsländetid, är snart borta..STANNA UPP, LEV NJUT..för stunderna av lycka, är oftast korta! ILS/
|
|
Inlägg #11: Postat: 2011-11-14 11:45:00
|
I DÖDENS NÄRHET - Vi får inte glömma bort de väl fungerande institutionerna, de finns faktiskt där ute.. men de är inte många. Där personalen ställer på alla sätt för de gamla.. försöker trots den skriande bristen på personal och ofta på hjälpmedel för att underlätta tunga lyft mm. att göra vad de kan för att trösta hjälpa de gamla..Vi blir ju alla äldre och empati och närhet är viktigt för människor som befinner sig i livets slutskede att det finns någon som bryr sig..Min eloge ger jag till dem och till den personal, som öppnade ögonen på de styrande om det fruktansvärda som händer i vårt samhälle.. Syftar först och främst på vanvården i Vangården! Törs vi, som i dag lever LIVET bli gamla och dö? Det är frågan.. ILS/
|
|
Inlägg #12: Postat: 2011-11-14 13:18:00
|
Jan Olsson |
#11 - Det är väl inte frågan om vi törs eller ej,döden kommer om vi törs eller ej,så det så! - Bara hoppas att den kommer som en blixt från klar himmel,när vi ännu är mitt i livet! - Fast,det är klart,många tror ju att de är odödliga,att det bara händer andra,inte dem! - Mvh.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2011-11-14 13:19:00
|
"PANDORA, PROTESTERAR" Nittioåriga Pandora, slåss bråkar..brottas klöser, skriker svär..enligt rums-grannarna, råkar hon alltid ha varit sån där.. ta aldrig för givet, att gammal betyder gullig söt rar, snäll..I fall man kivats hela livet, är det som äldre svårt att leva utan skäll.. nu är den bitska damen rullstolsbunden bliven, i korridorerna hon far fram likt ett jehu.. huka er kärringar gubbar, rädda liven..se upp blindstyren, HÄR KOMMER JAG NU! Önskade att det fanns några stycken, i den här kategorin som likt Pandora kunde protestera. ILS/
|
|
Inlägg #14: Postat: 2011-11-14 17:59:00
|
" KLICK, TACK FÖR ATT DU VÄNTAR" Telefonsvarar-rösten, kommer åter, åter..KLICK, tack för att du väntar,berörs inte av att patienten, gråter.. Inspelade röster kan inget höra, går därför inte att känslomässigt beröra.. KLICK, tack för att du väntar.. Tiden går, inget personligt svar han får..nedbruten till själ, kropp finner för plågan inget hopp..fyrtiofem minuter, åter hörs..KLICK, tack för att du väntar! Det här gällde en djupt deprimerad människa, som ringde sjukhuset, för att få prata med någon om sin ångest.. Han satt och väntade, men det enda svar han fick var.. KLICK, tack för att du väntar! Det här är Sverige i dag, där en sjuk människa, inte får ett personligt svar och där SOS 112, nekar en döende ambulans, trots att det vid det tillfället fanns sådana tillgängliga! ILS/
|
|
Inlägg #15: Postat: 2011-11-15 01:45:00
|
Lennart Asp |
Kommer nu till andranyheten "i våra vanligaste medier, efter "Vem ska delts i Melodifestivalen?". Bra och angelägen artikel av Lennart L som sätter ett ironiskt finger på ett omänskligt ekonomiskt systemfel. Jag undrar om vi inte har gått ett helt varv runt nu och kommit tillbaka till klasssamhällets gyllene dagarna innan allmän rösträtt? Vad var det Heidenstam sade? "Det är skam på Sveriges baner att medborgarrätt heter pengar..." ...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2011-11-15 01:48:00
|
Lennart Asp |
"Upp till kamp emot kvalen! Sista! striden det är!" Kanske dags för de proletariserade pensionärerna att Ockupera Riksdagshuset ?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2011-11-15 02:11:00
|
Lennart Asp |
Vi som arbetar i vården verkar inte heller vara bjudna till Caremas och de andras finansskurkarnas cocktailparty i något skatteparadis. Själv är jag en av två personliga assistenter som tar hand om en nu 102 år gammal dement kvinna. Läkarna och sjuksköterskorna berömmer alltid vår vård av henne och tycker att det är unikt att hon inte har några liggsår. Det är tydligen vanligt med liggsår i den institutionaliserade åldrings-och demensvården? Men komunbråkraternas mellanchefer vill för sin karriärs skull snåla in så mycket som möjligt på nattarbetet och tycker inte att det behövs vända den gamla kvinnan och byta blöja på henne så ofta. Underförstått är det "full blöja" och "ligg still i sängen" som gäller :
|
|
Inlägg #18: Postat: 2011-11-15 02:17:00
|
Lennart Asp |
Så "Vangården" drivs även i kommunal regi. :
|
|
Inlägg #19: Postat: 2011-11-15 14:42:00
|
Thomas L. Aabo |
"knastrar i löständerna"? De som inte har slika då?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2011-11-15 14:47:00
|
Thomas L. Aabo |
|
|