Rädslor som blir till fobier

Den här tråden diskuterar artikeln Rädslor som blir till fobier.
Inlägg #1: Postat: 2011-10-30 22:19:00
Sunny
Intressant fråga som sällan hanteras seriöst. Har själv både rädslor o fobier men de kan skiljas åt genom att man kan kontrollera sina rädslor men inte sina fobier.Har själv bara 3 fobier:Låsta dörrar,sjukhus o flygning.De är desto envisare och ger aldrig med sig.Har fått lära mig att fobierna kan indelas i 2 grupper.De rationella o de irrrationella.Att ha dinosariefobi är irrationellt. numera:liksom spindelfobi eller råttfobi i SverigeMen ett flygplan KAN störta o en låst dörr KAN hålla dig fångad. Att rabbla flygstatistik säkraste sättet att färdas hjälper inte emot en fobi. Mot en ren flygrädsla som min dotter lider av kan det hjälpa liksom ett besök hos piloten o stor teknisk kunskap om flygning.Som logiker kan man inte lida av de s.k irrrationella fobierna.Även om jag avskyr spindlar hindras jag att hysa fobi för dem då jag VET att de är ofarliga. Jag har sett skillnaden när jag med mina hundar mött hundrädda o de mera sällsynta med hundfobi.De rädda är Ok så länge hunden är kopplad o utom räckhåll.De med fobi mår dåligt av ett möte på andra sidan gatan,ja bara åsynen av hunden.Det är en rationell fobi då hundar bevisligen har både skadat o dödat människor.En snäll o tålig hund kan bota den hundrädde men inte fobikern.En märklig åkomma detta.
Laddar...