En likhetsfeminist blåser täcket

Inlägg #1: Postat: 2001-11-22 07:36:00
Tomas Särnhammar
Du måste förstå att skilja på individuella beslut och statistik. Om man vill ha jämn könsfördelning på en arbetsplats så avskedar man inte ett antal män eller kvinnor för att uppnå det, utan ser till att det blir lika sannolikt tar bort diskriminerande faktorer att en man som att en kvinna söker sig dit. Över tiden blir det då jämnt fördelat.
Inlägg #2: Postat: 2001-11-22 10:33:00
Kent Davidsson
Det var svar på frågan "hur uppnår man jämn könsfördelning", men det var inte svar på min första fråga.
Inlägg #3: Postat: 2001-11-22 10:47:00
Susanne Gräslund
Du ställer faktiskt en riktigt bra fråga, Kent. Du har nämligen dykt på den jobbiga paradox som likhetsfeminismen delvis bygger på, nämligen den att vi inte vill kategorisera människor efter kön, men tvingas göra det nu när världen ser ut som den gör för att dels synliggöra problemen och sedan göra något åt dem. Målet är dock att slippa denna indelning, men vi är inte där förrän man inte längre kan urskilja några strukturella skillnader mellan könsgrupperna.
Inlägg #4: Postat: 2001-11-22 13:03:00
Kent Davidsson
Om jag tolkar dig rätt, så innebär likhetsfeminismen att vägen till jämlikhet delvis går via förtryck av enskilda, företrädesvis, män.
Inlägg #5: Postat: 2001-11-22 13:13:00
Susanne Gräslund
Som så många andra gör du misstaget att tro att likhetsfeminister skulle vara mer för kvinnors rättigheter än mäns. Jag menar vi alla måste jobba för att släppa in personer av det motsatta könet i de många enkönade domäner vi har i samhället, oavsett sort.
Inlägg #6: Postat: 2001-11-22 13:46:00
Kent Davidsson
Hur skall man jobba för det?
Inlägg #7: Postat: 2001-11-22 14:52:00
Susanne Gräslund
500 tecken räcker inte till ett uttömmande svar på denna stora fråga, men läs vad Tomas skrev i sitt inlägg ovan. Det viktiga är att undanröja de strukturella hinder som finns, till exempel att det är svårare för män att jobba inom vård och omsorg eftersom det anses omanligt. Pedofilskräcken är också en bov som borde oskadliggöras.
Inlägg #8: Postat: 2001-11-22 15:26:00
Kent Davidsson
Min fråga gäller om det ur feminismen går att härleda en metod för att uppnå målet.
Inlägg #9: Postat: 2001-11-22 16:50:00
Tomas Särnhammar
Målet är "ingen diskriminiering". Metoden härleds enkelt: ta bort de diskrimierande faktorerna, det går eftersom de är alla konstruerade, artificiella. Analysera noggrant varje situation där diskriminering verkar förekomma statistisk analys. Försök hitta bakomliggande orsak gör en hypotes. Vidtag väl vald motågärd. Analysera resultatet iterera metoden.
Inlägg #10: Postat: 2001-11-22 17:26:00
Kent Davidsson
Den metoden verkar inte ha så mycket med feminism att göra utan är väl mera generell men det är de där "motåtgärdernas" förhållande till feministiska grundsatser som jag tycker är det intressanta.
Inlägg #11: Postat: 2001-11-22 17:35:00
Tomas Särnhammar
Metoden fungerar bara under antagandet att alla faktorer går att ta bort, att de är artificiella. Det är ett feministiskt antagande. Motåtgärderna är ju ofta politiska och debatterbara naturligtvis. Ibland är dock de diskr. faktorerna enkla gammaldags regelverk t.ex. Okontroversiella att ändra.
Inlägg #12: Postat: 2001-11-22 17:59:00
Kent Davidsson
Ok, jag tror att man kan laga en klocka med den metoden, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om ifall likhetsfeminismen tillåter el. kanske t. o. m. förutsätter förtryck av enskilda med hänvisning till kön.
Inlägg #13: Postat: 2001-11-23 11:27:00
Susanne Gräslund
Jag tror att det Kent vill åt är om likhetsfeminismen tillåter kvotering eller inte. Personligen är jag emot det, men det finns andra som är för. Jag jobbar som naturvetenskaplig forskare, och skulle aldrig vilja bli kvoterad till en tjänst. Men jag skulle gärna se att man tog bort de strukturella hinder mot kvinnor, som bland annat innebär att det är svårt att kombinera en akademisk karriär med att föda barn.
Inlägg #14: Postat: 2001-11-23 11:59:00
Kent Davidsson
Min fråga är djupare än så även om den har bäring på kvotering.
Inlägg #15: Postat: 2001-11-26 10:35:00
Susanne Gräslund
Då får du nog uttrycka dig lite tydligare om jag ska kunna ge något svar. Jag tror tyvärr inte att det finns ett generellt svar, utan att det beror lite på situation. Åter till paradoxen om att man inte vill dela in folk i grupper, men tvingas till det för att se och bearbeta problemen.
Inlägg #16: Postat: 2001-11-26 11:15:00
Kent Davidsson
Jag tycker att min fråga "fråga 12" och ditt svar "fråga 15" är tydliga nog. Tack.
Laddar...