|
Tom Pung |
Intressant artikel Yngve Karlsson
Du verkar veta något om länders valutor. Kanske kan du räta ut mina funderingar.
Låt oss anta att Sverige behöver låna till statsbudgeten för att kunna betala sina byråkrater och invandrare.
Om staten lånar hem svenska sedlar från Tyskland som de intjänat genom försäljning till oss, förstår jag att staten kan betala i Sverige med dessa pengar. Men om Sverige vill låna mer än den svenska valuta tyskarna har, erbjuder de kanske euro eller dollar. De valutorna kan svenska staten inte betala ut till sina invandrare. Då måste de trycka nya svenska sedlar som motsvarar beloppet.
- Varför kan staten inte lika gärna trycka nya svenska sedlar utan att låna utomlands?
Inflationsrisken bör rimligen vara lika stor i båda fallen. Vid bättre statsfinanser om invandringen minskas kan staten amortera till Tyskland eller bara bränna motsvarande belopp om man endast tryckt sedlar utan lån.
Så har vi förstås den moderna versionen med sedellös valuta som flyttas mellan konton men det är ju i princip samma sak.
Tacksam för svar och hoppas på överseende med mina åsikter om statens utgifter.
|